کد خبر: ۴۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۷
پپ
صفحه نخست » پزشکی


اگر فردی در ۲ ماهگی سقط جنین داشته است باید ۲ ماه از سقط قبلی بگذرد تا بدنش آمادگی لازم برای بارداری مجدد را داشته باشد.

اشرف آل‌یاسین جراح و متخصص زنان و زایمان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص کسانی که قصد بارداری بعد از سقط جنین دارند، اظهار کرد: خانمی که بعد از سقط جنین قصد بارداری دارد با رعایت نکاتی ساده می‌تواند به سلامت این دوران را پشت سر بگذارد.

آل‌یاسین با اشاره به این‌که در بارداری مجدد مشکلی برای فرد پیش نمی‌آید اما باید ماه سقط جنین مشخص شود، گفت: اگر فردی در ۲ ماهگی سقط جنین داشته است باید ۲ ماه از سقط قبلی بگذرد تا بدنش آمادگی لازم برای بارداری مجدد را داشته باشد.

این متخصص زنان و زایمان با بیان این‌که در ۲ ماهی که فرد قصد بارداری دارد، می‌تواند زیر نظر پزشک متخصص این دوران را به خوبی پشت سر بگذارد، عنوان کرد: در این مدت فرد بهتر است داروی یدوفولیک استفاده کند؛ خانمی که فقط یک بار سقط داشته اگر زیر بیست هفته باشد و مشکل کروموزومی نداشته باشد می‌تواند مجدد اقدام به بارداری کند.

وی با اشاره به این‌که قبل از بارداری باید مشکل کروموزومی در فرد بررسی شود، گفت: در صورت سالم بودن کروموزوم این خانم بعد از گذشت ۲ الی ۳ ماه از داروی اسید فولیک یا یدوفولیک استفاده کند و بعد اجازه بارداری مجدد دارد.

آل‌یاسین با تأکید به این‌که بعد از بارداری از خانم تست گرفته می‌شود، مطرح کرد: در بعضی افراد که بعد از سه ماهگی جنین را سقط می‌کنند باید برای حاملگی مجدد بررسی‌هایی انجام شود؛ در این بررسی دهانه رحم، نارسایی و اختلالات قاعدگی را بررسی می‌کنند و اگر بیمار دهانه رحم داشته باشد آن دیواره را با دستگاه هیستروسکوپ نگاه می‌کنند و آن را برمی‌دارند.

این متخصص زنان و زایمان در خصوص عمل جراحی هیستروسکوپی در خانم‌ها گفت: هیستروسکوپی نوعی عمل جراحی است که کمترین آسیب را به بیمار وارد می‌کند؛ پزشک یک تلکسکوپ خیلی ریز را از طریق دهانه رحم وارد رحم کرده وبا استفاده از مانیتور داخل آن را مشاهده می‌کند، در نتیجه رحم را برای هر گونه نابه‌هنجاری مورد بررسی قرار می‌دهد.

آل‌یاسین افزود: پزشک شکل رحم و پوشش داخلی آن را بررسی کرده ورودی لوله‌های رحم، طول آن و آسیب‌های درون رحم رابررسی می‌کند که وجود این موارد باعث لخته شدن جفت خون می‌شود.

وی در خصوص بارداری‌های خارج از رحم اظهار کرد: وقتی فرد، بارداری خارج رحم پیدا می‌کند بعد از سقط جنین، بارداری‌های بعدی 10 برابر افزایش پیدا می‌کند.

این متخصص زنان و زایمان با بیان این‌که برای خانمی که بارداری خارج رحم دارد زمان محدود نیست، خاطرنشان کرد: پزشکان فرصت دوباره‌ای را به خانمی که بارداری خارج رحم داشته است، می‌دهند؛ مرتب وضعیت او را بررسی می‌کنند و این افراد حتما باید سونوگرافی خارج رحم انجام داده و درمان را سریع‌تر شروع کنند.

آل‌یاسین در خصوص آزمایش‌های قبل از بارداری بیان کرد:باید از سالم بودن رحم اطمینان حاصل کرد؛ انواع مختلفی از تست‌ها از جمله سرطان دهانه رحم، معاینه داخلی و معاینه سینه، معاینات بالینی که لازم است فرد قبل از بارداری به تشخیص پزشک انجام دهد، صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به این‌که خانمی که قصد بارداری دارد باید حتما زیر نظر پزشک باشد، مطرح کرد: به افراد توصیه می‌شود با دیدن علائم حاملگی به پزشک مراجعه کرده و این دوران را زیر نظر پزشک بگذرانند.

آل‌یاسین با اشاره به این‌که 15 درصد مردم گروه خون منفی دارند، عنوان کرد: زنان باردار با گروه خون منفی نیاز به تزریق آمپول دارند؛ کم‌کاری تیروئید بین خانم‌ها زیاد است و باید در آزمایش‌های قبل بارداری میزان تیروئید بررسی شود.

وی با اشاره به این‌که پزشکی قانونی تا ۱۸ هفتگی اجازه سقط جنین را می‌دهد و باید قبل از این مدت از سالم بودن جنین اطمینان حاصل کرد، یادآور شد: اگر نتیجه سونوگرافی‌های انجام شده خوب بود ٢ نوع غربالگری داریم؛ از نظر اختلالات کروموزومی و آزمایش خون وضعیت جنین بررسی می‌شود و برای اطلاع از ساختمان وضعیت جنین سونوگرافی انجام می‌شود و از۱۸ هفتگی مادر تحت‌نظر قرار می‌گیرد و در ۳۲ هفتگی سونوگرافی مجدد انجام می‌شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: