کد خبر: ۵۰۳۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

مبتلایان به آرتروز باید روغن زیتون بودار، کنجد و دنبه را جایگزین روغن‌های صنعتی در تهیه غذاهایشان کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان؛ به ساییدگی مفاصل و تخریب سطح آن‌ها آرتروز گفته می‌شود؛ در این عارضه مفاصل به‌تدریج دچار تغییر شکل‌هایی مانند پرانتزی شدن پا‌ها می‌شود و همراه با این تغییر شکل مفاصل، درد و مشکلات حرکتی هم بروز پیدا می‌کند؛ از بین رفتن غضروف مفصل و نازک شدن آن و ایجاد استخوان‌های ریز اضافه در اطراف سطح مفاصل از علائم آرتروز است.

حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره ویتامین‌ها و املاح معدنی مفید برای مقابله با آرتروز اظهار کرد: مبتلایان به این عارضه برای بهبود آرتروز باید انواع ویتامین‌ها را به‌ویژه ویتامین C را همراه با کلسیم مصرف کنند.

وی درباره سبزیجات و میوه‌های مفید برای جذب بهتر کلسیم بیان کرد: سبزیجاتی مانند انواع کلم و میوه‌هایی مانند توت‌فرنگی، تمشک، شاتوت، گیلاس، آلبالو، انگور، آلوی سیاه، کیوی، آناناس و خرما به علت اینکه سرشار از ویتامین‌های D، K و C هستند به جذب و حفظ کلسیم در استخوان‌ها کمک می‌کنند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف حبوبات و دانه‌های مغزی مانند سویا را برای مبتلایان به آرتروز مفید دانست و افزود: افراد دچار این عارضه برای رفع مشکلشان باید روزانه ۲۰۰ گرم برگ کلم ‌بنفش پخته شده را و ۲۰۰ گرم برگ کلم‌ بنفش خام را همراه با سالاد و روغن زیتون بودار مصرف کنند.

عظمایی تأکید کرد: مصرف سبزیجاتی مانند فلفل دلمه‌ای، آرتیشو (کنگر فرنگی)، کرفس و گوجه‌فرنگی به علت اینکه حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها هستند، تأثیر چشمگیری در بهبود آرتروز دارند.

وی با بیان اینکه جوشاندن انجیر سیاه به همراه شیر بز برای درمان آرتروز و درد مفاصل مفید است، تصریح کرد: این ترکیب در دفع سموم بدن نیز تأثیر زیادی دارد و انجیر سیاه برای افرادی که دوره نقاهت بیماری را می‌گذرانند، کودکان کم‌اشتها و ضعیف، رفع نقرس، بواسیر و قولنج توصیه می‌شود. البته افراد دیابتی باید با دقت در مصرف انجیر، این میوه را به میزان بسیار کم مصرف کنند، زیرا ۵۰ درصد انجیر را قند تشکیل می‌دهد، همچنین توجه شود که انجیر را نباید با میوه‌های اسیدی مانند پرتقال و گریپ‌فروت مصرف کرد.

این متخصص مصرف امگا -۳ وامگا - ۶ را برای مبتلایان به آرتروز مفید دانست و تصریح کرد: این ترکیبات در انواع ماهی‌ها، چهار مغز (پسته، بادام، گردو و فندق) و تخم‌کتان یافت می‌شوند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت: مبتلایان به آرتروز باید روغن زیتون بودار، کنجد و دنبه را جایگزین روغن‌های صنعتی در تهیه غذاهایشان کنند.

عظمایی با اشاره به نقش مؤثر فیزیوتراپی در بهبود آرتروز اظهار کرد: افراد دچار این عارضه باید مفاصلشان را با روغن‌هایی مانند ترکیب روغن بنفشه و بادام‌ تلخ، روغن زیتون، سیاه‌‌دانه و سقز ماساژ دهند. در برخی مواقع زالودرمانی هم به درمان آرتروز کمک می‌کند؛ افرادی که چاق هستند به ویژه اشخاصی که نیم‌تنه بالای بدنشان دچار اضافه وزن است هم باید وزن خود را کاهش دهند تا فشار‌هایی که بر اثر چاقی به مفاصل وارد می‌شود، کاهش پیدا کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره طرز تهیه ترکیبی مؤثر برای مبتلایان به آرتروز افزود: افراد دچار این عارضه باید ۱۰۰ گرم سنجد آسیاب شده (سنجدی که با پوست، هسته و گوشتش آسیاب شده است)، ۲۵ گرم تخم‌شربتی، ۲۵ گرم دانه کنجد و ۱۵ گرم پودر دارچین را با هم ترکیب کنند و روزانه ۲ مرتبه (صبح و عصر) هر بار یک قاشق مرباخوری یا غذاخوری از این مخلوط را داخل یک لیوان شیر بریزند و آن را همراه با خرما میل کنند؛ این ترکیب علاوه بر آرتروز برای پوکی استخوان هم مفید است.

عظمایی درباره طرز تهیه دمنوشی مفید برای مبتلایان به آرتروز تأکید کرد: افراد دچار این عارضه باید چای‌سبز را به همراه مقدار کمی دارچین، میخک و زنجبیل در قوری بریزند و بگذارند به خوبی دَم بکشد؛ مبتلایان به آرتروز باید این دمنوش را با کمی عسل میل کنند؛ این دَم‌کرده جایگزین مناسبی برای چای پُررنگ است.

این متخصص طب سنتی در پایان یادآور شد: مبتلایان به آرتروز باید از مصرف لبنیات بدون مصلح، قند و شکر، روغن‌های جامد و مایع صنعتی، گوشت‌های چرب، آرد‌های بدون سبوس، چای پُررنگ و انواع شیرینی‌ خودداری کنند، زیرا استفاده از این ترکیبات موجب التهاب مفاصل در افراد دچار این عارضه می‌شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: