کد خبر: ۵۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۷
پپ
سیستم ایمنی زنان باردار نسبت به افراد عادی ضعیف‌تر است
صفحه نخست » پزشکی


مادر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و یا مادری که آزمایش وی در دست بررسی است باید با احتیاط به نوزاد خود شیر دهد، دستان خود راشسته و با ماسک زدن به نوزاد شیر دهد و چنانچه تغذیه نوزاد با استفاده از شیشه شیر است بهتر است شخص سالم دیگری شیشه شیر را در دهان نوزاد قرار دهد و در استریل کردن وسایل شیردهی دقت شود.

یک متخصص جراحی زنان زایمان و نازایی گفت: زنان باردار به دلیل پایین‌تر بودن سیستم ایمنی بدن نسبت به سایر زنان، بهتر است نسبت به رعایت بهداشت، دقیق‌تر عمل کنند، چراکه بدن در این دوران مستعد عفونت‌های تنفسی است

نسترن زمانی پزشک متخصص با اشاره به اینکه کرونا نوع جدیدی از ویروس‌ها و از خانواده سرماخوردگی است، اظهار کرد: در حال حاضر هنوز واکسنی برای کروناویروس وجود ندارد و تفاوت کرونا با دیگر ویروس‌ها در نحوه انتقال، دوره پنهان و ماندگاری این ویروس است.

وی افزود: این موضوع که مادران باردار بیش از سایر افراد در معرض ابتلا به ویروس هستند، هنوز اثبات نشده است اما به دلیل اینکه تغییرات بارداری بر روی سیستم ایمنی بدن و شرایط جسمی زنان باردار اثر می‌گذارد، ممکن است نوع شدیدتر بیماری در زنان باردار دیده شود.
متخصص جراحی زنان، زایمان و نازایی تصریح کرد: زنان باردار به دلیل پایین‌تر بودن سیستم ایمنی بدن نسبت به سایر زنان، بهتر است نسبت به رعایت بهداشت، دقیق‌تر عمل کنند، چرا که بدن در این دوران مستعد عفونت‌های تنفسی است به همین دلیل واکسن آنفولانزا به بانوانی که در فصل سرماخوردگی‌ها باردار می‌شوند، تزریق می‌شود اما از آن‌جا که هنوز واکسنی برای این ویروس وجود ندارد بهتر است نکاتی را رعایت کنند.
وی رعایت بهداشت و شستن دست‌ها به مدت حداقل ۲۰ ثانیه، استفاده از پدالکلی یا ضدعفونی‌کننده دست در صورت دسترسی نداشتن به آب و صابون، عدم لمس بینی، دهان و چشم‌ با دست آلوده، فاصله گرفتن از بیماران تنفسی تا جای ممکن، عدم تردد در مکان‌های شلوغ و مکان‌هایی فاقد تهویه مناسب را از جمله نکات رعایتی برای بانوان باردار برشمرد.
این متخصص زنان بیان کرد: اینکه در بانوان باردار احتمال ابتلا به ویروس کرونا بیشتر است یا خطر بیشتری برای ابتلا به این ویروس، بیماری شدید، عوارض بیماری و مرگ و میر وجود دارد، هنوز مشخص نشده است اما به دلیل اینکه زنان باردار تغییرات فیزیولوژیک و ایمونولوژیک را تجربه می‌کنند، این مسئله می‌تواند آنان را نسبت به بیماری‌های تنفسی از جمله کروناویروس حساس کند.
زمانی با بیان اینکه هنوز اطلاعاتی در رابطه با ایجاد عارضه در حاملگی وجود ندارد، افزود: سقط، مرده‌زایی در عفونت‌های قبلی وابسته به ویروس کرونا مانند سارس و مرس دیده شده است.
این متخصص نازایی با اشاره به اینکه تب بالا در سه ماهه اول بارداری می‌تواند سبب اختلالات جنینی مهم شود، ادامه داد: زایمان زودرس در مادران مبتلا به ویروس کرونا دیده شده است، با این وجود اطمینانی وجود ندارد که این عارضه مربوط به ویروس کرونا باشد و در نوزادان به دنیا آمده عوارضی مشاهده نشده است زیرا درباره این بیماری اطلاعات زیادی در حال حاضر وجود ندارد و ناچارا بر مبنای بیماری‌های ویروسی قبلی عمل می‌شود.

این جراح زنان گفت: شواهدی مبنی بر اینکه ابتلا به کرونا در زمان بارداری سبب مشکلات طولانی در طول دوران نوزادی و دوره رشد و نمو شود در حدی که کودک نیاز به حمایت اضافه داشته باشد، هنوز اطلاعات کافی وجود ندارد ولی در مجموع زایمان زودرس، وزن کم جنین در زمان تولد می‌تواند با مشکلات درازمدت در سلامتی نوزاد همراه باشد.
وی انتقال ویروس از مادر مبتلا به جنین یا نوزاد در طول حاملگی را ناشناخته دانست و اظهار کرد: در زایمان‌های صورت‌گرفته از مادر مبتلا، ویروس در شیر یا مایع آمنیوتیک رویت نشده است.
زمانی بیان کرد: مادر از طریق عطسه یا سرفه می‌تواند ویروس را به نوزاد خود منتقل کند، و در بیماری‌های سارس و مرس، ویروس در شیر وجود نداشته ولی آنتی‌بادی علیه ویروس در شیر وجود داشته است.
متخصص جراحی زنان زایمان و نازایی خاطرنشان کرد: مادر مبتلای قطعی به کووید ۱۹ و یا مادری که آزمایش وی در دست بررسی است باید با احتیاط به نوزاد خود شیر دهد، دستان خود را شسته و با ماسک زدن به نوزاد شیر دهد و چنانچه تغذیه نوزاد با استفاده از شیشه شیر است بهتر است شخص سالم دیگری شیشه شیر را در دهان نوزاد قرار دهد و در استریل کردن وسایل شیردهی دقت شود.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: