کد خبر: ۵۰۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک


فائقه بزاز

هر لحظه زندگی است اما گاهی وقوع یک لحظه آدم را می‌کشد، گاهی یک اتفاق، مرور یک خاطره، حتی یک استکان چای که قرار است به تو آرامش بدهد اگر تلخی‌اش آنچه که باید باشد، نباشد دلت را آشوب می‌کند. این‌ها تمام وارونه‌های زندگی است. چیزهایی که باید

حال، حالت، نگرش یا اصولا هر اتفاق مثبت دیگری را در وجود تو تقویت کنند اما درست برعکس؛ حالت را می‌گیرند و خلافش در وجودت متولد می‌شود. درست مثل برخی تبلیغات که مثل یک ضدتبلیغ حسابی حالت را جا می‌آورند و می‌شوند مصداق همان جمله معروف که؛ برای کوبیدن حقیقت بد دفاع کردن، از حمله به آن بهتر است.

حجاب هم از همان دسته موضوعاتی است که خیلی افراد تقلا دارند برایش کاری کنند اما گاهی پرداختن سطحی، ناشیانه و بدون پشتوانه فکری به این موضوع مهم و حساس سبب می‌شود که درست در موردش مثل همان ضدتبلیغ‌ها عمل کنند. بنرها، پوسترها، عکس‌نوشته‎هایی که اگرچه سعی در امر به معروف دارند اما گاهی مخاطب را به خنده می‌اندازند.

این هم چند نمونه از تلاش فعالان فضای مجازی یا بیلبوردها و بنرهای برخی شهرها؛

در پوستری زیر تصویر گنبد اباعبدالله نوشته شده؛ حتی زنان یزید هم حجاب داشتند اما تو ناموست را رها کرده‌ای!

جای دیگری زنان به آب‌نبات پوشش‌دار و بدون پوشش و مردان به مگس تشبیه شده‌اند.

در بنری چادر و مقنعه به سر مونالیزای داوینچی کردهاند و زیرش نوشته‌اند: هر چهره‌ای با حجاب زیباتر است!

در تصویر دیگری آمده؛ عفت و عصمت زن سبب حفظ کرامت و ارزش‌های او می‌شود. توماس ادیسون!

حالا تمام این‌ها را مقایسه کنید با جملات زیر:

«حجاب نه زیباییست و نه صدفی است برای گوهر وجود زنان! نه «حجاب» کاغذ بسته‌بندی است و نه «زن‌ها» شکلات و آب‌نبات هستند، که اگر پوششی نباشد دورش مگس و مورچه جمع بشود. نه هیچ‌کدام از این‌ مَثل‌های بدقواره و باطل! زنان این مملکت را نه چوب رضاخان مانع حجابشان شد و نه گشت ارشاد محجبه‌شان کرد! که اگر خدا هم اجبار می‌خواست به پیامبرش زور بازو می‌داد! نه قلب رئوف و سینه‌ گشاده! و اساس امور قلب‌ها قرار نمی‌گرفت! اسلام اگر به حجاب توصیه کرده برای آن است که نمی‌خواهد اگر اول‌نگاهِ اتفاقی مردی به زنی افتاد جسمش را ببیند!

نمی‌خواهد زن کالا و ویترین باشد برای نگاه بقیه! زن‌ ریحانه است و گل گلخانه نیست که همه عطر تنش را استشمام کنند! سرخی انار لب‌های هر زنی را تنها یک نفر باید ببیند... این فقط تن‌ها نیستند که هرزه می‌شوند! بلکه نگاه‌ها، دل‌ها و دیده‌ها نیز! چه مرد و چه زن، چَشم‌های هیچ نامحرمی خیره به دیگری نباید بنگرد! آری همه حق دارند نگاه ما را به دنیا ببینند اما تنها یک نفر است که حق دارد به دنیایِ چشم‌های ما خیره بشود.»*

حسن ختام کلامم هم توضیح پوسترخلاقانه بالا که برای تبلیغ نوعی فولکس واگن با قابلیت پارک کردن فوق‌العاده طراحی شده. اما به نظرم این تبلیغ بدجوری برای نوع پوشش ما در جامعه مؤثر است. به خارهای جوجه تیغی نگاه کنید و این احتمال که ممکن است حیات دیگران را به خطر بیندازد! پس نوع پوشش ما به همه ربط دارد.

* سیدمصطفی موسوی

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: