کد خبر: ۴۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
پپ
صفحه نخست » پزشکی

رژیم غذایی باید متناسب با بدن طراحی شود و کالری دریافتی فقط اندکی کمتر از کالری مورد نیاز باشد تا به‌تدریج وزن پایین بیاید

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: بدن انسان طبق نظمی اعمال خود را انجام می‌دهد. اگر این نظم به هم بخورد، مثلا فردی با گرفتن رژیم خودسرانه غذای کمتری به بدن برساند یا با انجام ورزش‌های سنگین به خود فشار وارد کند، بدن برای حفظ حیاتش سیستم دفاعی‌اش را فعال می‌کند سپس از مغز فرمانی صادر می‌شود تا برخی از غدد درون‌ریز میزان ترشح تولیداتشان را تغییر ‌دهند. از جمله این غدد می‌توان به تیروئید اشاره کرد. غده تیروئید دو هورمون مهم دارد که یکی از آن‌ها برای سوزاندن چربی‌هاست. وقتی بدن وضعیت قرمز اعلام می‌کند، میزان ترشح این هورمون کاهش پیدا می‌کند و سوخت‌وساز بدن پایین می‌آید. در نتیجه چربی‌سوزی به خوبی انجام نمی‌شود و فرد حتی با خوردن غذای کم‌ هم لاغر نمی‌شود.


دکتر سیدضیاءالدین مظهری در ادامه گفت: افراد برای کاهش وزن باید از گرفتن رژیم سخت خودداری کنند. رژیم غذایی باید متناسب با بدن طراحی شود و کالری دریافتی فقط اندکی کمتر از کالری مورد نیاز باشد تا به‌تدریج وزن پایین بیاید. بنابراین نباید شرایطی ایجاد شود که بدن خود را در قحطی حس کند و متابولیسم‌اش را پایین بیاورد. این مسأله در مورد ورزش هم صدق می‌کند؛ یعنی انجام ورزش‌های سنگین و پی‌در‌پی که فراتر از توان بدن باشد می‌تواند آسیب‌زا باشد. هر ورزشی که فراتر از تحمل سیستم ایمنی باشد، سوخت‌وساز بدن را 35 درصد پایین می‌آورد.

این متخصص تغذیه در ادامه خاطرنشان کرد: برای کاهش وزن، در حدی ورزش کنید که باعث خستگی و گرسنگی‌ نشود. ورزشی که باعث گرسنگی و خستگی شود می‌تواند 2 برابر و گاهی 5 برابر آن‌چه سوزانده، انرژی دریافت کند زیرا فرد گرسنه دائم دوست دارد غذا بخورد. حال یا با ولع زیادی غذا می‌خورد یا دچار ریزه‌خواری می‌شود و هر دوی این‌ها می‌تواند کالری زیادی به بدن برساند و فرد را چاق کند.

وی درباره اثر زردچوبه و اسپند در لاغر شدن گفت: اگر زردچوبه، اسپند و بسیاری از مواد دیگر که دائم در شبکه‌های مجازی از آن‌ها به عنوان چربی‌سوز نام برده می‌شود واقعا چربی‌سوز بودند، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا از جمله آمریکا و کشورهای اروپایی که دائم در حال تحقیق و مطالعه هستند و بیشترین مشکلات چاقی و اضافه وزن را دارند، از آن‌ها برای رفع چاقی مردم خودشان استفاده می‌کردند. قطعا اگر کالری زیادی دریافت کنید، چاق می‌شوید و اگر کالری را کم کنید، لاغر می‌شوید و تنها راه برای از بین بردن چربی‌های اضافه بدن رژیم غذایی متعادل و متناسب و کنار آن، فعالیت بدنی منظم و مستمر است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: