کد خبر: ۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۲
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

غول دریاچه

شاید بزرگ‌ترین نیلوفر آبی که تا به حال دیده‌اید به اندازه یک کف دست باشد اما نیلوفرهای آبی و غول‌پیکر آمازون، آن‌قدر بزرگ و ضخیم هستند که به ‌راحتی می‌توانند سنگینی وزنه‌ای 100 کیلوگرمی را تحمل کنند. خیلی‌ها این گیاه عجیب و زیبا را با اسم «ویکتوریا آمازونیکا» می‌شناسند. که در عمق کم رشد می‌کنند. اولین بار یک ماجراجوی انگلیسی به اسم روبرت هرمان شمبورگ در سفری به جنوب آمریکا و اطراف رودخانه آمازون در سال 1836 این گیاه را پیدا کرد. این گیاه غول‌پیکر برخلاف ظاهر زیبایش گزنده است و بدنه آن پر است از خارهای تیزی که کوچک‌ترین تماس با آن‌ها باعث به وجود آمدن خارش‌های طولانی مدت می‌شود. نکته جالب دیگر درباره این گیاه غول‌پیکر این است که گل‌های آن به راحتی تغییر رنگ می‌دهند. ویکتوریا آمازونیکا فقط در طول شب گل می‌دهد و گل‌های آن در ابتدا سفید رنگ است و با اولین طلوع آفتاب به رنگ صورتی یا بنفش درمی‌آیند.

هتل رنگارنگ

رنگی‌ترین ساختمان جهان هتلی بزرگ و با عظمت است که در مالزی قرار دارد. این ساختمان رنگارنگ بزرگترین هتل دنیا از لحاظ تعداد اتاق و اولین هتل جهانی است. جالب است بدانید این هتل 7351 اتاق دارد و از سال 2006 تا کنون بیش از سی و شش میلیون نفر در این هتل اقامت کرده‌اند.

منجی نویسنده!

جالب است بدانید «آگاتا کریستی» مشهورترین نویسنده‌ای است که توانست با نگارش یک رمان، جان نوزادی را نجات دهد. او در رمان اسب کمرنگ خود آن‌قدر خوب مسمومیت تالیوم را توضیح داده بود که پرستاری که این کتاب را می‌خواند توانست بیماری نوزادی را که پزشکان از او قطع امید کرده بودند، تشخیص دهد. نوزاد سریعا مورد آزمایش قرار گرفت و رد تالیوم را در بدن او یافتند. پزشکان روش درمان را تغییر دادند و نوزاد نجات یافت.

خرچنگ اجاره نشین

خرچنگ‌های هرمیت از جمله جانوارانی هستند که برای زندگی به صدف احتیاج دارند. این خرچنگ‌ها هر چه بزرگ‌تر می‌شوند به صدف بزرگ‌تری نیاز دارند. اگر صدفی که پیدا می‌کنند برایشان بزرگ باشد، منتظر می‌ماند تا یک خرچنگ بزرگ‌تر بیاید، صدفی که پیدا کرده به او بدهد و صدف کهنه‌اش را از او بگیرد. سایر خرچنگ‌ها در انتظار صدف‌های موجود صفی از بزرگ به کوچک تشکیل می‌دهند تا بتوانند صدف‌هایشان را مبادله کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: