کد خبر: ۴۶۵۵
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۱
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

ببخشید؛ یک لحظه!

برای همه ما پیش آمده است که در میان صحبت کردن‌هایمان طرف مقابل را با عبارت «یک لحظه»، به درنگ دعوت کنیم. «یک لحظه» فقط یک عبارت گفتاری نیست. این عبارت یک واحد زمان واقعی است که در فیزیک مورد استفاده قرار می‌گیرد! در مبحث چرخه جریان متناوب الکتریسیته «یک لحظه» برابر با یک پنجاهم یا یک شصتم ثانیه است. همچنین برای صحبت در مورد زمان مورد نیاز نور برای طی مسافتی به اندازه یک نوترون استفاده شود. در این حالت یک ثانیه برابر با ۳۰۰،۰۰۰ میلیارد میلیارد «یک لحظه» است!

باران الماس

در سیارات مشتری و زحل؛ هنگام طوفان، رعد و برق باعث می‌شود که متان موجود در جو آن‌ها تجزیه شود. این فرآیند کربن و هیدروژن عنصری را ایجاد می‌کند. در حالی که کربن از آسمان در حال سقوط است، اغلب آن‌ها به هم متصل می‌شوند و گرافیت تشکیل می‌دهند. سپس، هر چه به هسته این سیارات نزدیکتر می‌شوند، افزایش فشار موجب می‌شود تا گرافیت به الماس تبدیل شود و به جای آب الماس می‌بارد.

پوستی شبیه اثر انگشت!

حتما می‌دانید اثر انگشت هر کس منحصر به فرد و مخصوصا اوست. تحقیقات ثابت کرده‌اند هیچ دو نفری پیدا نمی‌شوند که اثر انگشت آن‌ها شبیه هم باشد. این خصوصیت برای تشخیص هویت هزاران هزار انسان زنده در کره زمین بسیار کاربردی است. اما جالب است بدانید ببرها نیز چنین خصوصیتی دارند. پوست عجیب ببرها دقیقا شبیه به اثر انگشت انسان‌هاست. هر ببر دارای نوار‌ها و خط‌هایی منحصر به فرد بر روی پوست خود است پوستی که هیچ‌گاه تغییر رنگ نمی‌دهد.

استیک هندوانه!

هندوانه یکی از محبوب‌ترین میوه‌های فصل تابستان است. میوه‌ای شیرین و آب‌دار که می‌تواند جایگزین خوبی برای آب از دست رفته بدن، در بعدازظهر یک روز گرم باشد. اما جالب است بدانید اولین هندوانه‌های تاریخ کاملا تلخ و بی‌مزه بودند. آن‌ها در آفریقا و فقط به دلیل میزان آبی که در خود داشتند، کشت و مورد استفاده قرار می‌گرفتند هندوانه‌های امروزی وقتی سرخ یا کبابی می‌شوند، بافت آبکی و نرم خود را از دست می‌دهند و کاملا سفت و سخت می‌شوند. حتی یک دستور العمل به نام «استیک هندوانه» وجود دارد که در آن هندوانه طعمی مانند گوشت دارد!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: