کد خبر: ۴۷۳۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۶
پپ
روایت‌هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا



ﮔﺮدآوری و ﺗﻨﻈﯿﻢ: ﻣﺮﯾﻢ ﺳﯿﺎدت

ویروس کرونا در استرالیا چه کرد؟

استرالیا به صورت ایالتی اداره می‌شود و گسترش بیماری در ایالات مختلف متفاوت است. برای همین قوانین مختلفی در هر ایالت برقرار است. ویروس کرونا در استرالیا موجب شد کل مرزهای کشور بسته شده و تردد در شرایط خاص و به میزان محدود امکان‌پذیر بشود. ایالاتی که بیماران بیشتری دارند مرزهای خود را نیز بسته‌اند. در کویینزلند که ما زندگی می‌کنیم، فعالیت مشاغل خدماتی و استفاده از اماکن عمومی محدود شده ولی توقف کامل صورت نگرفته است.

اقداماتی که کشور استرالیا انجام داد

مدارس باز هستند ولی به والدین توصیه شده فرزندان را به مدرسه نفرستند.

2ـ مراکز درمانی فقط به بیمارانی که درد دارند یا در شرایط بد هستند، خدمات می‌دهند.

3ـ رستوران‌ها باز است ولی فقط اجازه سفارش بیرون‌بر دارند.

4ـ پارک‌ها، سواحل و اماکن ورزشی تعطیل شده است.

5ـ دانشگاه و خدمات بانکی آنلاین شده است.

6ـ فروشگاه‌ها باز هستند ولی برخی محصولات پرمصرف (قابل ذخیره)، کمتر از قبل در دسترس است و گاه به سختی پیدا می‌شود. قیمت برخی محصولات وارداتی نیز بالا رفته است. یک ساعت اول خرید از فروشگاه به افراد مسن، آسیب‌پذیر و هم‌چنین کادر درمانی اختصاص داده شده است و درب فروشگاه برای عموم باز نیست.

7ـ فروشگاه‌های فروش لوازم الکترونیکی هم باز است. اما وسایل و ابزارهای مربوط به ارتباطات مجازی ( میکروفون، قلم نوری، وب کم) تقریبا پیدا نمی‌شود.

8ـ هفته قبل کتابخانه‌ها تعطیل شد و در روز آخر هر عضوی مجاز بود پنجاه کتاب را دو ماهه امانت بگیرد. (قبلا بیست کتاب برای دو هفته امانت داده می‌شد.) قفسه‌های کتابخانه خالی شده بود.

ویروس کرونا در استرالیا چه مشکلاتی را به وجود آورد؟

تا الان حدود دو میلیون نفر بیکار شده‌اند. این افراد از طریق یک سازمان اجتماعی (سنتر لینک) ثبت‌نام می‌کنند تا مقرری بگیرند. صف‌های طولانی در برابر این سازمان ایجاد شده است. هنوز قرنطینه اجباری مثل سایر کشورها در این‌جا اجرا نشده است. اما به دستور وزارت بهداشت هر فرد باید با دیگران فاصله یک و نیم متر را حفظ کند، دست‌ها را دائم بشوید و از تجمعات بیشتر از سه نفر خودداری شود. طبق گزارش دولت بیش از سه‌چهارم بیماران، مسافرانی بوده‌اند که اخیرا از اروپا و آمریکا به استرالیا بازگشته‌اند.

***

کمک اولیا به مربیان

به تقویم استرالیا ۱۲ می، روز مادر است!

ماه گذشته در انجمن اولیا مربیان گفته بودند که برای تعمیر سقف برخی کلاس‌ها حدود ۱۵۰۰ دلار پول لازم هست. وزارت آموزش برخی هزینه‌های آموزشی مدرسه را تأمین می‌کند ولی برای هزینه‌های اضافی (مثل برخی تعمیرات یا اضافه کردن تجهیزات) کادر مدرسه و والدین باید فکری بکنند.
قرار شد «کیم» مادر یکی از دانش‌آموزان مسئولیت جمع‌آوری پول را به عهده بگیرد. او سال گذشته در روز مادر برای مدرسه فروشگاه یک روزه و کوچکی برپا کرده بود و با سود فروش هدایای روز مادر توانسته بود هزینه نصب کولرگازی‌های مدرسه را تأمین کند. من و چند نفر دیگر از اعضای انجمن هم قول همکاری دادیم. کیم از عمده‌فروشی‌ها، هدایای زیادی سفارش داد و ما در سالن اجتماعات مدرسه آن‌ها را چیدیم. ده تا میز گذاشتیم از قیمت یک تا ده دلار. روی هر میزی جنس‌های با قیمت‌های مشابه را قرار دادیم.

گاهی به برگه قیمت خرید اجناس انداختم و متوجه شدم تقریبا هر کالایی یک تا سه دلار بیشتر از قیمت خرید به فروش می‌رسد. (هر چند هنوز هم تقریبا مساوی با قیمت موجود در بازار بود!)
روز سه‌شنبه مدرسه به والدین ایمیل زد که فردا، دانش‌آموزان می‌توانند از فروشگاه مدرسه هدیه روز مادر بخرند و توضیح داد سود این معامله برای چه مواردی مصرف می‌شود. روز چهارشنبه من و دوازده مادر داوطلب دیگر در سالن حاضر شدیم و هر کدام مسئولیت یک میز را بر عهده گرفتیم. (من پای دخل دو دلاری بودم.) از ۹ صبح تا ۲ عصر نوبتی هر کلاسی به همراه معلمش برای خرید به سالن آمد و تمام شاگردان این مدرسه نهصد نفری دست‌کم یک هدیه خریدند. (عده‌ای برای مادربزرگ‌هایشان هم خرید کردند.)

حدود پنج هزار دلار سود معاف از مالیات جمع‌آوری شد!

****

آشنائی با جناب گوجی‌بری

حالا که بحث داروهای سنتی چینی داغ هست، بگذارید به شما "گوجی بری” را معرفی کنم که لقب "سوپرمیوه” را یدک میکشد! این میوه، بومی بخش های شمالی کشور چین هست و تلفظ چینی آن درحقیقت "گُوچی” هستش. قدمت آن هم در طب سنتی چینی به بیش از دوهزار سال میرسد. چینی ها آن را در غذاهای مختلف و یا به صورت دمنوش استفاده میکردند.

از نظر ظاهری شبیه ذغال اخته هست. روی بوته کمی شبیه فلفل های زینتی هم میشود. ولی گیاه آن جز خانواده گوجه و بادمجان سانان هست. هر چند که تو انگلیسی به ان میگویند ‘توت گوجی’. البته اسامی دیگه ای مثل وولف بری یا لیسی بری هم دارد. بیست سال کمتر هست که توجه دنیا بهش جلب شده و به خصوص توی غرب به شدت محبوب شده است.

طبق منابع طب سنتی، خواص گوجی شامل تقویت سیستم ایمنی، بهبود روشنایی چشم، پاکسازی کلیه و کبد، تصفیه خون و تقویت قوای’ چیز’ هست. از نظر طبع هم خنثی حساب میشود. مطالعات جدید روی این میوه نشان میدهد که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و فیبر هست. به همین خاطر خواص قوی ضد سرطانی و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن دارد و به خاطر اسیدهای آمینه و مواد معدنی خواص ضد پیری.

طرز تهیه دمنوش گوجی بری

این میوه را به صورت تازه خیلی سخت میشود حتی در چین گیر آورد. ولی به وفور به صورت خشک شده پیدا میشود. خشک شده آن تقریبا شبیه کشمش هست ولی از نظر مزه خیلی ضعیف تر و بی مزه تر هست و فقط کمی ته مزه شیرین دارد. میوه خشک شده را میشود خالی خورد و یا قاطی آجیل کرد. متداول تر از همه به صورت دمنوش و چای هست. کافی هست پنج یا شش تا از آن را در یه لیوان آب جوش بیندازید و ده دقیقه صبر کنید. دمنوش شما حاضر هست. البته اغلب چینی ها آن را همراه عناب و یا زنجبیل تازه دم میکنند که خیلی خوشمزه تر میشود.

گوجی بری در ایران

این گیاه چندسالی میشود که وارد ایران شده و در مناطق شمالی کشت میشود. به عطاری ها اگر سر بزنید میتوانید میوه خشک آن را تهیه کنید. البته گول تبلیغات پیج ها و عطاری ها را نخورید که میگویند ‘قویترین چربی سوز’ هست و یا درمان قطعی ‘فشار خون’! هیچ تحقیق علمی تایید شده ای برایش وجود ندارد. شما فقط آن را به عنوان یک تنوع در رژیم غذایی که خیلی هم مفید و سالم هست در نظر بگیرید و مصرف کنید. البته اگر داروهای دیابت و یا قلبی عروقی مصرف می کنید کمی در مصرف این میوه احتیاط کنید. ترکیبات داخل آن ممکن است باعث تداخل دارویی بشود. برای مصرف مداوم بهتر است که با پزشک خودتان مشورت کنید.

*****

مشتری مداری یا سود کلان؟

روی جعبه قیمت گوشت را ۷ دلار زده بود در حالیکه من ۹ دلار پرداخته بودم. کاری نمی‌شد کرد، گوشت‌ها در قابلمه مشغول طبخ بودند به علاوه این‌که حوصله نداشتم به خاطر ۲ دلار به فروشگاه برگردم. فقط از برچسب بسته‌بندی یک عکس کج و کوله گرفتم. تا اگر گذرم به فروشگاه افتاد متذکر اشکال محاسبه شوم. چند روز بعد به فروشگاه رفتم و ماجرا را به بخش خدمات مشتری گزارش دادم. کارمند بخش از من خواست تا عابر بانکم را وارد دستگاه کنم تا رفع اشکال کند و هزینه اضافی مسترد شود.

برگشت پول و رفتار جالب کارمند فروشگاه

وقتی برگشتم خانه و حسابم را چک کردم دیدم به جای ۲ دلار، ۹ دلار واریز شده است. یک بار دیگر به فروشگاه رفتم و موضوع را اطلاع دادم. گفتم به نظرم اشتباه شده‌ و به جای اختلاف قیمت، کل قیمت گوشت به حساب من برگشته است. کارمند ابتدا از صداقت و پیگیری‌ام تشکر کرد و بعد گفت اشتباهی صورت نگرفته است. بلکه طبق قوانین فروشگاه اگر دستگاه به خطا قیمتی را ثبت کند، کل هزینه کالا به مشتری مسترد می‌شود و این نشانه عذرخواهی از مشتری است.

احترام به مشتری

بعضی‌ها گمان می‌کنند چنین رفتاری نشانه مشتری‌مداری است و فروشنده به خریدار احترام گذاشته است. اما در اصل چنین سیاست‌هایی برای جلب و حفظ حداکثری مشتری در فضای رقابتی تجاری است. قطعا قیمت واقعی جنس ۷ دلاری برای فروشگاه مورد نظر کمتر از ۴ دلار بوده است و شرکت با پرداخت خسارتی ناچیز در اصل سود کرده‌است. چون هم اعتماد خریدار را جلب کرده است. و هم فضایی برای تبلیغات عامیانه و دهان به دهان فراهم کرده است.

تفاوت تجارت‌ها با یکدیگر

نمی‌دانم در تجارت‌های کوچک چنین سیاست‌هایی تا چه حد منجر به منفعت مالی می‌شود، اما در نظام‌ سرمایه‌داری و کلان، سبب سود بالای غول‌های تجاری می‌گردد طوری‌که عرصه ابراز وجود برای سرمایه‌گذاران کوچک تنگ می‌شود‌. به همین سادگی پولدارها روز به روز ثروتمندتر می‌شوند و نبض بازار را به دست می‌گیرند. و فقیرترها برده اقتصادی آن‌ها می‌شوند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: