کد خبر: ۵۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۳
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

پرحرفی ایرانی در قطار گوتنبرگ

کم‌و‌بیش گذرم زیاد به گوتنبرگ میفته اما در آخرین سفرم اتفاق جالبی افتاد؛ تو قطار بین شهری مشغول مطالعه بودم که‌ یه خانم ایرانی سوار شد و کنارم نشست. در قطارهای بین شهری بلیط می‌شه و در بلیط شماره صندلی قید شده. بدون هیچ‌ حرفی نشست و یکی دو دقیقه بعد زنگ زد ایران و شروع به صحبت کرد، اونم در مورد مسائل خاص و خانوادگی‌. تقریبا بعد از ۱ ساعت حرف زدن ناگهان نیم‌نگاهی به من کرد و به طرف آن طرف گوشی گفت: نه بابا تو واگن همه سوئدین. کنار دستمم یه دختر عرب نشسته و سرش تو کتابشه، حرفامو نمی‌فهمه.
چون همیشه مدل حجابم لبنانی هست دیگه ایرانیا اصلا فکر نمیکنن ایرانی هستم.
این ‌جمله رو که گفت من موندم بهش بگم یا ‌نگم که ایرانی هستم. دو سه دقیقه گذشت دیدم‌ نمی‌تونم حرفاشو قطع‌کنم و بگم خانم حرفای خصوصی نزن. خصوصا وقتی فهمیدم با خیال راحت از اینکه کسی حرفاشو نمی‌فهمه داره حرف می‌زنه
.
راه‌حلش پیامک به مادرجانم بود. ازش خواستم بهم زنگ بزنه، که زنگ زد و در حد چند جمله حرف زدم . به مادر گفتم هنوز به گوتنبرگ نرسیده ام، نگران نباشید و...
هنوز تماسم تموم‌ نشده بود که تماس ایشون قطع شد
و سکوت مطلق برقرار شد.
چند دقیقه بعد؛
ـ ببخشید، شما ایرانی هستین؟

ـ بله!
ـ فکر نمی‌کردم ایرانی باشین!
ـ خیلی از ایرانی‌های اینجا به خاطر حجابم فکر نمیکنن که ایرانیم.‌

ـ درسته، تازه اومدی سوئد؟

ـ نه از بچگی اینجام .
ـ اگر خودت‌ دوست داری و کسی مجبورت نکرده خوبه.

‌ـ دقیقا همین طوره، اجبار اونم تو این جامعه واقعا معنایی نداره

ـ من معذرت میخوام نمی‌دونستم ایرانی هستی وگرنه سرتو با حرفام‌ به درد نمی‌آوردم.

ـ خواهش می‌کنم، من داشتم کتاب می‌خوندم و حواسم‌ به حرفای شما نبود. (دروغ که شاخ و دم نداره .)
ـ این خواهرم...... و اینجا بود که‌پشیمون شدم چرا گفتم حواسم نبود چون خان دوباره اون ‌۱ ساعت تماسشو برام با جزئیات بیشتر تعریف کرد.
نتیجه اینکه دروغ حتی مصلحتیش هم بده!


صفحه اینستاگرام آیات سالمی / سوئد

*************

قیمت انار در ژاپن

تصاویری از انارهای چیده شده در فضای مجازی منتشر شد که زیر آن نوشته شده؛ قیمت هر دانه انار در ژاپن ۳۸۰ ین که در حال حاضرحدود ۵۰ هزار تومان است. (مطلب متعلق به چندماه پیش است.)

در ژاپن به انار «زاکورو» به معنای چیزی که از زاگرس آورده شده است گفته می‌شود. کاربری نوشت: «این درد همیشگی تفاوت قیمت از مزرعه و باغ تا مصرف‌کننده با تولیدکننده هست و واقعا مافیای خودش را داره» کاربر دیگری نوشت: «درآمد ماهانه ژاپنی‌ها را هم ذکر کنید تا مردم ببینند این قیمت دربرابرحقوق ماهانه‌ای که دریافت می‌کنند چقدر است.»
به‌تازگی این انارها از آمریکا وارد می‌شود در صورتی که چند سال قبل بازار در قبضه انار ایران بود. اما آمریکا اعلام کرد میوه‌های ایران سرطان‌زاست.

معصومه اهدافی

***************

چالش در تورنتو

در کلاس‌های درس مهندسی، دانشجویان برای غالب دروس، واحد آزمایشگاه دارند. مثلا اگر دانش‌آموزان در هر هفته سه ساعت باید سر یک کلاس حاضر شوند، خیلی احتمال دارد لازم باشد هر هفته ۲ ساعت را هم برای آن درس آزمایشگاه بگذرانند. در آزمایشگاه دانشجویان کار با نرم‌افزار و سخت‌افزار مربوطه را یاد می‌گیرند. مثلا دانشجویان رشته مکانیک برای درس کنترل که هفته‌ای سه ساعت است، هر هفته دو ساعت آزمایشگاه دارند. دو آزمایشگاه برای دانشجویان تدارک دیده شده که هفته درمیان در یک کدام حاضر می‌شوند. با تمام این احوالات و امکانات؛

ـ ما در اینجا تعداد فراوانی دانشجوی ایرانی داریم که از دانشجویان کارشناسی ارشد اینجا یک سر و گردن بالاتر هستند. چون خودشان فارغ از بی‌توجهی دانشگاه‌های ایران خودشان زحمت کشیده‌اند و جداگانه به فراگیری این مباحث پرداخته‌اند.
-
آموزش مهارت‌های مورد نیاز نرم‌افزاری در غالب دروس اصلی دانشگاه باعث شده است اینجا چیزی به نام کلاس نرم‌افزار شایع نباشد.
-
یکی از دانشجویان دانشگاه در دوره کارشناسی، قبلا در ایران کارشناسی مهندسی در امیرکبیر خوانده بود. پس از مهاجرت دوباره درس خواندن در اینجا را از کارشناسی آغاز کرده است. از او درباره حجم کاری که سؤال کردم می‌گفت غیرقابل مقایسه است. اینجا شروع ترم به معنای یک چالش شبانه‌روزی در تحویل و انجام تمارین است تا زمانی که ترم به پایان برسد.

فرنگ‌نوشت

**********************************

تعریف ساده عروس و داماد در هند


ابتدا به تعريف داماد در هند می‌پردازيم.
داماد چيست؟ عنصری ناشناخته با نيمه عمر مفيد ١٠٠٠ سال!

داماد يا پسر وسيله مطلوبی براي درآمدزايی خانواده است. وی می‌تواند تا سال‌ها به اين درآمد زايی ادامه بدهد و تا حد غيرممكن خانواده دختر را بدوشد.
داماد يا پسر موهبتی الهيست و خوشا حال هندی‌هایی كه بيش از يك پسر دارند. می‌توانند خانه يا ماشين جديد بخرند، مادر يا خواهرها طلا و جواهرات جديد و بيشتر آويزان كنند، خرج تحصيل داماد يا بقيه اعضا دربياد. داماد عامل بقای نسل است و لا غير. انتظاری جز اين از يك داماد نبايد داشت. كمك كند تا دختر نشيند و زايد شيران نر!
جهاز يا عبارت انگليسی و جا افتاده آن دوری(Dowry) برجسته‌ترين وجه يك ازدواج هندی است.
اینجا بعضا دختر رو به‌خاطر جهازش می‌پسندند يا می‌خواهند.
بعد از صحبت‌های اوليه به‌راحتی خانواده پسر اعلام می‌كنند ما فلان رقم پول ( برای فقرا چند صد هزار و برای افراد طبقه بالاتر تا چندين ميليون) روپيه می‌خواهيم.
يا می‌گويند پسرمون رو می‌خواهيم بفرستيم خارج و هزينه تحصيلش انقدر ميليون می‌شه!

اين صحبت‌ها در كمال خوشي و مسرت رد و بدل میشه.
شايد بگوييد خوب ايران هم جهاز می‌خواهند ولي تفاوت اصلی اينجاست:
ـ جهاز شرعا و عرفا و طبق قوانين مدنی ايران مايملك يا از دارايی‌هاي عروس به حساب مياد و داماد اجازه دخل و تصرف نداره. يعنی اگر داماد وسيله‌های عروس رو نده عروس می‌‌تونه به دادگاه شكايت كنه.

ـ در هند خيلی پيش مياد كه علاوه بر مبلغي كه قبل عروسی توافق و پرداخت میشه باز در طول زندگی داماد و خانواده دختر و خانواده‌اش رو برای جهاز بيشتر اذيت می‌كنند و در بسيار موارد حتي برای تحت فشار گذاشتن خانواده دختر، بيچاره رو شكنجه می‌کنند و يا با اسيد می‌سوزونند. چند سال پيش مرد هندی تو آمريكا برای شكنجه زنش به‌خاطر جهاز از پشت‌بوم پرتش می‌كنه پايين و البته كه پليس خدمتش حسابي می‌رسه.
ـ طلاهايی هم كه دختر مياره مال خودش نيست و مال خانواده است.
ـ همين مسئله باعث شده كه دولت و سيستم قضای هند قانون تهديد جهاز رو تصويب و عملی كنند كه بسيار به جاست. طبق اين قانون تحت فشار گذاشتن فيزيكی و روحی عروس جرم هست.

سمیه بشارتی / صفحه اینستاگرامی سوغات هند

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: