کد خبر: ۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۰
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


ضعف و بی‌حالی مشکلی شایع است که با رعایت برخی تدابیر تغذیه‌ای می‌توان بر آن غلبه کرد.

سمانه رمضانی گیوی متخصص طب سنتی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره ضعف و بی‌حالی اظهار کرد: از دیدگاه طب سنتی ضعف قوا به شکل علائمی مانند سرگیجه، سردرد، ضعف بینایی، وزوز گوش، خواب زیاد یا سنگین، تعریق در خواب، خستگی زودرس، تنگی نفس، تپش قلب، لرزش بدن، درد و کوفتگی عضلات، ریزش مو، ضعف گوارش، یبوست، اسهال، تحلیل رفتن لثه‌ها، کاهش فشار خون بروز پیدا می‌کند.

این متخصص طب سنتی افزود: گروهی از اشخاص به علت هزینه زیاد قادر به تهیه برخی مواد غذایی با ارزش تغذیه‌ای بالا نیستند، اما تعدادی از این خوراکی‌های مقوی هم هزینه کمتری دارند و می‌توانند در دسترس عموم مردم قرار بگیرند.

این متخصص طب سنتی گفت: آش با قلم گاو خرد شده که در زودپز خوب پخته شده باشد بسیار مقوی است؛ اگرچه به علت چربی زیاد این آش باید پس از پختن و سرد شدن آن، چربی جامد رویش جدا شود؛ افراد بهتر است این چربی را جداگانه در یخچال نگهداری و به تدریج در تهیه غذا‌ها از آن استفاده کنند.

رمضانی گیوی اظهار کرد: خورشت سیب یا بِه همراه با لپه و آلو هم از دیگر خورشت‌های مقوی هستند.

وی درباره غذای مغذی خوراک هویج و نخود بیان کرد: این خوراک شامل هویج آب‌پز که هنگام پخت کمی کره یا روغن به آن اضافه شده باشد و نخود پخته شده بدون نفخ است؛ البته در تهیه این غذا می‌توان از گوشت گوسفند یا گردن مرغ و سبزیجات هم استفاده کرد.

رمضانی گیوی تأکید کرد: فلافل خانگی که با روغن سالم تهیه شده و زیاد سرخ نشده باشد هم از دیگر غذا‌های مقوی است.

رمضانی گیوی اظهار کرد: مصرف شیر برنج و حلیم در وعده صبحانه به افراد کم‌اشتها و دارای مزاج خشک پیشنهاد می‌شود؛ از خوراکی‌های مقوی دیگر در این وعده می‌توان به کنجد آسیاب شده با شیره انگور یا عسل اشاره کرد که مزاجی گرم دارد. مربا‌های بِه، سیب، هویج و بهارنارنج نیز تأثیری چشمگیر در تقویت سیستم اعصاب دارند؛ مصرف یک روز در میان یک عدد تخم‌مرغ هم برای اشخاصی که دچار ضعف هستند، بسیار مناسب است.

رمضانی گیوی تأکید کرد: فالوده سیب رنده شده که کمی قهوه‌ای شده باشد یکی از بهترین میان‌وعده‌ها برای رفع خستگی و ایجاد نشاط است؛ اشخاص می‌توانند این فالوده را همراه با کمی شیره انگور و گلاب مصرف کنند. استفاده از مویز، نخودچی و کشمش برای افراد کم‌بنیه بسیار مفید است؛ مصرف بیست و یک عدد مویز ناشتا به تقویت مغز و بهبود حافظه کمک شایانی می‌کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: