کد خبر: ۵۱۴
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۵
پپ
صفحه نخست » یار مهربان


حبیبه هادی

با توجه به این‌که علوم انسانی درباره جامعه، فرهنگ، زبان، روان و اندیشه انسان توجه دارد. می‌توان ریشه آن را به «تعریف انسان» از خودش بازگرداند، زیرا نگاه ملحدانه یا الهی می‌تواند سنگ‌ بنای چشم‌انداز علوم انسانی قرار بگیرد؛ چرا که قطعا علومی که انسان را منقطع از مبدا و مقصد می‌داند و علومی که بر مبنای فطرت و آخرت شکل می‌گیرد، سمت‌‌گیری و نتایج متفاوتی دارند.

با این تفاسیر، با گذشت چند دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تغییرات اندکی در مبانی علوم وارداتی و غیراسلامی دیده می‌شود که تبعات سنگین آن بر فضای دانشگاه‌ها و عرصه‌های مدیریتی کشور کاملا محسوس است. البته روشنگری‎‌های رهبر معظم انقلاب انگیزه نسبتا خوبی در زمینه تولید علم در محیط‌های علمی کشور پدید آورده است. خصوصا با تأکیداتی که معظم له در مورد خودکفایی علمی و قطع وابستگی در این زمینه داشته‌اند دستاوردهای نسبتا خوبی حاصل شده است. اما اهل دانایی و آگاهی خوب می‌دانند که راه طولانی تا رسیدن به سرمنزل مقصود باقی مانده است.

مجموعه حاضر فرازهایی از بیانات رهبر معظم انقلاب است که حول محور علوم انسانی و در هفت فصل مفاهیم اساسی، وضعیت فعلی علوم انسانی، ضرورت تغییر وضعیت موجود، نظام اسلامی بستری مناسب برای تغییر، جهت‌گیری‌ها و اهداف، موانع و چالش‌های پیش ‌رو و راهکارها تهیه و تدوین شده است.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: