کد خبر: ۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا



گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

محصولات ما در قفسه‌های آن‌ها

یکی دیگر از ویژگی‌های کشور‌های چندملیتی به‌خصوص شهر سیدنی استرالیا آن هست که باعث می‌شود شما امکان دسترسی به همه جور مواد غذایی، رستوران و محصولات کشورهای مختلف را داشته باشید. از آن‌جایی که تعداد ایرانی‌های مقیم سیدنی بسیار زیاد است، شما به‌راحتی می‌توانید فروشگاهای مختلفی را ببینید که محصولات ایرانی را می‌فروشند. یکی از فروشگاه‌هایی که مواد غذایی ایرانی متنوعی را می‌فروشد، فروشگاه زمزم هست. در فروشگاه زمزم تقریبا گستره وسیعی از مواد غذایی ایرانی را که نیاز دارید می‌توانید فراهم کنید. البته سوپرمارکت‌های ایرانی دیگری مثل فروشگاه رایان، بهار، ایژین(Asian) مارکت و نیز وجود دارند که می‌توانید تقریبا هرچیزی که نیاز داشته باشید را از آن‌ها تأمین کنید. نکته‌ای که این‌جا وجود دارد این هست که این فروشگاه‌ها در مکان‌های مختلف شهر هستند و بسته به سطح زندگی محله، قیمت‌ها کمی ارزان‌تر یا گران‌تر خواهند بود. شاید جالب باشد اشاره کنم که قیمت‌های این اجناس به نسبت خیلی هم مناسب هستند و هر موقع که دلتان برای این محصولات ایرانی تنگ شد، می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید.

همچنین باید به اطلاعتون برسونم که حتی برای تهیه آن‌ها نیاز نیست به انگلیسی صحبت کنید چرا که صاحبان این فروشگاه ها غالبا ایرانی بوده یا کسانی هستند که کاملا به فارسی مسلط هستند.

موفقیت این بازاهای کوچک در استرالیا و به خصوص شهر سیدنی بیانگر این مهم هست که ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی فراوانی در حوزه‌های دیگر نیز در این شهر معروف دنیا وجود دارندکه نیاز به تحقیق و شناسیایی دارد. از‌این‌رو به نظر می‌رسد که حضور ایرانیان به‌خصوص فعالان اقتصادی به صورت هدفمند و فعال در حوزه‌هایی چون صنایع دستی و هنر، محصولات فرهنگی مذهبی و دینی (برای شیعیان مقیم استرالیا به خصوص شهر سیدنی (محصولات درمانی ارگانیک (طب سنتی) و بیش از پیش ضروری است.

* کانال تلگرامی ایستگاه سیدنی

***************************************

شیرینی زولولو

هفته پیش در آزمایشگاه نشسته بودم و در حال آنالیز داده‌هایم بودم که استاد راهنمایم وارد شد و با هیجان خاصی شروع به احوال‌پرسی کرد و بلافاصله از برنامه مستندی صحبت کرد که چند شب قبل در شبکه سی.بی.سی کانادا در مورد هنر شیرینی‌پزی و نانوایی ایرانی و یکی از شیرینی‌پزی‌های معروف منطقه تهرانتو کانادا (منطقه ایرانی‌ها) به اسم کافه بی‌بی دیده بود. بعدش خیلی با هیجان و با لحنی که توش یک خجالت کودکانه پنهان بود گفت که مستندساز پیشنهاد داده است اگر گذرتان به آن کافه افتاد حتما شیرینی «زولولو» را امتحان کنید.

با شنیدن این کلمه خنده شیطنت‌آمیزی بر صورت نقش بست که هرچه تلاش کردم نتونستم پنهانش کنم و با شیطنتی که خارج از کنترلم بود از او خواستم دوباره اسم شیرینی را تکرار کند تا شاید یادم بیاید که چی بوده است. استادم که فکر کنم متوجه شیطنت من شد از این کار سر باز زد و گفت که اسمش با «ز» شروع می‌شده است. دست از شیطنت برداشتم و گفتم فکر کنم می‌دونم منظورش کدام شیرینی هست و اسم زولبیا را به‌آرامی برایش تلفظ کردم. با ذوق‌زدگی گفت که آره همین بوده. برایش توضیح دادم که این شیرینی مخصوص رمضان‌ها است و این‌که به خاطر نزدیک بودن به ماه رمضان می‌تونم هر وقت که به منطقه ایرانی‌ها رفتم برایش زولبیای تازه بخرم.

*‌ زهره کیانفرد

***********************************************

رصد دانشجو توسط دانشگاه

در دانشگاه های کانادا، برقراری ارتباط بین دانشگاه و صنعت و هدایت شغلی دانشجویان به بازار کار، امر بسیار مهمی است. دانشگاه دانشجویان را تا سال‌ها پس از تحصیل رصد می‌کند و پیدا کردن کار مناسب دانشجو را موفقیت خود می‌داند. در این‌جا، افتخار دانشگاه صرفا فارغ‌التحصیل کردن دانشجو نیست. و غالبا گزارش‌های مرتبی ارائه می‌شود که فارغ‌التحصیلان ما چند درصد استاد دانشگاه‌های دیگر شده‌اند، چند درصد وارد بازار کار شده‌اند و امثالهم.

چند مثال:

*‌ آن چیزی که برای دانشگاه مهم است، پیدا کردن کار در شش ماه نخست و یا دو سال نخست پس از فارغ‌التحصیلی است.

*‌ اساتید خود را در آماده کردن دانشجویان برای ورود به بازار کار مسئول می‌دانند. چندی پیش یکی از اساتید به همه دانشجوهای خود ایمیل زد و استاد شدن یکی از دانشجویان سال گذشته‌اش را به تمامی دانشجویان تبریک گفت.

و اما چند نمونه از اقداماتی که دانشگاه جهت آماده‌‌سازی دانشجویان برای ورود به بازار کار انجام می‌دهد:

1ـ برگزاری منظم دوره‌های توانمند‌سازی دانشجویان جهت ورود به بازار کار. این دوره‌ها تنوع گسترده‌ای از مهارت‌ها را شامل می‌شوند. از برگزاری کارگاه‌های سخنوری، رزومه‌نویسی گرفته تا برگزاری نشست با شاغلین حوزه‌های مختلف و استفاده از تجربیات آن‌ها.

دانشجو از سال نخست کارشناسی می‌تواند از خدمات واحدهای هدایت شغلی دانشگاه استفاده کند. خودشناسی و هدف‌گذاری مناسب شغلی و هدایت دانشجو جهت کسب توانمندی برای کارهای حوزه علاقمندی‌اش است.

هر سال یکی دو بار در دانشگاه‌ها جلساتی صورت می‌گیرد و صاحبان صنایع دعوت می‌شوند تا لیستی از موقعیت‌های شغلی را ارائه کنند و دانشجویان را جهت تصدی مشاغل انتخاب کنند.

کارهای تابستانی: از مشاغل دعوت می‌شود تا کارهای سه ماهه‌ای را برای دانشجویان علاقمند تعریف کنند.

دانشگاه‌ها فقط زمانی هزینه تحصیل دانشجوی ارشد و یا دکتری را متقبل می‌شوند که استاد توانسته باشد، برای دانشجویش از صنعت پروژه پیدا کرده باشد. در این صورت دانشگاه بخشی از هزینه تحصیل را می‌پردازد و استاد نیز بقیه هزینه تحصیل را از طریق بودجه‌ای که از صنعت دریافت کرده است پرداخت می‌کند.

* سمیه نوروزی ـ دانشجو دکتری مهندسی پزشکی ـ تورنتو

**********************************************

مسابقات معلومات عمومی

چند وقت پیش ویدئویی در فضای مجازی دست به دست شد که یک مسابقه معلومات عمومی در آمریکا برگزار شده و پاسخ‌ها خنده‌دار است. مجری از تعداد زیادی جوان آمریکایی که تازه از دبیرستان یا دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند و خیلی هم از آن تعریف می‌کنند و یا کسانی که سن های بالاتری دارند سؤالات ساده‌ای می‌پرسد و جواب‌های عجیبی می‌شنود.

بعضی از سوال‌ها و جواب‌ها

1ـ اسم کشوری را نام ببر که با آمریکا مرز مشترک دارد؟

ـ جواب‌ها؛ اروپا،اتریش

2ـ اسم دین مسلمانان چیست؟

ـ یهودیت، مسلمان، قرآن، مسلمانیت

3ـ فرض کنید در یک مسابقه دو هستید و از نفر دوم مسابقه جلو می‌زنید. حالا شما نفر چندم هستید؟

ـ نفر اول

4ـ اسم کهکشانی که ما در آن قرار داریم چیست؟

ـ کهکشان ۵۰۰

مجری: نه اون اسم یکی از مدل‌های ماشین فورد هست.
مریخ، کره زمین

5ـ یک کشاورز ۱۵ تا گوسفند دارد که همه آن‌ها به غیر از ۸ گوسفند می‌میرند. حالا او چند گوسفند دارد؟

ـ همه آن‌‎ها مرده‌اند.

چند سیاره در منظومه شمسی وجود دارد؟

ـ دوازده، پنجاه، خیلی، سیاره‌ای در منظومه شمسی وجود ندارد.

7ـ دیکته کلمه روانپزشک را بگو (Psychiatrist)

ـ از چند نفری می‌پرسد و کسی درست جواب نمی‌دهد غیر از یک نفر

8ـ از افراد مختلف می پرسد آیا شما فکر می‌کنید آمریکا باید به کره شمالی حمله نظامی کند؟ و آن‌ها با قاطعیت جواب می‌دهند: بله. بعد یک نقشه بی‌نام و نشان نشان می‌دهد و می‌پرسد می‌توانید کره شمالی را روی نقشه نشان بدهید به‌صورت تقریبی؟

ـ یک نفر کانادا را نشان می‌دهد.
ـ یک نفر ایران را نشان می‌دهد.
ـ یک نفر شمال اروپا را نشان می‌دهد.

9ـ بزرگ‌ترین کشور آمریکای جنوبی چه نام دارد؟

ـ آفریقا

10ـ عراق کجاست؟‌

ـ جنوب اروپا، در افغانستان

11ـ دیوار برلین در کجا واقع شده است؟‌

ـ در شوروی سابق

12ـ مردم اهل دانمارک چه نامیده می‌شوند؟‌

ـ یهودی، دانمارکیایی

13ـ ماه بزرگ‌تره یا خورشید؟

ـ ماه

14ـ جذر ۱۰۰ چند می‌شود؟

ـ نمی‌دانم، می‌شود ۵۰

نتیجه‌گیری

و بسیاری سؤال و جواب دیگر در ارتباط با تاریخ و سیاست خود آمریکا و سیستم اداره کشور و سؤالات ساده‌ای از قانون اساسی آمریکا و موضوعات دیگر. مشت نمونه خروار است. تازه این یک مشت معمولی نیست. تعداد زیادی تحصیل کرده و فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های آمریکا در بین آن‌هاست. دموکراسی آمریکایی یعنی با رأی این مردم، شخصی مثل ترامپ رئیس‌جمهور کشورشان می‌شود و نتیجهاش هم این است که دنیا را به لجن می‌کشد و منشأ جنگ و ترور و خشونت و تحریم و ظلم و جنایت در همه دنیا می‌شود.

*‌ کیوان ابراهیمی

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: