کد خبر: ۵۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۵
پپ
روایت هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا



گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

سوئد و فروش گوشت خوک به جای گوشت حلال

یک کبابی در شهر مالمو سوئد اعلام کرده کبابی که به مسلمان‌ها ‌می‌داده و ضمانت کرده بود گوشت حلال گوساله باشد حالا در آزمایشگاه معلوم شده که ۱۸ درصد آن گوشت خوک است. این کبابی از مرکز توزیع گوشت شکایت دارد و کبابی خود را هم تعطیل کرده است.

اما بعد از باخبر شدن شبکه تلویزیون چهارم سوئدی، خود آن شبکه رفته و از ۱۰ کبابی دیگر سوئد اتفاقی کباب خریده و بعد از آزمایش نتیجه اینکه ۳ تا از این کبابی‌ها هم گوشت خوک در کبابشان داشتند.

واقعیت این است که ما این داستان را (سال هجری 1396) خودمان در سوئی شنیدیم اما از چند سال قبل در اروپا دنبال کرده بودیم. گوشت حلال به خاطر علاقه مسلمان‌ها به خرید آن گران‌تر از گوشت معمولی است و لذا جای تقلب کردن برای فروشگاه‌ها باز شده.

شما در اکثر فروشگاه‌های اروپا گوشت‌هایی را‌ می‌بینید که رویش آرم «حلال» خورده ولی چون نظارت جدی روی این موضوع نیست لذا تقلب زیاد است.

گزارشگر تلویزیون چهارم سوئد‌می گوید که آن ۱۰ کبابی هم تصریح کرده بودند که گوشت گوساله خالص استفاده کرده‌اند. حتی در صحنه‌ای که صورت فروشنده را محو کرده ازش‌ می پرسد اینها گوشت گوساله است؟ و او تائید ‌می‌کند.
برخی مراکز اسلامی در سوئد و آلمان برای حل این مشکل خودشان به برخی کردها و ترک‌ها که یک کشتارگاه کوچک خصوصی دارند رجوع کرده اند و گوشت آن را تا حدی تایید‌می کنند؛ مثل ” گوشت قبله” در سوئد که حداقل احتمال حلال بودنش بیشتر است.

اما چون مثل ایران یک نظارت سازمانی وجود ندارد ما خودمان طرحی دادیم که فقط با یک همکاری کوچک‌می توان از همان گوشتی که گاهی برای تنظیم بازار از برزیل وارد ایران‌می شود و روحانیون در برزیل روی ذبح آن نظارت دقیق دارند برای توزیع در اروپا هم استفاده کرد.

در پاییز 2013 هم وقتی کارکنان یک شرکت ذبح سوئدی با یک شرکت دانمارکی تولیدکننده گوشت مرغ حلال قرارداد بست با اعتراضهای وسیعی رو به رو شد.

این شرکت گوشت مرغی با برچسپ حلال عرضه‌می کند. این امر باعث شده است تا برخی از ساکنان شهر کمون سِوِدالا به فروش مرغ‌هایی که به شیوه ای مذهبی و به گفته ی آنها برای مسلمانان تهیه شده، اعتراض کنند.

مدیرعامل این شرکت‌می گوید که ذبح مرغ‌ها به صورت اسلامی تفاوتی با شیوه‌های دیگر ندارد و مطابق با قانون حفاظت از حیوانات انجام‌می شود. این قانون تاکیددارد که حیوانات پیش از کشته شدن باید بیهوش شوند. مدیرعامل شرکت دانپو نیز‌می گوید که مرغ‌های این شرکت به همین صورت ذبح‌می شوند و چون مسئول ذبح آنها یک مسلمان است و پیش از کشتن مرغ‌ها دعا‌می خواند، ذبح آنها اسلامی معرفی‌می شود . او همچنین‌می گوید که به این دلیل روی تمام محصولات آنها برچسپ حلال زده‌می شود.

منبع: سایت خارج بدون فیلتر

************

هدر نرفتن تعطیلی

در آمریکا سنتی وجود داره که تعطیل روز استقلال هیچ‌وقت هدر نمیره. یعنی چی؟

مثلا تعطیلی ۲۲ بهمن ایران رو در نظر بگیرید. باید هر سال نگاه کنیم ببینیم ۲۲ بهمن می‌افته جمعه یا نه. اگر افتاد، یعنی هدر میره.

اما تعطیلی ۴ جولای (روز استقلال آمریکا از انگلستان در سال ۱۷۷۶) هیچ‌وقت هدر نمیره. همونطور که می‌دونید، تعطیلی آخر هفته‌ اینجا، شنبه و یکشنبه هست. اگر ۴ جولای مثل امسال بیافته شنبه، جمعه رو تعطیل می‌کنن و اگر بیافته یکشنبه، به‌طور خودکار دوشنبه تعطیل میشه.

خیلی‌ها رسم دارن در این روز مهمانی‌های خانگی با درست کردن دسته‌جمعی غذا برگزار می‌کنن. کباب و باربکیو پرطرفدار هست و گوشت گاو با اختلاف محبوب‌ترینه.

گوشت گاو نسبت به خوک، کلا غذای خوش‌ذائقه‌تری براشون حساب میشه و گران‌تر هست.

مخارج غذایی مردم آمریکا در دو هفته‌ قبل و بعد روز استقلال در سال ۲۰۱۶

منبع: مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: