کد خبر: ۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۰
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

عاقبت سال نو در سرب مذاب!

آلمانی‌ها برای شروع سال جدید رسم عجیب سرب‌ریزی را اجرا می‌کنند! توده‌ای از سرب مذاب را داخل آب سرد بریزید و هر شکلی به خود گرفت به شما می‌گوید سال آینده چه چیزی در انتظارتان است. اگر شبیه قلب شد، به این معنی است که عشق در سال بعد سر راه شما قرار خواهد گرفت. تاج به ثروت و پول در آینده نزدیک دلالت می‌کند. ستاره به معنی شادی است. اما اگر سرب شبیه صلیب شد چه؟ به دردسر بدی خواهید افتاد.

فسفر

در نگاه اول ممکن است فکر کنید فسفر هیچ نقشی در زندگی روزانه‌ ما ندارد. اما فسفر نه فقط از لحاظ بیولوژیکی در ساختمان دی‌ان‌ای انسان نقش حیاتی دارد بلکه یکی از انواع کود‌های مؤثر کشاورزی است که هیچ جانشینی برای آن هنوز یافت نشده است. اکنون فسفر به جای این‌که با فضولات جانوری و گیاهی به خاک برگردد بیشتر اوقات همراه با محصولات به شهر‌ها برده می‌شود و در نهایت از طریق شبکه‌های فاضلاب به دریا‌ها ریخته می‌شود. با ادامه جریان امور به این صورت که هست، برآورد می‌شود که منابع فسفر موجود در جهان بین ۳۵ تا حداکثر ۴۰۰ سال دیگر باقی بماند و بعد از آن همه ما حتما گرسنه خواهیم ماند.

انتخاب عجیب خانم شهردار!

اولین زنی کـه در تاریخ ایالات متحده به‌عنوان شهردار انتخاب شد، زنی به‌نام «سوزانا اِم.سالتِر» بود. درسال ۱۸۸۷، در شهر کوچک آرگونیا واقع در ایالت کانزاس، برخی از مردان تصمیم گرفتند بـه صورت شوخی نام خانم سالتر را در لیست کاندیدا‌های انتخاب شهردار جای دهند.

آن‌ها قصد داشتند با این اقدام بـه همگان ثابت کنند زنان برای حضور در عرصه سیاست هیچ اقبال و شایستگی ندارند و بهتر اسـت هرگز بـه این حوزه وارد نشوند؛ اما اوضاع، بر خلاف میل آن‌ها، جور دیگر پیش رفت. خانم سالتر پس از آگاهی از اقدام شوخی‌آمیز مردان، ابتدا حیرت زده شد، اما کمی بعد پذیرفت بـه یک شرط وارد رقابت انتخاباتی شود: درصورت پیروزی در انتخابات، اختیارات شهردار و دفتر اقامتش، تمام و کمال بـه او واگذار شود. جالب اسـت کـه شرط پذیرفته شد، انتخابات برگزار شد و در نهایت، نام خانم سالتر به‌عنوان پیروز رقابت از صندوق خارج شد. بدین ترتیب، اولین شهردار زن در کشور آمریکا، شوخی شوخی منصوب شد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: