کد خبر: ۴۸۹
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴
پپ
صفحه نخست » کاوش


زهرا چيذري

هنوز ميوه‌هاي برجام در حوزه دارو و درمان برداشت نشده كه با تكيه زدن ترامپ بر كرسي رياست جمهوري آمریکا فهرست داروها و تجهيزات پزشكي كه به موجب تحريم‌ها ورودشان به كشورمان ممنوع بود طي ديدار رئيس‌جمهور تازه آمریکا با فعالان دارويي اين كشور چاق‌تر شده است! اين در حالي است كه تصميم ديگر ترامپ براي ممنوعيت ورود شهروندان هفت كشور از جمله ايران به اين كشور محدوديت‌هاي ديگري را در مسير علمي و مراودات حوزه سلامت ميان مردم ايران و آمریکا ايجاد مي‌كند چراكه بسياري از دانشمندان و پزشكان حاذقي كه در مراكز علمي آمریکا فعالند ايراني هستند و ممنوعيت ورود آنها به آمریکا يعني محروميت آمریکا از وجود برترين دانشمندان جهان.

مطابق قوانين بين‌المللي دارو از جمله كالاهايي است كه مشمول تحريم نمي‌شود اما كشورمان طي سال‌هاي گذشته حتي در حوزه دارو و تجهيزات پزشكي هم طعم تحريم را تجربه كرده است؛‌موضوعي كه با تحريم مستقيم برخي تجهيزات پزشكي و حتي داروها و همچنين سنگ‌اندازي براي انتقال پول با تحريم‌هاي بانكي به منظور خريد برخي داروهاي حياتي، در نهايت به فشار و تهديد عليه بيماران كشورمان منتهي شده است. اگرچه اين تحريم‌ها در بسياري از حوزه‌ها هم سازنده بود و ما توانسته‌ايم با اجراي سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و تكيه بر توانايي‌هاي دانشمندان داخلي كار را پيش ببريم و خودكفا شويم اما ايران هم مانند اغلب كشورهاي دنيا از واردات بي‌نياز نيست و برخي از داروها و تجهيزات پزشكي وجود دارد كه ما ناگزيريم آن‌ها را وارد كنيم.

چاق شدن كالاهاي پزشكي تحريمي براي ايران

حالا پس از ديدار ترامپ با فعالان دارويي آمریکا فهرست تحريمي كالاهاي پزشكي براي بيماران كشورمان از گذشته بلند بالاتر شده است. بر اين اساس وزارت خزانه‌داري آمریکا با انتشار اطلاعيه‌اي جديد كه روي سايت اينترنتي اين وزارتخانه قرار گرفته، فهرست تجهيزات پزشكي‌اي را كه براي صدور به ايران نيازمند كسب مجوز ويژه هستند، به روز كرد و اقلام بيشتري را به اين فهرست افزود. بر اين اساس از اين به بعد 35 قلم كالاي پزشكي براي ورود به ايران نيازمند مجوز دولت ترامپ است. خبرگزاري رويترز درباره اطلاعيه وزارت خزانه‌داري آمریکا آورده است: اين اطلاعيه توسط اداره كنترل دارايي‌هاي خارجي خزانه‌داري آمریکا و با هدف شفاف‌سازي و به روزرساني فهرست تجهيزات پزشكي‌اي كه به موجب مجوز كلي 31 سي اف آر 560. 530 مجاز به صادرات يا صادرات مجدد به ايران نيستند مگر با دريافت مجوز ويژه منتشر شده است. اين بدان معناست كه براي صدور اين تجهيزات به ايران بايد به صورت مجزا از دولت آمریکا درخواست صدور مجوز شود.

...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: