کد خبر: ۴۶۶۶
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳
پپ
صفحه نخست » ویژه نامه نوروز


مرضیه تقی‌زاده

تصویرساز: یاسمن امامی

همان‌طور که لباس‌ها را مرتب می‌کنم با گوشه چشم نگاهش می‌کنم. صدایش می‌زنم اما جواب نمی‌دهد. طوری محو فضای مجازی شده که اصلا صدایم را نمی‌شنود. بلند می‌شوم و به آشپزخانه می‌روم و ظرف میوه را بر می‌دارم تا شاید بتوانم سر صحبت را باز کنم. کنارش می‌نشینم و صدایش می‌زنم.

ـ‌ مجید، مجید... با توام چرا جواب نمی‌دی؟

بألاخره متوجه حضورم می‌شود و روی مبل نیم‌خیز می‌شود.

ـ‌ بله، چرا داد می‌زنی؟

ـ‌ داد نزدم. هر چی صدات می‌زنم جوای نمی‌دی؟

ـ‌ خوب ببخشید حالا چیکار داری؟

ـ‌ پاشو بشین میوه بخوریم، یه‌ کم هم حرف بزنیم. زن و شوهریم‌ها انگار، باید بشینیم کنار هم دو کلمه حرف بزنیم

ـ‌ همین‌طوری بگو کار دارم.

ـ‌ چیکار داری می‌خوای تو اینستا بچرخی؟ باز این گوشی تو شد هووی من

تسلیم می‌شود و می‌نشیند. کمی کج‌خلق است ولی باید همین امروز با او صحبت کنم.

ـ‌ بفرما خوب شد؟ بگو...

لبخندی تحویلش می‌دهم. و انگشتانش را در میان دستم می‌گیرم

*

پیغمبر‌اکرمصلى‌الله‌علیه‌و‌آله فرمود:

«بهترین زنان شما، زن‌هایى ‏هستند که داراى محبت ‏باشند.»(بحارالانوار، جلد 103، صفحه 235)

و هم‌چنین می‌فرمایند:

«بعد از ایمان به خدا نعمتى بالاتر از همسرموافق و سازگار نیست.» (مستدرک‌الوسایل، جلد 2 ،صفحه 532)

*

سیب قرمزی را بر می‌دارم و مشغول پوست کندن می‌شوم. می‌دانم سیب دوست دارد شاید کمی اخلاقش بهتر شود.

ـ‌ صبح مرضیه زنگ زده بود

ـ‌ خوب چیکار کنم!

متعجب نگاهش می‌کنم. باورم نمی‌شود در مورد مرضیه این‌طوری حرف بزند.

ـ‌ مجید زشته، خجالت بکش. مرضیه یدونه خواهرت، این‌طوری در مورد‌ش حرف می‌زنی؟

مجید خیاری را از ظرف میوه بر می‌دارد وهمان‌طور پوست نکنده گاز می‌زند.

ـ‌ مگه چی گفتم داغ می‌کنی؟ بعدم خواهر من، نه خواهر تو!

ـ‌ هر‌ چی! آدم باید درمورد مردم درست صحبت کنه.

سیب قاچ شده را روبرویش می‌گذارم و با سر اشاره می‌کنم بخورد.

ـ‌ ببین مجید گناه داره، مگه مرضیه غیر از تو کسی داره. شش ماه قهر کردی نه می‌ری خونشون نه میای. حتی به تلفن هم نمی‌کنی حالش بپرسی

*

پیامبر خدا‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمایند: «رحمت (خداوند) بر مردمی که در میان آن‌ها قطع‌کننده رحم باشد، فرود نمی‌آید.» (کنزالعمّال: 6978 منتخب میزان‌الحکمه: 232)

امام صادق‌علیه‌السلام نیز فرمودند: «از جمله گناهانی که مرگ و نابودی را شتاب می‌بخشد، قطع رحم است.» (بحارالانوار، جلد 74 صفحه94، منتخب میزان‌الحکمه: صفحه 232)

*

مجید که خودش را با خوردن سیب‌ها مشغول کرده سکوت می‌کند.

ـ‌ مجید چرا جوابم نمی‌دی؟

ـ ای بابا ولمون کن بذار میوه‌‌مون بخوریم. اون موقع که از اون شوهر الدنگ، مفت‌خور، بی‌شعورش حمایت می‌کرد باید پی این روزها رو هم به تنش می‌مالید

ـ ای بابا مجید، خواهش می‌کنم درست صحبت کن بچه‌ها تو اتاق صدات می‌شنون

ـ باشه بابا معلم اخلاق.

*

امام صادق‌علیه‌السلام فرمود: «فحش دادن ظلم است و ظالم در آتش دوزخ قرار دارد.» (کافی، جلد۲، صفحه۳۲۵؛ وسائل، جلد۱۱، صفحه ۳۳۰).

و هم‌چنین حضرت محمدصلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم می‌فرمایند:« فحش به مؤمن مانند نزدیک شدن به مرگ است.» (کافی، جلد 2، صفحه ۳۵۹؛ وسائل‌الشیعه، جلد۸، صفحه ۶۱۱)

*

کمی مستاصل می‌شوم شش ماه است هر چه روضه می خوانم به گوشش فرو نمی رود.

ـ مرضیه امروز جون جفت بچه‌هاش قسم خود که شوهرش پول نداشته بهت قرض بده. از مردم که طلب‌کار نیستیم. نداشته، اصلا فکر کن داشته نخواسته بده. دم عید بیا این کینه رو بذار کنار بریم دیدن خواهرت.

خشمگین نگاهم می‌کند ته دلم خالی می‌شود. اما به روی خودم نمی‌آورم.

ـ یادت نیست به من گفت پول ندارم تو اون شرایط که من داشتم می‌افتادم زندان، دو روز بعد ماشنیش عوض کرد. من همچین فامیل دوررویی نمی‌خوام این دندون لق کندم انداختم دور. من اصلا از اول خواهری به اسم مرضیه نداشتم.

*

پیامبر گرامی اسلام می‌فرمایند: «کسی که برادرش به او نیازمند است و وی با این‌که تمکن دارد قرض نمی‌دهد، خداوند بوی بهشت را بر او حرام فرموده است.» (بحار‌الانوارـ جلد 103 ـ صفحه 138)

و همچنین از امام صادق‌علیه‌السلام روایت شده است:« مؤمنی نیست که به برادرش برای خدا قرض می‌دهد مگر این‌که خداوند قرضش را تا این‌که ادا شود، به حساب صدقه گذارد.»(وسايل‌الشيعه‌ ـ جلد 11ـ صفحه 545)

*

دستم را روی شانه‌اش می‌گذارم تا شاید کمی آرام شود.

ـ‌ مجید جان گناه مردم نشور. سیروس سه ماه بعد اون ماجرا ماشینش عوض کرد. تو هم که شکر خدا زندان نیوفتادی، خدا خودش کمک کرد. بیا دل خواهرت نشکون بذارسال نویی رو بدون کینه و قهر شروع کنیم.

صدای فریاد مجید تمام خانه را پر می‌کند.

گفتم نمی‌خوام چرا نمی‌فهمی؟

*

پیامبر اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم فرموده‌اند: «هر زنی که در مقابل بد‌اخلاقى‌‏هاى شوهرش ‏بردبارى کند خدا ثواب آسیه دختر «مزاحم‏» را به وى عطا خواهد کرد.» (بحار‌الانوار، جلد 103، صفحه 247)

و هم‌چنین می‌فرمایند: «هر دو مسلمانی که از یکدیگر قهر کنند و سه روز بر آن حال بمانند و با هم آشتی نکنند از اسلام بیرون روند و میان آن‌ها پیوند و دوستی دینی نخواهد بود. پس هر‌کدام که به(اصلاح رابطه و) سخن گفتن پیشی گیرد او در روز حساب زودتر به بهشت می‏‌رود» (کافی، جلد2، صفحه 345 ـ وسائل‏‌الشیعه، جلد 8، صفحه 585(

امام صادق‌علیه‌السلام نیز در این‌باره می‌فرمایند: «تا زمانى كه دو مسلمان با يكديگر قهر باشند، ابليس خوشحال است و هرگاه با هم ديدار (آشتى) كنند، زانوهايش به هم خورد و بندهايش از هم بگسلد و فرياد زند: اى واى بر من، هلاك شدم.» (کافی، جلد 2، صفحه 346)

*

گوشی تلفن را بر می‌دارم نمی‌دانم چطوری به مرضیه بگویم کاری از دستم بر نیامده. چند بوق می‌خورد و خود مرضیه گوشی را بر می‌دارد.

ـ‌ سلام ستاره جون خوش‌خبر باشی

ـ‌ سلام عزیزم. چی بگم. روم سیاه هر چی گفتم به گوشش فرو نرفت که نرفت شرمنده‌ات شدم.

ـ‌ لحظه‌ای سکوت بینمان حاکم می‌شود احساس می‌کنم گریه می‌کند.

ـ‌ مرضیه جانم، گریه می‌کنی؟ درست می‌شه یه کم زمان بده

ـ‌ من همین یه برادر دارم. چیکار کنم که این کینه از دلش بره. چرا باور نمی‌کنه ما بهش دروغ نگفتیم باور کن سیروس می‌خواست جنس‌هاش زیر قیمت بازار بفروشه کار داداش راه بندازه که شما گفتی مشکل حل شد.

*

امام علی‌علیه‌السلام‌ می‌فرمایند:«دنيا كوچك‌تر و حقير‌تر و ناچيز‌تر از آن است كه در آن ازكينه‌ها پيروى شود.» (غررالحكم،‌ جلد2، صفحه 52، حدیث 1804)

*

گریه‌های مرضیه دلم را می‌لرزاند می‌دانم راست می‌گوید، اما چه کنم که شیطان بدجوری برگرده مجید سوار شده. باید سراغ حاج‌آقا رسولی پیش نماز مسجد بروم شاید کاری از دستش بر بیاید.

*

پیامبر گرامی اسلام‌صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌و‌سلم می‌فرمایند:
«اصلاح و سازش میان مسلمانان برای انسان بالاترین صدقه و احسان به شمار می‌آید.» (مواعظ عددیه، صفحه ١٩)
و هم‌چنین امیرالمؤمنین علی‌علیه‌السلام می‌فرمایند: «اصلاح و سازش دادن میان مسلمانان از تمام نمازها و روزه‌های (مستحبی) بالاتر است.» (نهج‌البلاغه، نامه ٤٧)


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: