کد خبر: ۴۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۸
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

نوشیدنی محبوب جهان

چای «چی‌سان» که از گل تیان‌چی تهیه می‌شود، از جمله محبوب‌ترین چایی‌های موجود در جهان است. اگر چه این چای در لیست ارزان قیمت‌ترین چای‌های موجود در جهان قرار دارد اما نه تنها در محل کشت آن، چین، بلکه در سراسر جهان مشهور است. این گیاه یکی از سالم‌ترین چای‌هایی است که تا به حال دیده‌اید. جالب است بدانید این چای بیشتر به دلیل خواص دارویی‌اش محبوب است. چای گل تیان‌چی برای درمان بیماری‌های مختلف مانند بی‌خوابی و آلرژی مورد استفاده قرار می‌گیرد و همچنین دارای ویژگی‌های سم زدایی عالی است. طعم و مزه آن کاملا شبیه به گل کلم بروکلی کوچک است. قیمت هر ۱ کیلو از این چای معادل ۱۷۰ دلار است.

یک بار تیفوس، یک بار کرونا

بهتر است بدانید در تاریخ ایران، فقط «کرونا» دید و بازدید عیدانه ایرانی‌ها را تعطیل نکرده است؛ قبل از کرونا و در سا‌ل‌های جنگ جهانی دوم تیفوس توانست مردم ایران را از دید و بازدید عیدانه جدا کند. در سال ۱۳۲۰ ایران بی‌دفاع با وجود اعلام بی‌طرفی توسط بریتانیا و شوروی اشغال شد. کمبود مواد غذایی و قحطی و بیماری و ناامنی که بماند امراض واگیر هم از راه رسیدند و روزگار را بر ایرانی‌ها سخت کردند. در میان این بیماری‌ها از همه بدتر تیفوس بود که سال ۱۳۲۱ از راه رسید و اسفند آن سال دولت ایران رسما از همه‌گیری تیفوس خبر داد. دلایل همه‌گیری تیفوس نیز مشکلات ناشی از اشغال نظامی ایران، سوءتغذیه مردم و از همه مهم‌تر استقرار نظامیان خارجی اعلام شد که از جبهه‌های آلوده به بیماری‌ها به ایران آمده بودند. منابع تاریخی، بیماری تیفوس را نتیجه ورود مهاجران لهستانی و استقرار آن‌ها در شهر‌های ایران معرفی کرده‌اند. هر چه بود نوروز ۱۳۲۲ از ترس تیفوس، مردم عید نداشتند.

رادارهای انسانی

از همان ابتدا که هواپیما اختراع شد، شناسایی هواپیماهای دشمن و ردگیری آن‌ها امری بسیار مهم و ضروری تلقی شد. برای همین منظور قبل از اختراع رادار، نیرو‌های نظامی باید از ابزار‌های دیگری برای شناسایی دشمن استفاده می‌کردند. یکی از این تکنیک‌ها تعیین موقعیت آکوستیک بود. گوشی‌های بلند به افراد کمک می‌کرد ارتعاشات را تشخیص دهند و موقعیت صدا را تعیین کنند. این تجهیزات از اواسط جنگ جهانی اول تا اوایل جنگ جهانی دوم استفاده می‌شدند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: