کد خبر: ۵۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳
پپ
در باب برنامه‌ریزی روزانه و شروع روز
صفحه نخست » مشاوره



 

یاسمین رضوی

 

اگر بخواهیم با خودمان صادق باشیم، باید بپذیریم که برای داشتن حال خوب، زندگی خوب و موفقیت، تنها گزینه، سخت‌کوشی است و مراقبت. مراقبت از چه چیزی؟ از خودمان و روانمان که در ورطه بی‌انگیزگی، ناامیدی و بی‌اعتماد‌به‌نفسی نیفتیم، مراقبت کنیم که دچار افراط و تفریط‌های سوزنده نباشیم و بتوانیم تعادل را حفظ کنیم.

جمعه شب‌ که می‌شود حالمان چندان خوش نیست، دلمان می‌گیرد و همه‌چیز را به گردن شنبه صبح می‌اندازیم که باید صبح زود از رختخواب دل بکنیم، به سر کار برویم و با آدم‌ها سروکله بزنیم. یا اینکه باید بیدار شویم و همان فکر و خیال‌های افسرده‌کننده‌ سابق را از سر بگیریم. اما برخی آدم‌ها حتی صبح‌های شنبه هم حالشان خوب نیست. سرحال و پرانرژی‌اند و دیگران مسخره و قضاوتشان می‌کنند که مثل مجری‌های رادیو، حال خوبشان تصنعی است اما گمان می‌کنید که قضاوت دیگران اثری بر روی حالشان دارد؟ خیر! کسی که بلد است روزش را چطور شروع کند، حتما می‌تواند از پس حس بد قضاوت‌های نابجای دیگران هم برآید. در این نوشتار می‌خواهیم درباره «شروع روز» صحبت کنیم و ببینیم آدمهای موفق و سرحال روزشان را چطور آغاز می‌کنند و برنامه‌ریزی‌هایشان چگونه است.

 

حال خوب، زمان خوب

یکی از شرایط داشتن حال خوب این است که طوری برنامه‌ریزی کنیم که دلهره و استرس «کمبود زمان» به جانمان نیفتد. تصور کنید که ساعت 10 صبح بیدار شده‌اید، هزارویک برنامه و کار واجب دارید، به گوشی موبایلتان نگاه می‌کنید و تماس‌های از دست رفته را چک می‌کنید، باید کارتان سر ساعت انجام شود اما شما مقادیری از وقت را از دست داده‌اید، به برخی مسئولیت‌هایتان هم که اصلا نرسیده‌اید چون زمانش گذشته است. در این شرایط احساس می‌کنید که سر رشته زندگی از دستتان خارج شده، برای ادامه روز حوصله و توان کافی ندارید و همین مسئله انگیزه‌هایتان را خدشه‌دار می‌کند و حال خوبتان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، احتمال اینکه خلق‌و‌خویتان هم به هم بریزد زیاد است.

بنابراین طبق آنچه آدم‌های موفق و سرحال از برنامه روزانه‌شان گزارش می‌دهند و بنابر تجربه، به شما توصیه می‌کنیم که صبح زود از خواب بیدار شوید. البته سحرخیزی مستلزم این است که شب قبل هم به موقع خوابیده باشید و الا که اگر تا نیمه شب بیدار بوده‌اید، سحرخیزی هم کاری را از شما پیش نمی‌برد. آدم‌های موفق می‌گویند وقتی که صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، زمانی را برای رسیدگی به خودشان دارند و این بسیار بر روی حالشان اثر می‌گذارد. تصور کنید که به جای تند تند لباس پوشیدن و بدو بدو به محل کار رسیدن، یکی دو ساعت وقت داشته باشید که دوش بگیرید، صبحانه بخورید، در همین حین نوای آرامش‌بخشی را بشنوید، درباره روزتان فکر و برنامه‌ریزی کنید، برای بچه‌ها غذا آماده کنید و خیالتان از بابت آن‌ها راحت شود و...! مطمئنا در چنین شرایطی حالتان بسیار بهتر خواهد بود و این حال خوب اثری شگفت بر موفقیت‌های فردی و شغلی شما خواهد گذاشت. سحرخیزی از آن دست توصیه‌هایی است که تا امتحانش نکنید، حال خوبش را درنمی‌یابید.

 

نماز صبح

گفتیم سحرخیز باشید، سحرخیزها نمازشان قضا نمی‌شود. در روان‌شناسی غربی می‌گویند که صبح زود زمانی را برای مراقبه و مدیتیشن درنظر بگیرید، زمانی که با خودتان خلوت می‌کنید، خوب نفس می‌کشید، فکرتان را کنترل کرده و به مسائل خوب فکر می‌کنید. نماز صبح برای ما کارکردی همانند مدیتیشن دارد و البته به مراتب بیشتر. سر سجاده بنشینید و با خالق صحبت کنید. همین نشستن و آرام گرفتن، بخشی از انرژی‌های منفی را دور کرده و صحبت کردن و ذکر گرفتن و گرفتن حال معنوی، به شما احساس امنیت و انگیزه می‌دهد که نیروی فرای همه قدرت‌ها دعایتان را شنیده و مراقبتان است. اگر اهالی مدیتیشن از کائنات قدرتشان را طلب می‌کنند شما به عنوان یک مسلمان از خداوند قادر مطلق آن را می‌خواهید.

اجازه ندهید نماز صبح و خلوت صبحگاهی‌تان قضا شود.

 

تغذیه جسم، توان روح

با دلایلی مثل: رژیم دارم. وقت خوردن صبحانه را ندارم. میلی به خوردن صبحانه ندارم. می‌رسم محل کار و چیزی می‌خورم و... به راحتی خودتان را از تغذیه سالم محروم می‌کنید. اگر سحرخیز باشید، حتما باید زمانی را برای این امر اختصاص دهید. نوشیدنی گرم و صبحانه سالم، سوخت جسمی‌تان را می‌سازد و جسم سالم، روح سالم را در پی دارد. توجه کنید که صبحانه‌تان به‌قدر کافی از پروتئین، فیبر و ریزمغذی‌ها بهره برده باشد. خوردن قند و شکر، غذاهای فرآوری‌شده و فست‌فودها و شیرینی‌ها، حالتان را نه‌تنها بهتر نمی‌کند که انرژیتان را هم می‌گیرد. آدم‌های موفق، هرگز قید صبحانه سالم را نمی‌زنند چون به تحلیل انرژی و حال بد بعدش اصلا نمی‌ارزد.

 

تحرک و نرمش

قطعا منظورمان این نیست که صبح زود بیدار شوید و بروید باشگاه و یا تمرین‌های سخت ورزشی انجام دهید. اما بدون فعالیت بدنی هم روز را آغاز نکنید. حتی اگر این فعالیت و تحرک فقط 15 دقیقه از شما زمان بگیرید باعث اکسیژن‌رسانی به بافت‌های بدن و مغز می‌شود و اثر مثبتی بر روی هوشیاری شما خواهد داشت. به هیچ وسیله ورزشی خاصی نیاز ندارید. کمی ‌درجا بزنید، بپرسید، حرکات کششی انجام دهید یا اگر برایتان مقدور است کمی‌پیاده‌روی کنید.

 

نیاز و ضرورت

هیچ نیازی نیست که تا چشمتان را باز می‌کنید موبایلتان را چک کنید. پیشنهاد ما این است که قبل از خواب، اینترنت موبایل را قطع کنید. بعد از اینکه به خودتان رسیدید و نوبت به موبایل رسید می‌توانید ایمیل تان را چک کنید، نیازی به رسیدگی به شبکه‌های اجتماعی و پاسخگویی به تمام شک و شبهه‌های بشریت نیست. بسیاری از حال بد روزمان ناشی از ورود ناشیانه در روابط اجتماعی مجازی و حضور در شبکه‌های اجتماعی است. چک کردن اینستاگرام و توییتر و تلگرام، سر زدن به تمام گروه‌های واتساپی و باخبر شدن از اظهار نظر و زندگی هزارن نفر، نه ضرورتی دارد نه اثری. می‌توانید صرفا به قسمت‌های ضروری رسیدگی کنید، به‌طور مثال پیام‌های کاری را چک کنید و پاسخ بدهید. یا به گروه‌هایی که مربوط به مدرسه بچه‌هاست رسیدگی کنید.

 

نظم بیرونی، نظم درونی

بعید است که آدم‌های موفقی اطرافشان شلوغ و شلخته و نامنظم باشد. اما پیشنهاد ما این است که صبح زود، وقتی برای نظم دادن به محیط زندگی و کارتان اختصاص دهید. سعی کنید که میز کارتان همیشه مرتب باشد. ریخت و پاش‌ها، ذهنتان را مشوش می‌کنند اما نظم و تمیزی حالتان را جا می‌آورند.

 

برنامه روزتان را تنظیم کنید

کسی که صبح دیر از خواب بیدار می‌شود، زمانی هم برای تنظیم برنامه روزانه‌اش ندارد. بنابراین باید بپرد وسط دریای کارهای روزانه و این خود بخشی از انرژی‌اش را تحلیل می‌برد. دفتر و قلم را بردارید و کارهایی که باید انجام دهید را یادداشت کنید. زمان مناسب برای هرکدامشان در نظر بگیرید. سخت‌ترین‌ها را برای زمان‌هایی که بازدهی بیشتری دارید، قرار دهید. به آب‌و‌هوا هم فکر کنید. کاری را که عصر تابستانی می‌توانید انجام دهید، نیازی نیست ساعت 11 صبح بابتش از خانه خارج شوید و گرما بکشید و کلافه شوید. برنامه‌ریزی روزانه باعث می‌شود که همه‌چیز در بهترین حالت قرار گرفته و انجام شوند و چه کسی است که نداند، رسیدن به کارها و انجام موفقیت‌آمیز آن‌ها چقدر حال آدم را خوب می‌کند و هفته‌اش را می‌سازد.

 

لبخند بزنید، نه بگویید

سعی کنید که متمرکز باشید. صبح زود نیاز نیست به چند کار با هم رسیدگی کنید. تمرکزتان را حفظ کنید، لبخند بزنید و به درخواست‌هایی که شما را از برنامه‌تان دور می‌کند، مؤدبانه نه بگویید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: