کیمیا تهرانی
منظور از نقاشی سیاهقلم استفاده از ذغال و مداد کنته در کشیدن طرح و بهخصوص
طراحی چهره است. در قدیم
«ذغالمِل» شیوهای از طراحی با ترکیب مِل و ذغال و با استفاده از قلم مو و بروی بوم
بوده است که عمدتا توسط بعضی از شاگردان استاد کمالالملک استفاده میشده است. در نقاشی سیاهقلم به جای اینکه هنرجو با رنگهای بسیار متنوعی که در
نقاشی رنگ و روغن وجود دارد درگیر شود، تنها از طیف رنگهای خاکستری و مشکی
استفاده میکند و به همین دلیل تمرکز بیشتری بر روی سایه روشن خطوط و ترکیببندی
کار دارد و این تمرکز باعث خلق آثار هنری بسیار زیبا و جذابی میشود.