کد خبر: ۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۴
پپ
صفحه نخست » پزشکی


خواص بیولوژیکی لاکتوفرین موجود در شیر، شامل تنظیم جذب آهن در روده، محرک رشد سلول‌های حیوانی، خواص ضدالتهابی، تعدیل‌کننده فعالیت سیستم ایمنی بدن و فعالیت ضد باکتریایی، ویروسی و توموری است.

لاله مظفری در خصوص نقش مصرف شیر در مقابله با بیماری کرونا، اظهار کرد: تحقیقات جدید نشان می‌دهد لاکتوفرین موجود در شیر در پاسخ ایمنی میزبان در برابر حمله شدید سندرم تنفسی حاد کرونا ویروس با افزایش فعالیت لنفوسیت‌ها نقش دارد.

وی ادامه داد: این پروتئین در اکثر ترشحات از جمله شیر، اشک، بزاق و همین‌طور به میزان زیاد در گرانول‌های اختصاصی نوتروفیل‌ها یافت می‌شود. لاکتوفرین شیر شتر ۶ ـ ۲ میلی‌گرم بر میلی‌لیتر، شیر انسان ۵ ـ 1 میلی‌گرم بر میلی‌لیتر و شیر گاو یک درصد تا چهار درصد میلی‌گرم بر میلی‌لیتر است.

کارشناس نظارت بر مواد غذایی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، گفت: خواص بیولوژیکی آن شامل تنظیم جذب آهن در روده، محرک رشد سلول‌های حیوانی، خواص ضدالتهابی، تعدیل‌کننده فعالیت سیستم ایمنی بدن و فعالیت ضد باکتریایی، ویروسی و توموری است.

وی تصریح کرد: لاکتوفرین به عنوان جزئی از سیستم ایمنی ذاتی معرفی شده و در عین حال در واکنش‌های ایمنی اختصاصی نیز به‌طور غیرمستقیم دخالت می‌کند.

این کارشناس تأکید کرد: لاکتوفرین بر روی رشد و تکثیر عوامل عفونی مختلف مانند باکتری‌های گرم منفی، گرم مثبت، تک یاخته، ویروس انگل و قارچ‌ها تأثیر می‌گذارد. لاکتوفرین با جذب آهن آزاد محیط را عاری از این عنصر می‌کند و در نتیجه باکتری‌ها و پاتوژن‌هایی که برای زندگی رشد و تکثیر خود به آهن نیاز دارند از آن محروم می‌مانند و قادر به ادامه زندگی نمی‌شوند.

مظفری خاطرنشان کرد: با توجه به معضل جهانی بیماری کرونا، تأثیر مثبت لاکتوفرین بر کنترل فعالیت عوامل ویروسی مشابه با کرونا گزارش شده است و امروزه استفاده از لاکتوفرین در دنیا رو به افزایش بوده و امکان به‌کارگیری آن در مقیاس تجاری وجود دارد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: