کد خبر: ۴۷۶۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۲
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

افسانه «فو» و ارتباطش با بخت

موقع سال نو چینی، چشمم افتاد به در خونه یکی از همسایه‌ها و دیدم کاراکتر «فو» که مربوط به افسانه فو است، را برعکس به در چسبانده است! با خودم گفتم امان از آدم‌های بی‌دقت و بی‌حوصله! اول گفتم برم نوشته را درست کنم. بعدش گفتم برم در خونه‌اش را بزنم و به او بگویم و یکم فخر‌فروشی کنم که چقدر حواسم جمع هست! اما یک ندای درونی گفت غوره نشده مویز بازی درنیار و یک سرچ بزن شاید حکمتی داشته باشه!

بعدمتوجه شدم که حداقل سه یا چهار تا افسانه مختلف هست در خصوص برعکس نوشتن این کاراکتر. یک جورایی بازی با کلمات هست! کلمه «برعکس» در زبان چینی هم آوا هست با کلمه «رسیدن». پس وقتی بگی «فو برعکس هست» شبیه این میشه که بگی «فو می‌رسد!» که همین خوش یمن هست. «فو» یک مفهوم در زبان و فرهنگ چینی هست و معادل مستقیم در فارسی نداره اما میشه اون را هم معنی بخت و اقبال و خوشبختی گرفت. سه تا افسانه در این باره هست.

ـ افسانه اول

طبق یک افسانه، یک امپراطور هر کدام از مخالف‌ها را که قرار بوده از بین ببرد روی در خونه‌اش علامت فو می‌گذاشتند ملکه متوجه می‌شود و به همه مردم شهر می‌گوید روی در خونه‌ها همه فو بنویسید تا جلادها سردرگم بشوند. جلادها یک خانه را پیدا می‌کنند که طرف بی‌سواد بوده و فو را برعکس نوشته. می‌گذارند کف دست امپراطور! امپراطور عصبانی می‌‎خواسته اعدامش کند که باز ملکه مهربان می‌گوید این‌ها منظور بدی نداشتند. منظورشان این بوده که شما دارید می‌آیید. چون «فو» برعکس تلفظش میشه؛ خوشبختی یعنی امپراطور می‌آید!

ـ افسانه دوم

افسانه دیگه‌ای هست که می‌گوید خدمتکار بی‌سواد یک شاهزاده محض شیطنت با فو برعکس اطاق‌ها را دکور کرده. شاهزاده که باهوش بوده به ذهنش می‌رسد که چه جالب! تلفظش میشه بخت می‌رسد و این می‌تونه خوش‌یمن باشد.

ـ افسانه سوم

بازهم روایت داریم که یک خانواده باعجله داشتند تزئینات عید را انجام می‌دادند و متوجه نبودند که کاغذ فو را برعکس چسبانده‌اند. روز عید براشون مهمان آمد و مهمان‌ها با دیدنش گفتند فو برعکسه! صاحب‌خانه می‌‎گویند :«این یعنی فو رسیده به خونه شما.» بعد هم چون به طور اتفاقی اون سال کلی براشون برکت داشت، باعث شد هر سال همین کار را انجام دهند و این فوی برعکس شد یک سنت.

نگاهی کلی به افسانه فو

خلاصه این‌که کلی مفهوم پشت این کار هست و خوب شد که من سوتی ندادم بروم تابلو روی در همسایه را درست کنم. اما ظاهرا بین علما اختلاف هست و بعضی بزرگان ادب چینی مخالف این هستند و معتقدند برعکس نوشتن فو از بیخ و بن سندیت نداره! تازه می‌گویند تلفظ کاراکتر «تهی» هم مثل کلمه برعکس هست. وقتی روی در خانه فو را برعکس می‌زنی اشتباه تلفظ بشه یعنی بخت و اقبالی نیست! اصلا فکرشم نمی‌کردم برعکس چسبوندن یک پوستر چقدر می‌تونه پیچیده باشد.

***********

طوطی رنگین‌کمانی در استرالیا

اگر برای مدتی حتی کوتاه در سیدنی بوده باشید یکی از چیزهایی قطعا توجه شما را جلب می‌کند تنوع بالای پرندگان می‌باشد. در این بین طوطی‌ها یکی از متنوع‌ترین گونه‌های پرندگان هستند که در سطح شهر به چشم می‌آیند. یکی از این نوع طوطی‌ها به «رنگین کمانی» مشهور هست. این نوع طوطی به این دلیل رنگین‌کمانی نامیده می‌شود که تمامی رنگ‌های یک رنگین‌کمان را در خود دارد. اگر واقعا به این نوع طوطی و از نزدیک دیدنشون علاقه‌مند هستید، نواحی ساحلی شرقی استرالیا بهترین مکان برای دیدن این نوع پرنده فوق‌العاده زیبا هستند. «سیدنی» یکی از شهرهایی است که می‌توانید این پرنده زیبا را تقریبا در هر کوچه و خیابانی به همان اندازه که در ایران گنجشک می‌بینید و صدای گنجشک‌ها را می‌شنوید، ببینید. این‌گونه از طوطی‌ها با انسان‌ها تا حدود زیادی مأنوس هستند و شما می‌توانید حتی با دست خودتان به آن‌ها غذا بدهید. البته در این امر باید دقت داشته باشید که غذا دادن به پرندگان در استرالیا با محدودیت‌هایی مواجه هست که باید مواظب بود تا مجبور به پرداخت جریمه‌های سنگین نشوید.

*****************

کود مقدس!

هندوها رسم مشمئزکننده‌‎ای دارند. این که گاو برایشان مقدس است خودش آخر جهالت است حالا این‌که ادرارش را برای تبرک بنوشند فاجعه!
در خبرها آمده بود: صد‌ها هندو روز شنبه در مهمانی نوشیدن ادرار گاو شرکت کردند؛ با این باور که ادرار گاو آن‌ها را در برابر ویروس کرونا مصون خواهد کرد.
برای ویروسی که در حال پیمودن جهان است و تاکنون بیش از
۱۵۰۰۰۰ نفر را آلوده و منجر به مرگ بیش از ۵۰۰۰ نفر شده است، هنوز هیچ واکسنی وجود ندارد.
اما گروهی از هندو‌های هند یک مهمانی «ادرار نوشی» در دهلی برگزار کردند با این امید که ادرار گاو سپری علیه ویروس کرونا شود.
در حدود
۲۰۰‌ نفر در این مهمانی حضور داشتند و امیدوار بودند که مراسمی مشابه در جا‌های دیگر هند تاکنون ۸۴ مورد ابتلا و ۲ مرگ در آن گزارش شده است، برگزار شود.
یکی از شرکت‌کنندگان در این مهمانی به نام اُم پراکاش، می‌گوید: «ما
۲۱ سال است که ادرار گاو می‌نوشیم، ما هم‌چنین در مدفوع گاو حمام می‌کنیم. ما هرگز نیازی به مصرف دارو‌های انگلیسی نداشته‌ایم».
تصاویر منتشر شده از مهمانی زنان و مردان را در حال نوشیدن ادرار گاو از فنجان‌های کاغذی و سرامیکی نشان می‌دهد.
رهبران حزب ملی‌گرای هندو وابسته به نخست‌وزیر هند، «نارندرا مودی» نیز پیش از این از خاصیت دارویی ادرار گاو و نقش آن در درمان بیماری‌ها دفاع کرده بودند.
یکی از رهبران ایالت آسام هند در اوایل ماه جاری به قانون‌گذاران ایالتی گفته بود ادرار و مدفوع گاو می‌تواند برای درمان ویروس کرونا استفاده شود.

***************

نیمکت رفاقت

به زمین بازی مدرسه، نیمکتی اهدا شده به نام نیمکت رفاقت. نشستن روی این نیمکت قانونی دارد که کنار آن نصب شده است: اگر شما انتخاب کرده‌اید روی این صندلی بنشینید، پس باید:

به اولین نفری که شما را دعوت به بازی، گفتگو و قدم زدن کرد، بله بگویید.

اگر روی صندلی نشسته‌اید و دوستی می‌بینید، برای بازی و گفتگو و قدم زدن دعوتش کنید.

دو نفر که روی صندلی نشسته باشند رو به هم کننند و یکدیگر را به گفتگو و بازی و پیاده‌روی دعوت کنند.

نیمکت رفاقت دانش‌آموزان را در کنار یکدیگر پرورش می‌دهد.

این نیمکت فرصتی‌ است تا بچه‌ها از دنیای منزوی خود خارج شوند و هم‌چنین توجه داشته باشند که دیگر بچه‌ها را وارد فضای گروهی خود کنند.

***************

یک استارت‌آپ وقیح!

شما را با آبجو با ادرار انسان، دارای گواهی‌نامه سازمان غذا و دارو از اروپا آشنا می‌کنیم.

تبریک به متمدن‌‎ها و عاشقان فرهنگ اروپایی و غرب! و دنباله‌رو‌های آنان از طریق سازمان بهداشت جهانی WHO))!

در بیلبوردهای شهری، با نمایش چرخه بازیافت، ادعا دارند که یک «استارت آپ» حافظ محیط‌زیست هستند. در این بیلبوردها محصول «PISNER» تولید کشور دانمارک تهیه شده از ادرار تازه انسان تبلیغ می‌شود.

این شرکت تولید آبجو روزانه اقدام به جمع‌آوری 50000 لیتر ادرار انسان از پارک‌ها و تفرجگاه‌های مشخص شده می‌کند و به ازای هر لیتر ادرار به مردم 4 یورو می‌دهد.

قیمت هر بطری از این آبجو 37 یورو است که مازاد تولید این محصول به بقیه کشورهایی اروپایی خصوصا سوئد صادر می‌شود.

این آبجو دارای گواهی‌نامه سلامت از سازمان غذا و دارو اروپاست و جالبه که برخی تولیدات و تهدیدهای این سازمان را وحی می‌دانند!

در این ماه پر‌ برکت شعبان، خدا را به خاطر نعمت اسلام شکر کنیم و برای هدایت و مصون ماندن بشریت از جاهلیت مدرن دعا کنیم.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: