کد خبر: ۴۸۶۰
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۷
پپ
صفحه نخست » عطارباشی

جنس، رنگ و ظاهر دندان شما با مزاج ارتباط دارد. کارشناس طب سنتی به این سؤال پاسخ می‌دهد.

دكتر قدیر محمدی، متخصص طب سنتی در این‌باره گفته است:

دندان كاملا سفید، طبیعی نیست

دندان‌ها براساس مزاج هر فرد، رنگ خاصی دارند و مزاج هر كسی رنگ دندانش را تعیین می‌كند.

ـ صفراوی‌ها دندان‌های سفید متمایل به زرد دارند.

ـ دموی‌ها دندان‌های سفیدی ندارند و حالتی از زردی یا نوعی تیرگی در دندان‌هایشان به چشم می‌خورد.

ـ سوداوی‌ها دندان‌های تیره ولی محكمی دارند كه كمتر دچار پوسیدگی می‌شود.

ـ بلغمی‌ها تنها گروهی هستند كه دندان‌هایشان كاملا سفید است.

سفید كردن دندان باعث زردی آن می‌شود!

بلیچینگ یا سفید كردن مبالغه‌آمیز و غیر استاندارد دندان با استفاده از روش‌هایی انجام می‌شود كه به دندان آسیب می‌زند. مواد شیمیایی كه در سفید كردن دندان به كار می‌روند، بخشی از سطح دندان را خراب می‌كنند. به این ترتیب بعد از مدتی نفوذپذیری دندان در برابر مواد رنگی و جرم‌ها بیشتر می‌شود و این بار زردی دندان خیلی بیشتر رخ می‌دهد.

توصیه‌های ایمنی برای داشتن دندان‌های سالم

ـ از خوردن خوراكی‌های سخت كه برای شكستن یا خرد كردنشان به فك فشار می‌آید، پرهیز كنید. در این مورد حتی ته‌دیگ‌های سخت و ضخیم هم می‌تواند به سلامت دندان‌ها‌یتان آسیب بزند.

ـ مواد خوراكی بسیار شیرین، غلیظ و كش‌دار مثل گز، سوهان، حلوا و خرما را به‌ندرت مصرف كنید.

ـ خوراكی‌های سرد و گرم را بلافاصله بعد از یكدیگر میل نكنید. بعضی عادت دارند بستنی بخورند و بعد از آن (حتی بدتر) یا همراه با آن چای بنوشند! این كار باعث می‌شود دندان‌ها ترك بخورند و دچار پوسیدگی شوند. صبر كنید دندان به دمای طبیعی برسد سپس سراغ خوراكی بعدی بروید. معمولا نیم‌ساعت تا یك ساعت بین ماده غذایی سرد و گرم باید فاصله بیندازید.

ـ افرادی كه دچار ریفلاكس معده هستند، بهتر است برای حفظ سلامت دندان‌هایشان هم كه شده هرچه زودتر درمان شوند چون حالت ترش كردن درواقع برگشت اسید معده به دهان است و باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود.

چند بار در روز مسواك بزنیم؟

تعداد دفعات مسواك زدن را وعده‌های غذایی تعیین می‌كند. باقی‌مانده غذاها از روی دندان و در فضای میان دندان‌ها باید بعد از صرف غذا تمیز شوند. بعضی‌ها دو وعده غذا می‌خورند و بعضی‌ها سه وعده، بر همین مبنا روزانه دو تا سه بار مسواك زدن دندان‌ها لازم است؛ البته گفته می‌شود صبح‌ها قبل از خوردن غذا هم یك مسواك مختصر یا غرغره كردن، مفید واقع می‌شود چرا كه شب تا صبح اسید و بخارات معده روی لثه و زبان رسوب می‌كند. هم‌چنین بعد از صرف غذاها و خوراكی‌هایی كه رنگ یا غلظت زیادی دارند، شستن دهان یا غرغره كردن ضروری است. این كار برای كسانی كه عادت به نوشیدن قهوه، چای، خوردن شكلات و شیرینی دارند، ضروری است.

خمیر‌دندان‌های مخرب

خمیر دندان هم ممكن است باعث پوسیدگی شود. اگر كسی به بهداشت دهان و دندان كاملا رسیدگی می‌كند ولی نتیجه‌ای نمی‌گیرد باید به خمیر دندانش شك كند. بعضی خمیردندان‌ها حاوی موادی هستند كه باعث پوسیدگی می‌شود. ضمن این‌كه خمیردندان اگر فاسد شده باشد، نه‌تنها باعث تمیزی دندان نمی‌شود بلكه پوسیدگی زودهنگام هم می‌دهد. برای این‌كه دچار چنین مشكلی نشوید، حتی‌الامكان سعی كنید خمیردندان‌هایی در اندازه‌های كوچك تهیه كنید كه زود مصرف و تمام می‌شوند.

نسخه‌های طبیعی برای سلامت لثه و دندان

ـ هركدام از گیاهان كزمازك، سُعد، گل سرخ و سنبل‌الطیب را به میزان مساوی بكوبید، الك و با هم خوب مخلوط كنید. سپس آن را با انگشت به حالت مسواك كردن روی دندان‌ها بكشید. سعی كنید این ماده را نیم‌ساعت روی دندان‌هایتان نگه دارید و بعد از نیم‌ساعت خوب آبكشی كنید.

ـ گشنیز بو داده را پودر و با مقدار كمی سركه مخلوط كنید. این محلول را غرغره كنید. می‌توانید آن را روی لثه‌هایتان هم بكشید. در هر دو حالت باعث استحكام لثه و دندان می‌شود.
ـ دم الاخوین، كزمازك، انزروت، كندر، تباشیر، گل سرخ، گلنار و پوست انار ترش را به مقدار مساوی پودر و با یكدیگر مخلوط كنید. آردی كه به دست می‌آید را به شكل مسواك با انگشت روی دندان بكشید.
ـ نصف استكان سماق را بجوشانید و خوب صاف كرده و بعد آن را با گلاب مخلوط كنید. محلول به دست آمده را در دهان غرغره كنید.
ـ شش مثقال از عاقرقرحا، وج، كزمازك و سُعد را با سه مثقال از پوست انار، مازوی سبز، كندر، گلنار، گل سرخ و چهار مثقال از ریشه سوسن كبود و نشاسته كتیرا و گشنیز خشك بو داده پودر و مخلوط كنید. حدود دو مثقال از تركیب كف دریا و سنگ نمك را به مواد اضافه كنید. محصول نهایی را به شكل مسواك با انگشت روی دندان‌ها یا لثه بكشید.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: