کد خبر: ۵۲۲۶
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۹
پپ
صفحه نخست » کنز

آیا حضرت محمد معصوم بوده است؟

خیر. برای اثبات این موضوع که حضرت محمد معصوم و عاری از گناه نبوده دلایل متعددی وجود دارد که از آن جمله می توان به این نکات در قرآن اشاره نمود:

الف) ای رسول ما صبر کن وعده خدا حق است و بر گناه خود از خدا آمرزش طلب کن و صبح و شام به ذکر و ستایش خدای خود بپرداز .( قرآن. سوره مؤمن. آیه 55)

ب) ما فتح آشکاری نصیب تو کردیم تا از گناه گذشته و آینده تو (محمد) درگذریم و نعمت خود را بر تو به حد کمال برسانیم و تورا به راه راست هدایت کنیم. (قرآن. سوره فتح. آیه 1 2)

ج) در آيات اوليه سوره عبس، الله، حضرت محمد را به‌خاطر روي‌گرداني از فردي نابينا (عبدالله ابن امّ مکتوم) مورد سرزنش قرار داده:

عبوس و ترش‌رو گشت چون آن مرد نابینا به حضورش آمد و تو چه می‌دانی شاید او مردی پارسا و پاکیزه صفت باشد اما آنکه داراست ای رسول تو به او توجه کنی... (قرآن. سوره عبس. آیه 1-10)

د)ای رسول گرامی آیا ما تورا شرح صدر عطا نکردیم.و بارسنگین گناه را از تو دور داشتیم در حالیکه ان بار سنگین گناه ممکن بودپشت تو را گران دارد. (قرآن .سوره الانشراح .آیه 1-3)

پاسخ

ضروری‌ترین نکته در پاسخ به این‌گونه شبهات، توجه به تفاوت معنای کلمات #مترادف در کلام عربی است. مثلا همین مفهوم «گناه» در زبان عربی حدود 10 واژگان دارد، مانند: اثم، ذنب، جرم، خطأ، حوب، وزر، معصیه، فسق و...

هرکدام از این‌ها با یکدیگر در ذات معنا مفهومی متفاوت دارد. وقتی بخواهیم آن «گناهی» که در فارسی می‌فهمیم در کلام عربی به کار ببریم، باید از کلماتی همچون: جرم و معصیت استفاده کنیم اما کلمه «ذنب» (که در دو آیه اول استفاده شده) همیشه به معنای گناهی که در فارسی می‌فهمیم نیست.

ذنب به عملی گفته می‌شود که برای انسان تبعات داشته باشد و اگر گناه را هم ذنب می‌گویند، علت آن است که اکثرا تبعات گناه گردن انسان را می‌گیرد. گاهی این تبعات به دلیل اعمال دیگری (مانند فرزند، امت و...) گریبان‌گیر انسان می‌شود.

بنابراین در ذات کلمه «ذنب» مفهوم گناه که در فارسی وجود دارد، نیست. به همین دلیل وقتی بنی‌اسرائیل گوساله‌پرست می‌شوند، حضرت موسی برای خود و برادرش طلب مغفرت می‌کند، درحالی‌که پیروان او دچار این گناه شده‌اند، نه ایشان. (اعراف / 151)

پیروزی و گناه

دقت در آیه اول نکته فوق را تأیید می‌کند، آیا خدا می‌فرماید: ما تو را پیروز کردیم تا گناهت را ببخشیم؟؟؟ خیر. پیروزی بر قوم قریش تبعات اعمالی همچون مخالفت با بت‌های آن‌ها را از انسان دور می‌کند، نه اینکه چون خدا پیامبر را پیروز گردانیده پس گناهش را هم ببخشد.

در مورد سوره عبس، طبق نظر اکثر مفسرین شیعه و سنی خطاب آیات به جناب عثمان است نه حضرت محمد مصطفی‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم.

در مورد سوره انشراح، شبهه‌افکن، به‌طور ناجوانمردانه کلمه «وزر» را «بار سنگین گناه» معنا کرده، در حالی‌که معنای اصلی «وزر» فقط همان «بارسنگین» است، و کلمه «گناه» بی‌جا اضافه شده است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: