کد خبر: ۵۰۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۴۴
پپ
صفحه نخست » کاوش


امیرعاصف

ماجرا در رسانه‌های رسمی از یک ماه پیش با بازداشت «شارمین میمندی‌نژاد»، رئیس جمعیت موسوم به امام علی شروع شد. هر چند پیش از آن هم در مقاطع مختلف اسم این جمعیت و رفتار مشکوک رؤسای آن محل بحث در رسانه‌ها بود؛ از زلزله غرب کشور تا سیل استان‌های شمالی، فیلم‌هایی به شبکه‌های ماهواره‌ای می‌رسید که غیر از سیاه‌نمایی و وارونه نشان دادن واقعیت، هیچ هدف دیگری نداشت! اما وقتی این اظهارات و فیلم‌ها بررسی می‌شد همه به یک اسم می‌رسید: جمعیت امام علی. هر چند آن زمان این جمعیت منکر این قضیه بود اما پس از بازداشت شارمین، همین شبکه‌ها تمام‌قد به حمایت از او و انتقاد از بازداشتش پرداختند.

بعد از بازداشت شارمین میمندی‌نژاد، با انتشار فیلم‌های جلسات مدیران این مؤسسه زوایای دیگری از فعالیت پنهان مدیران این شبکه مشخص شد؛ از توهین به ائمه اطهار تا زیر سؤال بردن مراسم عزاداری سید‌الشهدا و یا حتی انکار نبوت!

موضوع فقط به توهین به مقدسات ختم نمی‌شود، جمعیتی که یکی از اصول شبکه‌سازی‌اش خانم‌ها بوده‌اند و با شعار تساوی زن و مرد و همچنین ادعای پیشرفت در‌ این سازمان خیریه از بین جوانان یارگیری می‌کرد دچار انحرافات دیگری هم بود.

بعد از بازداشت شارمین، برخی اعضای جداشده از این جمعیت در رسانه‌ها دست به افشاگری علیه حلقه فساد و نفاق در آن زدند.

مدتی قبل حتی یکی از اعضای جدا‌شده از جمعیت، از آزار جسمی و جنسی خود در جمعیت پرده برداشت.

البته این همه ماجرا نیست و بسیاری از جداشدگان از این جمعیت، اعتراض‌های فراوانی را نسبت به دخالت‌های شارمین میمندی‌نژاد در زندگی‌های شخصی خود مطرح کرده‌اند.

تمام موارد بالا به‌علاوه موارد دیگری که در رسانه‌ها عنوان شده است، تنها شامل عملکرد این جمعیت در‌ حوزه اجتماعی می‌شود. اما هدف نگارنده نه آن چیزی است که تا به حال اعلام شده... بلکه روشن شدن زوایای پنهان این جمعیت است.

بررسی مدل شبکه‌سازی شارمین و دست‌های پشت ‌پرده او که به خاندان پهلوی می‌رسد بسیار جالب‌تر از این حواشی است. اگر بخواهم خلاصه بگویم این مدل شبکه‌سازی دارای چند بخش است:

ایجاد یک خیریه

آموزش جوانان و کودکان کم‌بضاعت و به‌کارگیری آن‌ها در رده‌های مختلف شبکه

۳ـ استفاده از حضور دختران دانشجو برای جذابیت بیشتر شبکه

۴ـ شبکه‌سازی در استان‌های مختلف حتی شهرهای دور‌افتاده، با آموزش‌های هیجانی به بهانه کارهای عام‌المنفعه.

تا اینجای کار به ظاهر مشکلی وجود ندارد... اما موضوع از آنجا جالب‌تر می‌شود که این گروه در ‌مسائل سیاسی تمام‌قد ورود می‌کند، در یکی از صوت‌‌های منتشر‌شده از جلسات، رئیس این سازمان به صراحت تأکید می‌کند ما باید با نامه‌نگاری به سازمان ملل حکومت را محکوم کنیم، یا در صوتی دیگر می‌گوید: چرا ما باید از مرگ [شهادت] قاسم سلیمانی ناراحت باشیم؟ او قاتل زنان و کودکان ماست.

برای لحظاتی جمعیت امام علی را فراموش کنیم و با یک گروه خیریه دیگر که بانی اصلی کودتای آمریکایی ۱۵ تموز در ‌ترکیه بود و نحوه شبکه‌سازی‌اش آشنا شویم.

مراکز آموزشی مورد حمایت جنبش گولن به ظاهر از سوی تجار و بازرگانان حمایت می‌شود و دانش‌آموزانی که در این مراکز به تحصیل مشغولند معمولا از اقشار فقیر هستند. گولن این افراد را به آسانی به خدمت می‌گیرد، در حالی که سازمانش فاقد ساختار رسمی بین‌المللی یا فهرستی متشکل از اعضای رسمی است.

اعضای این سازمان می‌گویند تنها از آن رو که تحت تأثیر پیام خدمات اجتماعی گولن قرار گرفته‌اند در این سازمان در کنار یکدیگر به فعالیت مشغولند.

این سازمان خیریه منحله که پس از کودتای ناکام در ‌ترکیه تمام اعضایش بازداشت شدند، سال‌های طولانی تنها به انجام امور خیریه مشغول بود و مسائل سیاسی و امنیتی‌اش شامل رده‌های بالای سازمان می‌شد؛ از ارتباط با سازمان جاسوسی آمریکا تا دریافت پول از سعودی. اگر بخواهم شاکله اصلی این نوع از شبکه‌سازی اجتماعی را بنویسم، می‌گویم: شبکه فریب! و اگر بخواهم شباهت شبکه گولن در ترکیه با جمعیت امام علی در ایران را مقایسه کنم، می‌توانم نظرتان را به موارد زیر جلب کنم:

الف ـ فریب اعضای رده پایین توسط رهبران: در‌ ترکیه با اسم فعالیت خیریه اسلام‌گرایانه و در ایران فعالیت خیریه با اسم مبارک امام علی‌علیه‌السلام

ب ـ سوء‌استفاده از عواطف مذهبی و انسان‌دوستانه اعضا برای مقاصد سیاسی و حتی براندازانه

پ ـ شست‌وشوی مغزی اعضای رده پایین با سخنرانی‌های پرشور و بی‌منطق جهت زیر سؤال بردن اهداف اولیه اعضا برای عضویت، یعنی فردی با نیت خیر در ‌جمعیتی مزین به نام امیر‌المؤمنین‌علیه‌السلام عضو گروهی می‌شود که با مرور زمان رئیس جمعیت حتی نبوت را زیر سؤال می‌برد. بعد از کودتای آمریکایی در ترکیه اعضای این جمعیت به طور گسترده بازداشت شدند و تمام اموال آن‌ها مصادره شد و هنوز هم بعد از چند سال خبر بازداشت دیگر اعضا به گوش می‌رسد اما روش جمهوری اسلامی با روش دیکتاتورمآبانه و سلبی ترکیه متفاوت بود! به جای بازداشت اعضا به بازداشت رئیس گروه کفایت کرد و پس از آن به روش اقناعی برای آگاه کردن دیگر اعضا رو آورد. هر چند در ‌این روش فشار رسانه‌های خارجی و وابسته به سرویس‌ها بسیار زیاد بود اما این موضوع کم‌کم به فراموشی سپرده شد و عده زیادی از اعضای این جمعیت به نیت شوم کادر مرکزی آن پی ‌بردند که گواه این موضوع هم افشاگری اعضا علیه کادر مرکزی و فساد آن‌ها بود. اما موضوع به اینجا ختم نمی‌شود و بعد از فروکش کردن سؤال‌ها و موفقیت‌آمیز بودن روش اقناعی، دست‌های پشت‌‌پرده دیگری که در ‌تمام بزنگاه‌ها به کمک جریان حامی غرب در ‌ایران می‌آیند باز هم در حال فعال شدن هستند. بنا بر ‌اطلاعاتی که در فضای رسانه‌ای و مجازی منتشر شده است، باز هم شبکه بازیگران و اینفلوئنسرها می‌خواهند به کمک رئیس این جمعیت بیایند.

این اطلاعات می‌گوید: خانه سینما با محوریت «ف ـ م» و «ر ـ ک» در تدارک انتشار بیانیه‌ای تند با محوریت موضوع «اعدام مجرمان آبان‌ماه» و «اعتراض به دستگیری اعضای جمعیت امام علی» است. در این راستا «ف ـ م» شخصا در حال تماس با سلبریتی‌ها و رایزنی برای جمع‌آوری امضای بیانیه است.

حال باید دید روش ایرانی مقابله با این شبکه در ‌این مرحله وارد چه فازی خواهد شد؛ همچنان اقناع یا قطع دست پروژه‌بگیران خارجی و هشتگ‌پرانان علیه امنیت روانی جامعه!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: