کد خبر: ۴۷۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۱
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

چرا بایکوت؟

فعل «بایکوت» به معنی طرد کردن در اصل نام مردی بود که افراد زیادی از او متنفر بودند. در سال ۱۸۸۰، مردم مایوکانتی در ایرلند علیه زمین‌داری به نام «چارلز بایکوت» اعتراض کردند. آن‌ها می‌خواستند اجاره عادلانه‌ای در ازای زمینی که از آن استفاده می‌کنند، بپردازند. فعالان محلی کارکنان بایکوت را تشویق کردند که کمپین طرد کردن بایکوت را در جامعه راه بیندازند. این کمپین شامل مغازه‌هایی بود که به او چیزی نمی‌فروختند، مردمی که او را نادیده می‌گرفتند و در کلیسا کنار او روی یک نیمکت نمی‌نشستند. این کمپین توجه رسانه‌های بریتانیایی زیادی را جلب کرد. گرچه بایکوت خیلی زود از ایرلند رفت، اما نامش در تاریخ ثبت شد.

کنار هم با 21 ساعت اختلاف زمانی!

جزایر دایومید (یک جفت جزیره صخره‌ای در میانه تنگه برینگ) بین منطقه سیبری و آلاسکا قرار گرفته اند و فاصله بسیار نزدیکی به یکدیگر دارند. اما تفاوتی ندارد که آن‌ها چقدر به یکدیگر نزدیک‌اند، زیرا هر یک از آن‌ها به کشوری جداگانه تعلق دارند و با مرزی بین المللی از یکدیگر جدا می‌شوند. یکی در اختیار آمریکا و دیگری در مالکیت روسیه است. اما صبر کنید قضیه اینجا تمام نمی‌شود! علی‌رغم فاصله بسیار نزدیک، این دو جزیره حدود ۲۱ ساعت با هم اختلاف زمانی دارند. این پدیده به خاطر همان مرز زمانی بین‌المللی بین دو جزیره است.

زبان ناشناخته

هنوز هم در دنیا دست‌نوشته‌هایی یافت می‌شود که زبان و خط آن‌ها ناشناخته است. جالب است بدانید حدود ۵۰۰ سال پیش، متنی به زبان ناشناخته و سیستم نوشتاری ناشناخته توسط یک نویسنده ناشناس نوشته شده است که آن را «ویلفرید ووینیچ» که عاشق کتاب بود، در سال ۱۹۱۲ در ایتالیا خریداری کرده است. تصور می‌شود که این متن در شمال ایتالیا نوشته شده باشد، اما قطعی نیست و همه چیز درباره آن نامشخص است. بسیاری از خط‌شناسان و رمزگشایان جنگ جهانی اول و دوم روی این نسخه کار کردند، اما هیچ‌کس نتوانست معنای آن را بفهمد. شاید فکر کنید این متن فقط به قصد شوخی نوشته شده و مفهوم خاصی ندارد، اما ۲۷۲ صفحه از آن موجود است، اخیرا نظریه‌ای شکل گرفته که این نسخه یک کتاب پزشکی برای سلامت زنان بوده است. اما فقط در حد یک نظریه است.

پرنده خیاط

این پرنده از بهترین معماران دنیا و البته یکی از بهترین خیاطان دنیاست با کمک منقار نازک و بلند خود آشیانه‌ زیبایی می‌سازد! او شاخه باریک و بلندی را انتخاب می‌کند که از تنه فاصله زیادی داشته و حداقل یک برگ پهن روی آن باشد، سپس منقارش را که بسیار شبیه سوزن باریک و محکم خیاطی است به کار می‌گیرد و لبه هر برگ را با فاصله‌های مساوی با منقارش سوراخ می‌کند و به جای نخ، ازتار عنکبوت و الیاف نازک گیاهان اطراف برای خیاطی استفاده می‌کند. اگر تار و پود گیاهی که به دستش می‌رسد به اندازه کافی محکم نباشد چند تار را به هم می‌بافد و از آن نخی محکم تهیه می‌کند. پرنده خیاط این کار را آن‌قدر ادامه می دهد تا نخ از تمام سوراخ‌های برگ رد شود بدین ترتیب دور تا دور برگ را می‌دوزد. وقتی کار دوختن تمام می‌شود، آن برگ دیگر از حالت و شکل یک برگ پهن و صاف در آمده، شکل یک مخروط یا کیسه را به خود می‌گیرد. در این حالت پرنده داخل آشیانه کیسه مانند خود را با گیاه و برگ و الیاف می‌پوشاند و برای تخم گذاری آماده می‌شود.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: