کد خبر: ۴۵۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۲
پپ
نگاهی به بازتاب شخصیت سردار سلیمانی در رسانه‌های فرامرزی
صفحه نخست » پرونده 1

نیلوفر حاج قاضی

هشت سال دفاع مقدس را یادمان نرفته. دست‌های خالی و یک فوج دشمنِ قدر، که پشت به پشت هم داده بودند و این سوی مرزها ما، یکه و تنها با سنگرهای خاکی. هنوز هم یادمان نرفته تعجب دنیا از آمار تکان‌دهنده فرماندهان شهید که مگر می‌شود فرمانده‌ای، خط اول جبهه و جنگ باشد و در معرض تیر و موشک دشمن؟ فرمانده باید در اتاقی امن بنشیند و فقط فرمان صادر کند.
امتداد این نبرد به امروزمان رسید. روزهایی که قدرت‌های بزرگ با ماسک کریه داعش نزدیکی مرزها رسیدند و دوباره همان قصه تکرار شد اما این‌بار دست مدافعانمان پر بود از آن‌چه که ابتکار عمل و مهندسی معکوس فرزندانمان به ما هدیه کرده بود. دستان قوی، چشمان مقتدر و بازوهای پرتوان فرمانده و تدبیرش که آشتی ملی اقوام دیگر را رقم زد دشمن را برآشفته کرد تا خنجرش را از پشت بزند. شهادت فرمانده دل‌ها و عشقی که از مرزهای ایران به راه‌های خیلی دور رفته بود اتفاقی جدید را رقم زد تا دوباره ایران در صدر اخبار جهان قرار گیرد و این بار با معنا و مفهومی متفاوت.

وقتی که بود؛ الهه انتقام

مهم‌ترین مجله سیاسی ایالات متحده آمریکا با چاپ عکس سردار «قاسم سلیمانی» روی جلد آخرین شماره خود، وی را «الهه انتقام» نامید. هفته‌نامه نیوزویک (Newsweek) در گزارشی از روند تحولات عراق پس از سرنگونی رژیم بعث، از سردار قاسم سلیمانی به‌‌عنوان کسی یاد کرد که رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند. تحلیل‌گران زبده نیوزویک در این گزارش نوشتند: «ایرانیان فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و مغز متفکر نظامی خود را به عراق فرستادند؛ کسی که بسیاری از رهبران نظامی او را فرماندهی عالی و استراتژیک می‌دانند. در حالی که سلیمانی عموما خود را نشان نمی‌دهد اما در سپتامبر گذشته اجازه داد تا از او در عملیات آمرلی عکس گرفته شود. این پیامی برای غرب بود تا بداند ایران در عراق حاضر است.»

نیوزویک ادامه داد: « سیاستمداران عراقی در خصوص او می‌گویند: او عموما در بغداد و شمال عراق است و دولت عراق این مسأله را می‌داند. سلیمانی باهوش است و خودش هم می‌داند که جنگجوی قابلی است. عراقی‌ها معتقدند نباید نگران حضور ایران در عراق بود. دکتر موفق الربیعی، عضو پارلمان عراق و مشاور سابق امنیت ملی در این خصوص می‌گوید: «چه کسی بود که تنها سه روز پس از سقوط موصل به کمک عراقی‌ها شتافت؟ قطعا آمریکایی‌ها نبودند. آن‌ها تازه سه ماه بعد اقدام به حملات هوایی گردند آن هم زمانی که شهروندان خودشان سر بریده شدند. این در حالی بود که ایرانی‌ها ظرف یک روز به تقاضاهای دولت مرکزی عراق و هم‌چنین دولت منطقه‌ای کردستان پاسخ دادند.»

تیتر یک روی جلد این شماره که زیر عکس حاج قاسم درج شده، واژه NEMESIS است. کلمه نمسیس در زبان انگلیسی به معنای «انتقام» و «قصاص» است که هم دارای بار منفی و هم حامل بار مثبت است. شاید دو جمله‌ای که به عنوان «تیتر دوم» روی جلد نیوزویک و در سمت راست عکس حاج قاسم درج شده است این معما را حل کند: «ابتدا او با آمریکا مبارزه کرد. اینک او در حال له کردن داعش است.»

نیوزویک هفته‌نامه‌ای است که توسط «مؤسسه واشنگتن پست» در شهر نیویورک ایالات متحده آمریکا چاپ و در آمریکا و اقصی نقاط جهان عرضه می‌شود. شعبه مرکزی این نشریه در نیویورک بوده و دارای 17 شعبه در آمریکا و جهان است.

وقتی که بود؛ محبوبتر از رئیس‌جمهور

فرمانده حرفه‌ای‌ترین و محرمانه‌‌ترین نیروهای ایران در داخل این کشور به طور فزاینده‌ای محبوب شده، زیرا او از طریق پیروزی‌های نظامی با متحدانش در منطقه توانسته به گسترش نفوذ تهران کمک کند.

حدود چهار سال پیش بود که پایگاه اینترنتی مجله نیوزویک یکی از مشهورترین نشریات آمریکایی نیز تیتر یک خود را به سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اختصاص داد. این پایگاه خبری در تیتر خود آورده است: «درحالی‌که تهدیدهای جدید داخلی و‌خارجی ظاهر می‌شوند، ژنرال معروف ایرانی به مراتب محبوب‌تر از رئیس‌جمهور است.»

نیوزویک در ادامه می‌نویسد: «فرمانده حرفه‌ای‌ترین و محرمانه ‌ترین نیروهای ایران در داخل این کشور به طور فزاینده‌ای محبوب شده، زیرا او از طریق پیروزی‌های نظامی با متحدانش در منطقه توانسته به گسترش نفوذ تهران کمک کند.»

این نشریه با اشاره به نظرسنجی ماه گذشته دانشگاه مریلند که در وال استریت ژورنال منتشر شد نوشت: «طبق نظرسنجی که ماه گذشته توسط دانشگاه مریلند انجام شد، سرلشکر سلیمانی، دیدگاه بسیار مثبتی در میان 7/67 درصد ایرانیان داشت؛ طی دو سال گذشته این رهبر نظامی که به عنوان یکی از چهره‌های شاخص جناح محافظه‌کار! سیاسی ایران محسوب می‌شود، بیشتر از رئیس‌جمهور لیبرال حسن روحانی که طرفدارانش 5/23 درصد کاهش یافته است، محبوبیت قابل ملاحظه‌ای به دست آورده است.»

درادامه این مطلب عکسی از سردار سلیمانی منتشر شده که در زیر آن نوشته شده این عکس به خط مقدم عملیات آزادسازی استان صلاح‌الدین عراق در تاریخ 8 مارس 2015 مربوط است. نیوزویک هم‌چنین یادآور شد سردار سلیمانی به عنوان یکی از 100 چهره تاثیرگذار جهان درمجله تایم سال 2017 انتخاب شده است.

وقتی که بود؛ انتشار خبر قبل از وقوع!

روزنامه نیویورک تایمز آمریکا کمتر از 1 روز پیش از ترور "سردار شهید قاسم سلیمانی" در مطلبی به موضوع " ترور سردار سلیمانی در بغداد" اشاره کرده است.
به گزارش شیعه نیوز، این روزنامه آمریکایی در مطلبی که به تاریخ 2 ژانویه 2020 ( 6 روز پیش) درباره موشک‌های مافوق صوت منتشر کرده، در بخشی از مطلب به موضوع «ترور سردار سلیمانی در بغداد با امکان استفاده از قابلیت موشک‌های مافوق صوت» اشاره کرده است
.

این مطلب که به قلم «استیون سیمونز» عضو موسسه آمریکایی «کویینزی» و درباره «موشک‌های مافوق صوت» منتشرشده به وسوسه انگیز بودن ترور سردار سلیمانی با موشک‌های مافوق صوت در جریان یک سفر رسمی او به بغداد اشاره کرده است.

در بخشی از این مطلب که درباره قابلیت‌های موشک‌های مافوق صوت نوشته شده، آمده است:«آیا ممکن است ساختمانی متعلق به دشمن، یک کارخانه تسلیحاتی باشد؟ آیا فردی در یک کشور غیر دوست وجود دارد که نتوان او را دستگیر کرد؟ چه می‌شود اگر فرمانده «سابق» سپاه پاسداران ایران، قاسم سلیمانی، از بغداد برای یک جلسه بازدید کند و شما از آدرسش خبر داشته باشید؟ وسوسه‌های استفاده از موشک‌های مافوق صوت بسیارند.»

این مطلب نیویورک تایمز ساعاتی قبل از ترور بامداد جمعه سردار شهید قاسم سلیمانی در بغداد ـ به دست نیروهای آمریکایی و به فرمان ترامپ ـ منتشر شده است که بریده‌ای از مطلب نیویورک تایمز را که ساعاتی قبل از ترور سردار سلیمانی منتشر شده است، مشاهده می‌کنید.

وقتی که بود؛ فرماندهی در سایه

باید خیلی خاص باشی که برای دشمن بشوی دشمن قابل احترام. آنقدر تاثیرگذار که دل دوست برایت سرشار از غرور شود و دشمن هم دربماند و نتواند درباره‌ات یاوه‌سرایی کند که هیچ، لب به مدح و ستایشت هم بگشاید. و این‌ها تمام و کمال در وجود یک مرد انباشته بود. «بازوی قدرتمند ایران»، «مرد نهان»، «مرد سایه»، «ژنرال خاور‌میانه»، این‌ها تمام القابی است که رسانه‌های برون‌مرزی به رزمنده ساده و صبور جبهه‌های ایران داده بودند. همان جوانی که در جبهه‌های خاکی قد کشید، در افغانستان فرماندهی کرد و در عراق و سوریه ژنرال تاثیرگذار و تصمیم‌گیرنده در تحولات خاورمیانه شد. البته وقتی بازوهای توانمند حاج‌قاسم، در همان روزهای غریبی و بی‌کسی برای مردان سر خم کرده و دختران بی‌پناه ایزدی و ناموس به یغما رفته‌شان به پناهگاهی امن تبدیل شد و نامش بر تن فرماندان داعش لرزه انداخت، باز هم برای عموم مردم ایران و جهان ناشناخته بود. این‌جا بود که «دکستر فیلکینز» نویسنده مجله آمریکایی نیویورکر در گزارش مفصل ۱۰ هزار کلمه‌ای در معرفی این فرمانده ایرانی، به او لقب «فرمانده سایه‌ها» (Shadow Commander) یا «فرمانده پنهان» را داد. این لقب سپس بارها و بارها در رسانه‌های دیگر از مجله آمریکایی آتلانتیک گرفته تا خبرگزاری فرانس۲۴ فرانسه و جاهای دیگر تکرار شد تا بر نقش نسبتا پنهان قاسم سلیمانی به عنوان «فرمانده‌ای ایرانی که مشغول طراحی دوباره خاورمیانه است» تأکید شود.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: