کد خبر: ۴۹۴۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
پپ
زنگ خطر کودکان و اینترنت از نیوزیلند به صدا درآمد
صفحه نخست » کاوش


سال‌هاست که دنیای غرب به ترویج و تولید مفاهیم و محتواهای مستهجن و غیر اخلاقی می‌پردازد و حالا همان چیزی که بر آن اصرار داشته و دارند ابتدا گریبان خودشان را گرفته است. محتوای غیراخلاقی در فضای مجازی که ثمره لیبرالیسم و امپریالیسم است حالا کودکان معصومی را تهدید می‌کند که ناخواسته درگیر ماجرایی می‌شوند که بزرگ‌ترها، خواسته و عامدانه بدان دامن زده‌اند.

امروزه با توسعه فناوری اطلاعات و دنیای اینترنت دسترسی به هر محتوایی تسهیل شده است. به همان میزان که این فناوری پیامدهای نیک و مثبت دارد، عواقب هولناک و خسارت‌های جبران‌ناپذیری نیز درپی داشته است. بسیاری از خانواده‌ها در جای جای جهان در کنج خانه‌هایشان درگیر کج رفتاری‌های فرزندان‌شان شده‌اند که دنیای فناوری اطلاعات برایشان به ارمغان آورده است. مشکلات امروز جهان که بیشتر در حوزه سیاسی و اقتصادی نمود یافته طی سال‌های آینده در چرخشی ناامیدکننده به سمت بحران فکری فرهنگی کودکان و نوجوانان متمایل خواهد شد.

در این بین برخی کشورهای جهان زودتر از بقیه به عمق فاجعه پی برده و در تلاش برای بهبود اوضاع و پیشگیری از گسترش یافتن معضل ارتباط کودکان با محتواهای مستهجن اینترنتی یا به اصطلاح فیلم‌های پورن، هستند.

نیوزیلند بنابر آمار سال ۲۰۱۹ یکی از کشورهایی است که بیشترین آمار دسترسی کودکان به محتواهایی که مناسب گروه سنی‌شان نیست را داراست. از این رو دولت برای مقابله با این معضل دست به اقداماتی از جمله تولید آگهی‌ها و کلیپ‌های ویدیویی هشدار دهنده و ایجاد سایت آموزشی و راهنما برای والدین جهت مواجهه با این معضل زده است.

پخش یک ویدیوی آگهی تلویزیونی غیرمعمول از سوی دولت نیوزیلند با موضوع هشدار دسترسی کودکان به فیلم‌های پورن در فضای مجازی که میلیون‌ها بار دیده شد و با واکنش‌های بسیاری مواجه شد؛ گام اول دولت این کشور برای هشدار به والدین بود.(...)

موضوع ویدیو از این قرار است که دو هنرپیشه نیوزیلندی با نام‌های «درک» و «سو» که وانمود می‌کنند بازیگر پورن هستند به در خانه‌ای می‌روند. مادری در را باز کرده و با حالتی شوکه به زن و مرد می‌نگرد. آن‌ها به او می‌گویند که پسر کوچک شما از طریق لپ‌تاپش در اینترنت ما را تماشا می‌کنند. و این‌که او نباید با این سن و سال این‌چنین محتواهایی را تماشا کند چرا که اطلاعی از نحوه ارتباطات و تعاملات بزرگ‌ترها را نمی‌داند و نباید با این صحنه‌ها مواجه شود. پسر هم که در یک دستش لپ‌تاپ و در دست دیگرش یک کاسه غذا هست، به محض این‌که این دو را درِ خانه‌شان می‌بیند، از ترس کاسه غذا از دستش می‌افتد.

ایندیپندنت می‌نویسد: راوی این فیلم تبلیغی و ترویج‌کننده مراقبت والدین در پایان آدرس وبسایت مشاوره‌ای دولت نیوزیلند را اعلام می‌کند. این فیلم پس از انتشار گزارشی در سال گذشته منتشر شد که نشان می‌داد نوجوانان در نیوزیلند از اینترنت به عنوان اصلی‌ترین روش برای یادگیری در مورد رابطه جنسی استفاده می‌کنند.

«هیلاری نگان کی» سخنگوی بخش «بیماری تصویری»(Motion Sickness) آژانس تولید کننده این آگهی ویدیویی در این مورد می‌گوید: والدین باید هنگام برخورد با این مسائل و مشکلات احساس اطمینان کنند که آن‌ها بهترین فرد برای حفظ امنیت فرزند خود هستند. وی می‌افزاید: نیاز نیست پاسخ همه چیز را به فرزندتان بدهید اما حمایت از فرزندتان و راهنمایی‌هایی که شمای بزرگسال به او ارائه می‌دهید او را از غرق شدن در آب‌های متلاطم دنیای آن‌لاین نجات می‌دهد و واقعا تغییر خواهد کرد.

این ویدیو در سطح گسترده‌ای در شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی پخش شده و تنها در توئیتر بیش از ۸ میلیون بار دیده شده است.بسیاری از خانواده‌ها و کاربران نیوزیلندی از معرفی این سایت ابراز خرسندی کرده‌اند و اینکه شدیدا نگران فرزندانشان هستند.(...)

این سری فیلم‌های تبلیغی که خانواده‌ها را از مسأله و چالش دسترسی کودکان به فیلم‌های غیراخلاقی آگاه می‌سازد، هدف اصلی‌اش معرفی سایت آموزشی و اطلاع‌رسانی دولتی «www.keepitrealonline.govt.nz» است. این سایت، علاوه بر آموزش والدین در مورد حل مشکلات کودکان در برخورد با محتواهای غیراخلاقی اینترنت، به مسائلی چون کلاهبرداری اینترنتی، سهولت دسترسی کودکان به محتواهای خشونت‌آمیز می‌پردازد و به والدین آموزش می‌دهد که چگونه باب گفتگو در این زمینه را با فرزندانشان فراهم آورند.(...)

دولت نیوزیلند در تلاش برای محدودسازی دسترسی به پورنوگرافی آن‌لاین بوده و در حال تنظیم لایحه‌ای در این زمینه برای ارسال به پارلمان این کشور است.

«تریسی مارتین» وزیر امور داخله نیوزیلند پیش از این گفته بود که برای دولت «اولویت» محدود کردن دسترسی کودکان و جوانان به محتوای مضر در فضای آنلاین است.

«دیوید شانکس» رئیس بخش نظارت بر محتواهای اینترنتی دولت نیوزیلند می‌گوید دلایل متعددی وجود دارد که این مسأله «فوق‌العاده مشکل‌ساز» عنوان شده است جایی‌که تقریبا نیمی از فیلم‌های مستهجن در سناریوهای خود ارتباط نامشروع با اقوام نسبی و سببی و حتی خویشاوندان نزدیک‌تر را به تصویر می‌کشند و تأثیر و تخریب آن چند جانبه خواهد بود.(...)

«سم استاچباری» کارگردان آگهی مذکور که با واکنش‌های مثبتی از سوی والدین نیوزیلندی مواجه شد در این مورد گفت: در هر سناریویی والدین ما داخل منازل‌شان با بدترین کابوس آن‌لاین مواجه هستند اما مهم‌ترین مسأله این است که باید خونسردی و آرامش خود را حفظ کنند و راه درست مقابله با این معضل را پیدا کنند.

حالا دولت نیوزیلند که خطر فضای آن‌لاین را برای کودکان دریافته، سایتی با عنوان «Keep it real online»(آن را آن‌لاین نگه دارید) ایجاد کرده که همچنان که از عنوانش پیداست برای والدین دستورالعمل‌ها و راهکارهایی توصیه می‌کند که کودک ضمن این‌که همچنان از دنیای مجازی استفاده کند، او را از محتواهای خطرناک و آسیب‌زا به‌دور نگه دارند.

سایت «Keep it real online» دارای محتوایی مناسب و مفید برای والدین است که با مراجعه با آن می‌توانند مشکلات کودکان خود با محتواهای غیراخلاقی آن‌لاین را به صورتی مسالمت‌آمیز حل کنند.(...)

در این سایت بخش‌های مختلفی برای آشنایی والدین با مشکلات و ناهنجاری‌های کودکان در ارتباط با فضای مجازی و آن‌لاین به صورت پنجره‌هایی طراحی شده است که شامل موضوعاتی چون «کلاهبرداری آن‌لاین»، «پورنوگرافی»، «سوء استفاده جنسی آن‌لاین» و «گزارش دادن محتواهای ناشایست» می‌شود.

طراحی و ارائه این سایت از مشکلی حکایت دارد که خانواده‌های نیوزیلندی به صورت جدی با آن مواجه هستند و حالا دیگر از خط قرمز عبور کرده است. این معضل البته به نیوزیلند ختم نمی‌شود و این آمار در کشورهایی چون آمریکا و بریتانیا به مراتب بالاتر است لیکن نیوزیلند که در منتهی علیه قاره اقیانوسیه و دور از نقاط متمرکز و بازار گرم فناوری‌های نوین قاره سبز قرار دارد شاید زودتر از آنان به فکر مبارزه با این معضل بزرگ و جدی افتاده است.

بی‌شک در دنیای مجازی دیگر مرز و محدوده آنچنان معنایی ندارد و لزوم هشیاری خانواده‌ها و در کنار آن اقدامات جدی دولتمردان را می‌طلبد. چراکه هر کودک و نوجوانی که با وسیله‌ای دارای اینترنت سر و کار داشته باشد در معرض تمام آسیب‌ها و خطرات ناشی از دسترسی به محتواهای دنیای مجازی قرار دارد که تنها به مسائل جنسی و تصاویر مستهجن ختم نمی‌شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: