کد خبر: ۵۰۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

هاستل و درهم تنیدگی مترو در پاریس

مترو پاریس مثل یه شهر زیرزمینی است؛ تو در تو و حیرت‌انگیز، پر از موسیقی و نوای ساز. هنرمندان موسیقی خیابانی پاریس هر کدوم گوشه‌ای از راهرو‌های مترو مشغول نواختن هستند.
نقشه مترو عجیبه و سؤالم اینه که چطور این همه خطوط مترو در هم تنیده مثل یه هزار تو و کلاف پیچیده به هم شهر زیرزمینی به این جالبی رو زیر شهر پاریس شکل داده‌اند. با یه جستجو ساده توی اینترنت متوجه شدم که مترو پاریس ۱۶ خط، ۳۸۴ ایستگاه و ۲۱۴ کیلومتر طول مسیر داره و از همه جالب‌تر اینکه این مترو در سال ۱۹۰۰ افتتاح شده و روزانه بیش از ۴/۵ میلیون مسافر رو جابه‌جا می‌کنه. مسافرانی که وقتی هوا بارونی میشه بوی نامطبوعی ازشون تو فضای شلوغ واگن‌ها می‌پیچه!
از اونجایی که قصد داشتم هر روز برای دفعات زیاد از مترو در مسیرهای مختلف استفاده کنم، یه بلیط استفاده نامحدود یک‌روزه به قیمت ۱۲ یورو گرفتم و با پیدا کردن آدرس هاستل توی نقشه و مکان‌یابی نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به هاستل خودم رو به هاستل رسوندم. جالب‌تر اینکه تو پاریس و به‌خصوص اطراف اقامتگاه من تعداد زیادی رستوران ترکی و عربی وجود داشت. رستوران‌های ترکی و عربی که بیشترشون ساندویچ‌های شاورما و دونر می‌فروشند، توی اروپا زیاد هستند و با پرداخت مبلغی بین ۳ تا ۷ یورو می‌تونید ازشون ساندویچ بخرید.
و اما هاستل چیه؟ در بعضی از کشورهای جهان اقامتگاه‌هایی با نام هاستل (Hostel) وجود دارند که در بعضی مناطق با نامه‌های هوستال، بک پکرز و پانسیون هم شناخته میشود. هاستلاز ترکیب دو واژه انگلیسی Host (مهمان کردن) و Hotel (هتل) ساخته شده است. هاستل‌ها اقامتگاهی اجاره‌ای با فضایی گرم و صمیمی‌اند که در آن تخت‌های یک اتاق به مسافرین اجاره داده می‌شود. بدین ترتیب که یک اتاق بین چند مسافر مشترک است. به‌طور معمول در هر اتاق 2 تا 8 تخت قرار دارد و سرویس‌های بهداشتی مثل حمام و توالت و همچنین آشپزخانه‌ها نیز بیرون از اتاق‌ها قرار دارند و به‌طور مشترک استفاده می‌شوند.

دارا کمانه ساز

****

هزینه‌های بالای دین‌داری

الیزابت دوست مسیحی یهودی و آمریکایی من و خانواده‌اش برای تعطیلات سال نو به یکی از کشور‌های خلیج فارس سفر کرده‌اند.
میشه گفت بین دوستان خارجی من با سه نفر احساس صمیمیت می‌کنم و هر سه نفر هم با هم متفاوتند.
همسر الیزابت یهودی هست و پدر و‌مادر الیزابت اصالتا از کاتولیک‌های لبنان بودند که به آمریکا مهاجرت کردند.
چند روز قبل ناهار دورهمی خونه الیزابت بودیم، من مسلمان، یک نفر هندو، یک نفر کاتولیک یک نفر پروتستان و یک نفر هم دین مشخصی نداشت ولی به خدا معتقد بود.

صحبت از افکار متعدد و بعد باورها و ادیان شد و از فشار کلیسا.
رسید به مهجور موندن کلیسا و و هزینه‌های بالای عضویت در کلیساها و کنیسه‌ها.

دوست آلمانی گفت: تو آلمان کلیساها پروتستانت آن‌قدر مراجع ندارند ‌‌بس هزینه‌هاشون بالاست شروع کرده‌اند کلیسا رو اجازه می‌دهند.
الیزابت گفت: علاوه بر رقم خمس یا زکات (اصطلاحشان چَرتیcharity است)
یهودیان تو آمریکا باید هزینه عضویت و مشارکت به کنیسه بپردازند.
من گفتم که مساجد تو ‌ایران ‌‌کلا همه جای دنیا رایگان هست. البته دولت‌ها هم حمایت و معافیت در نظر می‌گیرند ولی این‌طور نیست که برای نماز خوندن یا استفاده از امکانات مسجدی نیاز به پرداخت مبلغی باشه.

از حج پرسیدند. گفتم: حتی حج هم رایگان هست یعنی برای ورود به مسجدالحرام هزینه‌ای نمی‌پردازیم ‌‌این هزینه سفر و اسکان هست که حج رو سفر گران‌قیمتی کرده.

سمیه بشارتی صفحه اینستاگرام سوغات هند

******

ایران در برزیل

نماد اصلی و دیدنی ریودوژانیرو پایتخت برزیل، تندیس مسیح منجی است. ساختاری که در کل آمریکای جنوبی شهرت دارد و به نوعی نقطه عطف ملی به شمار می‌آید. مسیح نجات‌دهنده در بلندترین نقطه کوه کورکووادو ایستاده و با چشم‌هایی که به زیبایی ساخته شده، با آغوشی باز به ریودوژانیرو نگاه می‌کند. این کوه ۷۱۰ متر ارتفاع دارد و مجسمه ۳۸ متری مسیح ناجی بر فراز آن، از تمام شهر قابل مشاهده است.

از دیدنی‌های دیگر این شهر، ساختمان تئاتر شهرداری در ریودوژانیروست که به‌خصوص برای ما ایرانی‌ها قابل توجه است و نکته‌اش این است که طبقه زیرین این ساختمان که به منظور رستوران تعبیه و معماری شده با الهام از آثار هخامنشی موجود در موزه لوور فرانسه به نقوش و نمادهای ایرانی اصیل منقش و تزیین شده است. نکته این که متأسفانه راهنمای تئاتر هم نمی‌دانست این نقوش متعلق به ایران است.

این روزها ریو در حالی فصل توریستی‌اش را گذروند که آمار کرونا در این شهر پرجمعیت به شدت بالا رفته. اختلاف طبقاتی و فقر وحشتناک در مناطق فاولا دلیل اصلی این شیوع است. فاولا مناطقی بسیار فقیر و پر از فساد در دره‌های شهر ریو هستند. دولت آن‌ها را جزو جمعیت حساب نمی‌آورد و ارتش برای کنترلشان وارد عمل شده است.

زهرا ستاریان


************

خودتحقیری به سبک یونانی

گفت: چه خوبه كه شما ماسك زديد، من مى ترسم ماسك بزنم، مردم خيال می‌كنن من مريضم!

گفتم: آره! برخوردشون با منم يه جوريه كه انگار من اشتباه كردم! ولى برام اهميتى نداره! سلامتيم برام مهم‌تره.
گفت: مردم هنوز جدى نگرفتن! مترو و اتوبوسا پره! هيچ‌كسم ماسك نزده!

گفتم: پس ماسكا رو كى خريده! ده تا داروخانه رفتم تا تونستم ماسك پيدا كنم!

گفت: مدرسه‌ها رو تعطيل كردن كه مردم بشينن تو خونه ولى همه پاشدن رفتن مسافرت! عقل ندارن مردم!

گفتم: ظاهرا چون آمار هنوز پايينه خيلى جدى نگرفتن!

گفت: دولت داره دروغ میگه، نه آمار مبتلاها رو میگه نه كشته‌ها رو، فقط دنبال قدرت خودشونن.
گفتم: خب چرا بايد دروغ بگه!
گفت: مى‌ترسه از لحاظ اقتصادى ضربه بخوره، مثل تركيه كه اين همه مبتلا داره و نمیگه، چون اقتصادش وابسته به توريسمه.
گفتم: بله منم فكر مى‌كنم تركيه داره دروغ میگه چون تردد ايرانى‌ها به تركيه چندين برابر اروپاست! چطور ممكنه ايرانيا بيمارى رو با خودشون برده باشن اروپا ولى تركيه كه چندين برابر تردد دارن نبرده باشن!

گفت: بله! همه دولت‌هاى دنيا الان دارن دروغ میگن.
يه لحظه فك كردم تو خيابون انقلاب دارم با يه ايرانى حرف مى‌زنم، ولى داشتم تو بانك ملى يونان با يه آقاى يونانى حرف مى‌زدم!

نکته

ـ با خودتحقيرى و خودزنى خيلى مخالفم، با غاز ديدن مرغ همسايه خيلى مخالفم، با تزريق نااميدى توشرايط بحرانى خيلى مخالفم.
ـ بيايد منتقد باشيم به معناى واقعى كلمه؛ يعنى نقاط مثبت و منفى رو هم‌زمان ببينيم. مطمئنم كه همه چيز بد نيست، مطمئنم كه همه خائن و دزد نيستن، مطمئنم كه ايران بدترين كشور دنيا نيست.
ـ اونايى كه همه چيز رو بد مى‌بينن و اونايى كه همه چيز رو خوب مى‌بينن و خاضر نيستن ايرادات رو بپذيرند، هيچ فرقى باهم ندارن و هر دو گروه باعث تضعيف كشورهستند.

صفحه اینستاگرام زینب محبوبی ـ یونان

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: