کد خبر: ۵۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۲
پپ
روایت هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا



گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

زمزمه با عروسک

هر کشوری با توجه به سنت و مذهبش الگوهای زندگی متفاوتی داره. همین طور که قالب کلی زندگی شرق و غرب متفاوته. حتما این جمله معروف رو شنیدین که «نور از شرق برمی‌خیزد و نظم از غرب» فکر می‌کنم در حالت تمام تم زندگی و تربیتی شرقی و غربی متفاوته. البته من سبک زندگی در کل شرق یعنی کشورهای شرق آسیا رو نمی‌دونم ولی همین ایران رو که خودم تجربه‌اش را دارم می‌گویم. البته شاید دید من هم کامل نباشد.

در آلمان قانون و نظم حرف اول رو می.زنه مثلا شما اگر قراری داری و کمی دیر برسی ممکن هست ملاقات رو از دست بدهی. همین طور نظم در تردد وسایل نقلیه مثل اتوبوس و قطار و زمان‌بندی آن‌ها باعث میشه آدم منضبط بشود.

اینجا (آلمان) کم پیش نمی‌آید که ببینم کسی با حوصله با کودکش، با پدر یا مادر پیرش یا با سگش حرف بزند. برخلاف تمام تفکراتی که از روی نوشته‌های روزنامه‌ها، تصاویر فیلم‌ها و گفته‌های دیگران در ذهنم قالب شده بود، اینجا مردم را بسیار معمولی و گوناگون یافتم. مثل خود ایرانی‌ها پر از تنوع. آدم سنگ‌د‌ل و آدم بی‌رحم، آدم معولی و آدم رئوف همه کنار هم!

کم پیش نیامده اینجا که ببینم کسی از سر حوصله سر رفتن در انتظار اتوبوس و یا قطار، سر صحبت را با من باز کند! گاهی مردم هر جور که شده می‌خواهند ارتباط برقرار کنند که از کجا می‌آیی و چه می‌کنی؟ این هم برخلاف تصور من از آلمانی‌هاست. قرار بر این بوده که آلمانی جماعت نژادپرست و سرد باشد. آن وقت زیاد پیش آمده که به مرکز فروشی بروم و کسی جلویم را نگیرد که خانم شالت را چطور بسته‌ای؟ به ما هم یاد بده.

اما اعتراف می‌کنم حرکت‌هایی هم هست که تا به حال در عمرم ندیده‌ام. مثل همین عکس! زنی که با عروسکش در یک مکان عمومی حرف می‌زند!

منتظر یکی از دوستان در فرودگاه فرانکفورت بودم. کنارم زنی نشسته بود که اول چترهای بیرون‌زده از چمدانش نظرم را جلب کرد و بعد خرسی و بعد خرس‌های دیگری که به نوبت با آن‌ها صحبت می‌کرد!
این آدمی چیست واقعا؟ چه موجود غریبی است این آدمی!؟ فاصله کودکی تا بزرگسالی کی و چطوری طی می‌شود؟


وبلاگ فاطمه. http://fat-h.blogfa.com/tag/

*************

اینجا تاریخ انقضاء محلی از اعراب ندارد

من نمی‌دانستم و این را در نیویورک فهمیدم. فکر کردم آنجا هم باید حساسیت به خرج دهم و در سوپرمارکتی که می‌خواستم خرید کنم دنبال تاریخ انقضا ماست و پنیر می‌گشتم اما خانم فروشنده با لحن خاصی گفت که این چیزها اینجا معنی ندارد. فکر کردم به خاطر اینکه خیلی به زبان انگلیسی مسلط نبودم منظورم را متوجه نشده اما وقتی به خانه آمدم دوستم گفت: اینجا تاریخ انقضایی وجود ندارد. چندین ایالت در آمریکا از تاریخ انقضای استفاده نمی‌کنند. از جمله تنسی و داکوتای جنوبی و محصولات آن‌ها بدون چنین شماره‌هایی تولید می‌شوند. چند ایالت دیگر هم مانند مینه‌سوتا، فقط تاریخی برای تضمین کیفیت بر روی محصولاتشان درج می‌کنند، نه تاریخی مبنی بر انقضای محصول! و در باقی ایالات همچون مری‌لند، تاریخ انقضا فقط بر روی شیرها درج می‌شود و نه هیچ چیز دیگری! در بالتیمور هم اشکالی ندارد اگر شما محصولی را بفروشید که تاریخ انقضایش گذشته باشد.

کلا در امریکا هر ایالتی قوانین مربوط به خودش را دارد و وقتی می‌خواهیم از ایالتی به ایالت دیگر برویم باید قوانین آنجا را یاد بگیریم. مثل اعدام که در برخی ایالات ممنوع و منسوخ است و در ایالت‌های دیگر اجرا می‌شود.

مرضیه حدادی‌فر

************

عروس بیدارکنون در آلمان!

در برخی از مناطق روستایی آلمان رسمی به نام «عروس بیدار کن» وجود دارد. طبق این رسم صبح روز عروسی، عروس که شب را در خانه‌ پدری گذرانده است، توسط دوستان از خواب بیدار می‌شود. آن‌ها با داد و فریاد، صدای ترقه، اجرای موسیقی و حتی تیراندازی توسط اعضای باشگاه تیراندازی محل، سعی می‌کنند عروس را از خواب بیدار کرده، همچنین به باور ژرمن‌ها «ارواح خبیثه» را از محل دور کنند.
رسم بریدن و عبور از ملافه به این معنی است که دیگر سدی بین راه، مزاحم عروس و داماد جدید نیست و این دو به طور مشترک از همه موانع عبور می‌کنند.
در اغلب کشورهای جهان حلقه ازدواج در انگشت دست چپ جای می‌گیرد. در آلمان اما رسم بر این است که حلقه ازدواج در انگشت دست راست قرار گیرد. کسی دلیل آن را نمی‌داند، اما گفته می‌شود که «رگ عشق» ژرمن‌ها از دست راست‌ آن‌ها عبور می‌کند. همچنین این باور وجود دارد که گم کردن حلقه نیز «بدشانسی» می‌آورد.

بعد از پایان مراسم عقد، دوستان عروس و داماد صف می‌کشند و این دو باید از میان آنان عبور کنند. در این رسم اشاره‌ای هم به شغل یا علاقه اوقات فراغت طرفین می‌شود.
گاهی هم دوستان عروس یا داماد با لباس‌های قدیمی مثلا لباس دودکش‌پاک‌کن‌های آلمان در مراسم شرکت می‌کنند‌.
رسم پاشیدن برنج به معنی آرزوی خانواده‌ای پربچه برای عروس و داماد است
.

خبرگزاری میزان

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: