کد خبر: ۵۱۶۶
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۸
پپ
ویژگی‌های اخلاقی که زوجین را به سمت طلاق سوق می‌دهد
صفحه نخست » مشاوره



یاسمین رضوی

افراد، برای رسیدن به آرامش و خوشبختی ازدواج می کنند. کسی نیست که بخاطر بدبخت شدن و به هم زدن آرامش زندگی اش، خودش را درگیر یک رابطه کند. در اوایل رابطه، زوج ها نگاه غیرواقعی و فانتزی به زندگی دارند. البته این مسئله شامل همه ی زوجین نمی شود، اما شرایط محیطی و فرهنگی، تبلیغات و محتوای رمان ها و فیلم و سریال ها و قاب های منتخبی که افراد از زندگی شان در شبکه های اجتماعی منتشر می کنند، ذهن فانتزی ساز افراد را فعال می کند. در واقع توقع زوجین، بیشتر بر روی روابط عاطفی قوی، تفاهم همه جانبه، عشق و خوشبختی متمرکز است و کمتر به بالا و پایین و مشکلات و درگیری ها و عدم تفاهم ها فکر می کنند. اما همین که چند سالی ـ مشخصا بیش از 5 سال ـ از زندگی مشترک می گذرد، افراد دید واقع بینانه تری به زندگی مشترک پیدا می کنند. در عین حال ممکن است که تسلیم مشکلات شوند و راه حلی پیدا نکنند و تن به جدایی دهند. محققان و جامعه شناسان می گویند اغلب طلاق ها در 5 سال اول زندگی مشترک رخ می دهد. عوامل مختلفی هستند که زوجین را به سمت جدایی و طلاق سوق میدهند که برای هر زندگی و رابطه ای تفاوت هایی دارد، و احتمالا در هر فرهنگ و جامعه ای سرو شکل دیگری به خود بگیرد و شدتش کم و زیاد شود. به طور مثال در یک فرهنگ، تعدد زوجین پذیرفته شده است و در جامعه ای دیگر نام خیانت می گیرد و به جدایی می رسد. عواملی که به طلاق منجر می شوند در دسته بندی های مختلف جای می گیرند. عوامل محیطی و فرهنگی یا عوامل شخصی. ما در این نوشتار می خواهیم ویژگی های فردی ای که زمینه ساز جدایی هستند را با هم مرور کنیم. البته منظورمان این نیست که اگر شما فلان خصوصیت اخلاقی را دارید قطعا کارتان به جدایی می کشد، تنها می خواهیم به پشتوانه آمار و تحقیقات، ذهن شما را نسبت به این خصوصیات اخلاقی حساس کرده و برای پیدا کردن راه حل به تکاپو واداریم. با ما همراه باشید.

تفسیر کنندگان شخصی

افرادی هستند که هر چیزی را به خودشان می گیرند. این اصطلاحی است که ما برای آنها به کار می بریم. فلانی همه چیز را به خودش می گیرد. یا اینکه می گویند: «تا فحش را انداختم، خودش آمد و بر داشتش» این افراد کسانی هستند که هم خودشان را خیلی اذیت می کنند، هم اطرافیانشان را. حساس اند و زود رنج، چون گمان می کنند منظور تمام عالم آنها هستند. کمی هم خودشان را زیاد جدی گرفته اند. این افراد وقتی رانندگی می کنند، زود عصبانی می شوند، چرا؟ چون گمان می کنند که فرد خاطی، صرفا قصدش آزار دادن این شخص بوده است و نمی توانند گزینه های دیگری هم در ذهنشان بیاورند؛ تصور کنید که شما به عنوان یک زن پشت فرمان اتومبیل تان نشسته و مشغول رانندگی هستید، فردی با سرعت از سمت راست شما سبقت می گیرد، حسابی عصبانی شده اید، با خودتان می گویید: همین که می بینند یک زن رانندگی میکند، این رفتارها را نشان میدهند. ذهن تان به شما می قبولاند که او با قصد قبلی و برای اذیت کردن شما قوانین را دور زده است و خطا کرده. اما فردی که مسائل را بدون دلیل عاقلانه در ارتباط با خودش تفسیر نمی کند، معمولا توقع کمتری دارد و کمتر خشمگین می شود: شاید عجله داشته است. به هر حال او دارد در یک مسیر رانندگی می کند و همه را آزار میدهد، مشخصا قصدش آزار دادن من نیست و ...

همین مثال را به زندگی مشترک هم تعمیم دهید. فردی که همه چیز را به خودش می گیرد و مدام در حال تفسیر مسائل به ضرر خودش است. زودرنج است، کافی است کسی درباره چیزی اظهار نظر کند تا او گمان کند که قصد او، متلک گفتن و تکه انداختن و آزار دادنش بوده است. این افراد در زندگی مشترک هم خودشان را بسیار آزار می دهند هم طرف مقابل را.

همین است و جز این نیست

شما ممکن است تحت یک تربیت سهل گیرانه یا سخت گیرانه بزرگ شده باشید. البته چنان که روانشناسان می گویند افرادی که تحت تربیت سهل گیرانه بزرگ می شوند، افراد سخت گیری خواهند شد. به هر حال اگر فردی غیرقابل انعطاف و سخت گیر هستید و نمی توانند قوانین ذهنی تان را کمی تعدیل کنید، در زندگی مشترک دچار مشکل خواهید شد. افرد غیرقابل انعطاف و سخت گیر، نمی توانند خودشان را با تغییرات منطبق کند و بالا و پایین زندگی را بپذیرند و کنار بیایند. در سختی ها خیلی زود می شکنند و دیگران را برای همراه کردن با خودشان آزار میدهند. این افراد معمولا تربیت سخت گیرانه ای هم نسبت به فرزندانشان اعمال می کنند که فضای خانه را سرد و خشک می کند. «ما هرگز به غذای رستوران لب نمی زنیم، این یک قانون است، تغذیه سالم را باید رعایت کنیم» مادری که چنین دستور کاری دارد و حاضر نیست حتی یکبار به خاطر همسر و فرزندانش کوتاه بیاید، آدم غیرقابل انعطافی است. این روحیه باعث جرو بحث های زیادی در زندگی مشترک می شود.

مقایسه کننده های بی انصاف

اهل مقایسه کردنید؟ همین که خطایی از همسرتان می بینید یا اوضاع بر وفق مرادتان پیش نمی رود، دختر خاله و زن برادر و جاری و ... و زندگی شان در نظرتان می آید که ببین فلانی چطور همسرداری می کند، چه کارهایی برای زن و بچه اش می کند، تو همیشه ... تو هرگز...! این افراد همیشه در حال مقایسه زندگی و همسرشان با زندگی بقیه هستند. از «همیشه» و «هرگز» زیاد استفاده میکنند. تمام لطف و محبت و سازش شان را با یک مقایسه و بی انصافی از بین می برند و طرف مقابل را دلسرد و دلزده از زندگی می کنند. این افراد اگر به کارشان ادامه دهند حتی اگر کارشان به طلاق رسمی نکشد، بسیار احتمال دارد که به طلاق عاطفی برسند.

حرف نزن ها

برخی از افراد یاد نگرفته اند که احساسات و خواسته هایشان را به زبان بیاورند. همیشه منتظرند تا بقیه خودشان حدس بزنند. از «مریم» می پرسم چرا با همسرش حرف نمی زند. اینکه جلوی خانواده اش درباره فلان موضوع صحبت کرده است، تو را ناراحت کرده، اما تو باید این را بهش بگویی تا بداند. مطمئنا اگر بداند دیگر تکرار نمیکند. و مریم میگوید: «یعنی خودش نباید بفهمه؟ نباید بدونه؟ من اون شب اصلا محلش نذاشتم، بازم نفهمید»

این جملات صرفا به ابهام های بیشتر، پرونده های باز، عقده و کینه و ناراحتی و جدایی می انجامد. با هم گفتگو کنید و اهل ابراز خواسته و احساساتتان باشید. سکوت همیشه راهگشا نیست. خاصه در رابطه با روابط زناشویی.

وابسته های افراطی

آدمها زیر یک سقف می روند، زندگی مشترکی را آغاز می کنند که بسیاری از زندگی شان را با دیگری شریک می شوند اما این دلیل بر استحاله فردی نیست. فردی که ازدواج کرده است فردیت را از دست نداده است. باید به آن احترام گذاشت. همه ی ما نیاز به مقدار کافی از آزادی و خلوت داریم. نیاز داریم که مدام زیر ذره بین نباشیم، کسی مدام و همیشه ازمان توقع نداشته باشد و به اصطلاح آویزان مان نباشد. زنی که به همسرش اجازه خلوت و تنهایی و یا آزادی وقت گذرانی تنهایی را نمی دهد، خیلی زود همسرش را شاکی میکند. وابستگی افراطی زندگی ها را دچار خلل و خستگی می کند.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: