کد خبر: ۴۹۵۹
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۵
پپ
صفحه نخست » ج مثل جوان


فرشته امیرزاده

تصویر مؤلفه جذابی است که در شبکه‌های اجتماعی حرف اول را می‌زند. هرچه متفاوت‌تر، دیدنی‌تر. این روزها هم که این فضا برای همه مثل خونه گرم و نرم خاله شده. از بزرگ وکوچک برای خودشان خانه‌ای دارند و مدام در حال عکس‌برداری و عکس‌گذاری‌ اند. ازمردم عادی که بگذریم آدم‌های معروف هم تشنه این فضا شده‌اند. انگار عطش این طیف از مردم عادی هم بیشتر است. اصلا شاید همین شهرت و معروفیت میزان دوز خودنمایی را بالاتر برده. البته همه‌اش هم میل به بیشتر دیده شدن نیست و کاسبی هم به این موضوع دامن می‌زند تا فلان آدم معروف بیشتر عکس بگیرد و ابعاد ریزتر زندگی‌اش را در معرض تماشا بگذارد، از عکاسی و به اشتراک‌گذاری لحظه خواب‌آلودگی گربه خانه بگیر تا نمایی بسته از تصویر نیم‌رخ شصت پا در نزدیکی‌های صبح یا سلفی با پیازی که پشت کابینت افتاده و طی سه ماه جوانه زده.
اینجا فضای عرضه و تقاضاست و تقاضا میزان عرضه را تعیین می‌کند. پس تعداد کاربرانی که کنجکاوند ببینند فلان هنرپیشه پیازش چگونه جوانه می‌زند تشویق مهمی برای ارائه عکس‌های اوست. اما غافل است که با این همراهی میزان درآمد آن هنرپیشه را برای گرفتن تبلیغات بیشتر بالا می‌برد و کسب‌و‌کارش را رونق بیشتری می‌بخشد. دریافتی‌های تبلیغات هم وسوسه‌انگیز است. آن‌ها بیشتر عکس می‌گذارند و بیشتر عضومی‌گیرند و پول بیشتری به جیب می‌زنند. حتی به قیمت موج‌سواری بر جریاناتی که براندازان آن ور آبی به راه می‌اندازند یا اهانت به مقدسات و اعتقادات مردم برای جبران خلاءها و دیده شدن در مسیر و هدفی که در پیش گرفته‌اند.

شاید به ذهن این گونه برسد که چهره‌های مشهور نیازی به معروف شدن ندارند، اما حقیقت این است که ولع شهرت و سر زبان افتادن دریایی است که برای خیلی‌ها تمامی ندارد. قصه‌ای که گاهی بخش قابل توجهی از افراد مشهور به دام آن می‌افتند؛ به‌خصوص در دوره و زمانه‌ای که خیلی از سرمایه‌گذارها برای انتخاب یک بازیگر یا یک خواننده به جای استعداد و توانایی‌اش روی دنبال‌کننده‌های صفحه‌اش حساب باز می‌کنند. هیچ نهادی هم نظارتی بر عملکردشان ندارد. گاهی هم که با پیگیری‌های مردمی هنرمندی زیر سؤال می‌رود و به‌خاطر نوع پوشش و حجابش یا دخالت‌های بی‌مورد و بی‌جایش از امور سیاسی یا اجتماعی تذکر می‌گیرد صدای برخی مدافعان کم‌سوادتر از همان هنرمند همه چیز دان، درمی‌آید که چرا ولنگاری نیست. این شرایط گل و بلبل فضای مجازی مملکت ما در حالی است که موبورها و چشم آبی‌های آن ور آبی نسبت به ما قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارند. نمونه‌اش هم اخراج بازیکن تیم پرتغال به خاطر گذاشتن عکس‌های پی‌در‌پی در صفحه شخصی خودش!

«میرکو آنتونوچی» بازیکن 21 ساله ایتالیایی که با رم قرارداد دارد و از زمستان گذشته به تیم ویتوریا ستوبال پرتغال ملحق شده است، ابتدا از تیمش تذکر گرفت و سپس به خاطر تکرار رفتار غیرحرفه‌ای در فضای مجازی اخراج شد.

مطبوعات مختلف گزارش داده‌اند که تصاویر مدلینگی که این بازیکن در کنار نامزدش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده باعث خشم مدیران تیم پرتغالی شده و حکم اخراجش را صادر کرده‌اند.

خولیو ولازکز سرمربی اسپانیایی تیم ویتوریا ستوبال به این ماجرا واکنش نشان داد و گفت: «بازیکنی که در تیم ویتوریا ستوبال بازی می‌کند باید روزی 24 ساعت تمرکزش روی باشگاه باشد و به تیم و هوادارانش احترام بگذارد.»

این باشگاه چند ماه پیش از این بازیکن خواسته بود تا تصاویر حاشیه‌ای کمتری از خودش و نامزدش در شبکه‌های اجتماعی منتشر کند اما وقتی این اتفاق رخ نداد تصمیم به اخراج وی گرفتند. او معمولا ویدیو و تصاویر زیادی از خودش در کنار نامزدش؛ جینورا لامبروشی، مدل ایتالیایی در اینستاگرام منتشر می‌کند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: