کد خبر: ۴۳۹۹
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۹
پپ
صفحه نخست » ایوان هنر

زکیه بنی هاشم

شهادت سردار دل‌ها واکنش‌های بسیاری را در سرتاسر جهان برانگیخت. مردم کشورهای مختلف به هر نحوی که بلد بودند به این قهرمان ملی ادای احترام کرده و مقام او را پاس داشتند. از نظر آزادی‌خواهان جهان سردار سلیمانی فقط به ایران تعلق ندارد بلکه او یک سردار فرامرزی است که سایه شوم داعش را از سر این دنیا پاک کرده و آزادی و امنیت را به ارمغان آورده است. برای او ایران، یمن، سوریه و ... فرقی نداشت، در هر کجا که لازم بود حضور می‌یافت و این مسأله از چشم دنیا دور نماند و حاج قاسم ما را به سردار دل‌ها مبدل ساخت. سرداری که درقلب اکثریت افراد با هر مرام و مسلکی جا داشت و شهادت او دل‌های بسیاری را سوزاند و وادار به واکنش کرد. مطمئنا در بروز چنین حوادثی هنرمندان به دلیل طبع لطیف هنر بیش از دیگران باید دست به کار شده و به هر روشی که می‌توانند واکنش نشان داده و حق مطلب را ادا کنند. و الحق هم که بسیاری از هنرمندان مانند شاعران عزیز سریع دست به قلم شده شدند و با سرودن اشعاری در رثای سردار عزیز میهن نقش خود را در این زمینه ایفا کردند. یا مثلا هنرمندی چون «حسن روح‌الامین» نقاش برجسته نسل جوان کشور با آن قلم جادویی و بی‌نظیر خود نقشی ماندگار در تجلیل از مقام سردار دل‌ها به تصویر کشید. اما متأسفانه بسیاری از سلبریتی‌های جامعه ما در مسائل سیاسی ـ اجتماعی مسیر متفاوتی را دنبال می‌کنند. گرچه این بار با همه دفعات قبل که آمریکا دست به چنین اقداماتی می‌زد فرق داشت و چهره کریه خود را خیلی واضح و روشن به نمایش گذاشته و خودش به زبان به اعتراف گشوده بود. همین مسأله باعث شد همه یک صدا شوند و فریاد انتقام سر دهند. برخی از سلبریتی‌ها با وجود این‌که می‌دانستند گذاشتن هر گونه پست مرتبط با سردار سلیمانی در فضای مجازی عواقب بسیاری برایشان به دنبال خواهد داشت، اقدام به این کار کرده و نقش خود را به عنوان یک ایرانی به انجام رساندند. عده‌ای از سینماگران هم قلم به دست گرفتند و زیر بیانیه‌ای مشترک را امضا زدند. بیانیه‌ای در متن آمده بود:

«ما هنرمندان ایران از تمامی طیف‌ها و دیدگاه‌ها، ترور را در هر شکل محکوم می‌کنیم، ایجاد تنش‌های جدید توسط دولت آمریکا که تنها در جهت به خاک و خون کشیدن دوباره خاورمیانه و گسترش فروش اسلحه و نابودی منابع انسانی و مادی ملت‌های مظلوم می‌باشد از طرف همه آزادگان جهان امری مذموم و محکوم است. از همه اندیشمندان، هنرمندان و صلح‌طلبان ایران، منطقه و جهان می‌خواهیم که با محکوم کردن این عمل تروریستی، که منجر به #شهادت سردار #قاسم_سلیمانی شد، در عمل، نشان دهند که ترور خوب و بد، نباید به هیچ بهانه‌ای در جهان مورد تأیید قرار گیرد؛ ترور محکوم است.»

در این بیانیه نه از جایگاه بی‌بدیل سردار سلیمانی و تشریح آن که ما چه فرد بی‌نظیری را از دست دادیم صحبتی به میان آمده، نه بحث انتقام از عاملین این جنایت مطرح شده و بدتر آن‌که با استفاده از واژه ترور خوب و بد اصل قضیه به انحراف کشیده شده است. اما با این همه همین که قرار را بر فرار ترجیح داده‌اند و کلامی در مذمت سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکا حرفی به میان آوردند جای شکرش باقی است.

اما در این میان جای هنرمندانی که در واکنش به هر موضوع سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... سریع دست به کار می‌شوند و حتی بدون اطلاع از چند و چون قضیه به اظهارنظر می‌پردازند، در این چند روز خالی بود. آن‌ها که همیشه ژست میهن‌پرستی می‌گیرند، در برابر شهادت قهرمان وطن‌شان و کسی که حتی به اذعان دشمنانش نقشی بی‌بدیل در منطقه و نابودی داعش داشته سکوت کردند، سکوتی که در ذهن تاریخ خواهد ماند.

واکنش به اقدام خصمانه آمریکا به هنرمندان داخل کشور محدود نماند و بسیاری از چهره‌های هنری سرشناس جهان به خصوص بسیاری از بازیگران و کارگردان آمریکایی در قبال این مسأله موضع گرفتند.

«مورگان جی فریمن» کارگردان آمریکایی، که پیش از این در سال‌های اولیه ریاست جمهوری ترامپ، بیزاری و اعتراض خود را از این انتخاب اعلام کرده بود، از جمله این افراد است. او این‌بار نیز با توجه به اقدامات اخیر این رئیس‌جمهور در منطقه و حملات تروریستی او در جهان، در صفحه شخصی توییتری خود، ترامپ را یک دروغگو، جنایت کار و کلاهبردار خطاب کرد و نوشت:

«دونالد ترامپ یک تروریست است/ دونالد ترامپ یک کودک آزار است/ دونالد ترامپ یک نژادپرست است/ دونالد ترامپ یک کلاهبردار هنری است/ دونالد ترامپ یک منحرف جنسی است/ دونالد ترامپ یک ترسو است/ دونالد ترامپ یک دروغگو است/ دونالد ترامپ یک شارلاتان است/ دونالد ترامپ یک جنایتکار است/ دونالد ترامپ رئیس جمهور من نیست»

«ریکی مارتین» خواننده مشهور اسپانیایی نیز با ۱۳ میلیون فالوور استوری از سردار سلیمانی در اینستاگرام منتشر کرد.

«رابرت دنیرو» بازیگر و نویسنده مطرح هالیوودی نیز که قبل‌تر نسبت به اقدامات ترامپ معترض و علناً او را فاسد خطاب کرده بود، پس تز حادثه تروریستی اخیر و شهادت سردار سلیمانی در توئیتی نوشت:

«رییس‌جمهور ما می‌خواهد جنگی را با ایران شروع کند، زیرا او مسلما توانایی مذاکره را ندارد!

او بسیار ضعیف و ناکارآمد است...

بنابراین فکر می‌کند تنها راهی که برای انتخاب مجدد و ماندن در پست ریاست‌جمهوری دارد، جنگ با ایران است.»

نویسنده مطرح آمریکا «استیفن کینگ» نیز در پیامی نوشت:

«کشتن از راه دور ـ دیپلماسی از طریق هواپیمای بی‌سرنشین ـ ظاهرا تنها دیپلماسی‌ای است که این رئیس‌جمهور بلد است...»

او در توئیت دیگری نوشت: «آدمی که این درگیری جدید را به وجود می‌آورد همان کسی است که جرأت نداشت به ویتنام برود.»

او بعد از مراسم سردار سلیمانی نیز با انتشار فیلمی نوشت: «این مراسم تشیع پیکر (سردار)سلیمانی است در اهواز،ایران است،ترامپ نمی داند که چه کرده است.»

«رزمک‌گوان» بازیگر هالیوودیکه یکی از مخالفان سرسخت ترامپ است در واکنش به اقدام تروریستی دولت آمریکا در بهشهادترساندن سردار حاج قاسم سلیمانی، در صفحه توئیتر خود با استفاده از هشتگ «به ایراننقل مکانکنید» جنجال آفرید.

او با استفاده از هشتگ «سلیمانی» در انتهای توئیت خود نوشت: «ایران عزیز، ایالات متحده به کشور، پرچم و مردم شما بی‌احترامی کرده است. 52 درصد از ما (مردم آمریکا) عمیقاً معذرت‌خواهی می‌کنیم. ما باملتشماصلحمی‌خواهیم. ما توسط یک رژیم تروریستی گروگاننگه داشتهشده‌ایم. نمی‌دانیمچطوربایدفرارکنیم. لطفاً ما را نکشید».

او در ادامه با هجوم نظرات مخالف روبه‌رو شد و به خاطر تمام واکنش‌های بدی که دریافت کرد و از جمله به او گفته شد «خودش باید به ایراننقل مکانکند»،توئیتقبلی را پاک کرد و متنجدیدی نوشت.

در متنجدیدشاین بازیگر گفت: «قبول، من ترسیدم، چونممکناست جنگی جدید در راه باشد.بعضی مواقعاشکالی ندارد که بابت افرادی که در قدرت هستند، بترسیم. این حق ماست. این چیزی است که سربازانشجاعبسیاری برای آن جنگیده‌اند. ایندموکراسیاست. من نمی‌خواهم هیچ سرباز آمریکایی دیگری کشته شود. همین.»

«جانکیوزاک»بازیگر دیگری بود که به ترور شهید سلیمانی واکنش نشان داد و نوشت: «می‌دانیم این کاری است که دیکتاتورها وقتی در یکگوشه گیرمی‌افتند برای شروعکردنجنگ می‌کنند. ما پیروی نخواهیم کرد».

«کتیگریفین»بازیگر و کمدین نوشت: «دونالد ترامپ با این حرکت به شدت احمقانه و بدونفکرکه یک عمل جنگیبود تمامآمریکایی‌ها در سراسردنیارا در خطریعظیمقرارداده است».

اما مهم‌ترین و بیشترین واکنش متعلق به «مایکل مور» مستندساز سرشناس آمریکایی است. او جزو اولین کسانی بود که نسبت به این جنایت واکنش نشان داد. او ابتدا با انتشار عکس زیر نوشت: «ایران دنبال جنگ است؛ ببینید چقدر کشورش را نزدیک پایگاه‌های نظامی ما قرار داده است!»

او با انتشار عکس سردار سلیمانی آمریکایی‌ها را خطاب قرار داد و نوشت: «این مرد را می‌شناسید؟ آیا می‌دانستید که او دشمن شماست؟ چی؟ هرگز اسم او را نشنیده اید؟ تا پایان امروز به شما یاد می‌دهند که از او متنفر باشید. خوشحال خواهید شد که ترامپ او را ترور کرد.»

او در بخش دیگری از این پیام انتقادی خود نوشت: «آماده شوید تا پسران و دختران خودتان را برای مرگ در یک جنگ تازه بفرستید. جنگ ثروتمندان را ثروتمندتر می‌کند. جنگ خوب است، جنگ برای حواس پرتی ضروری است ترامپ فرمانده ماست! دهه جدید مبارک...»

او در پستی دیگر با نقلی داستان‌گونه به اقدامات کشور واکنش نشان داد:

«سه فرزانه ، اهل شرق ایران بودند. داستان به این شکل روایت شده است که آن سه نفر از شرق هدایایی از جنش زر، مر میر گیاه کافور و کندر برای مسیح نوزاد آوردند. حتما لحظه زیبایی بوده است. پیروان مسیح نوزاد، 1953 سال بعد این‌گونه، این لطف را جبران کردند. ابتدا آن‌ها کودتایی به راه انداختند که نخست‌وزیر ایران که به صورت دموکراتیک انتخاب شده بود سرنگون کنند. سپس آن‌ها او را با یک دیکتاتور بی‌رحم جایگزین کردند: شاه ایران سپس آمریکایی‌های معتقد به مسیح، در دهه 1980 به صدام حسین که از ایرانی‌ها متنفر بود سلاح‌های کشتار جمعی داند ( که شامل سلاح‎‌های شیمیایی می‌شد) تا عراق بتواند به ایران حمله کند و بیش از یک میلیون ایرانی را بکشد...

سپس مسیحیان آمریکایی تصمیم گرفتند که به متحد سابق خود عراق حمله کنند و آن را تصرف کنند و یک بار دیگر ایران را تهدید کنند. چند سال بعد یک رئیس جمهور آمریکایی جدید با پشتیبانی پایگاه مردمی مسیحیان انجیلی توافق هسته‌ای با ایران را پاره کرد و تحریم‌هایی به ایران اعمال کرد تا زندگی مردم آن را فلاکت‌بار کند و وقتی این کار کافی نبود. این فرد در کاخ سفید که مدعی است مسیحی است، دستور ترور یکی از رهبران ایران را می‌دهد؛ یک مبارزه علیه مردم شروری که خود را مسیحی خطاب می‌کردند. در آن زمان 2020 سال پس از تولد پیامبر ما، اکثر مردم داستان مردان ایرانی که سوار بر شتر رفتند تا به مسیح که ـ برای برقراری صلح به زمین آمده بود ـ ادای احترام کنند، فراموش کرده بودند؛ روز مقدسی که سالگرد رویداد ملاقات این سه مغ ایرانی با مسیح نوزاد است این دوشنبه است. (اشاره مایکل مور به خارج شویان یا جشن اپیفانی است که در آن مسیحیان روز 6 ژانویه را جشن می‌گیرند.)

اکنون نیازی نیست که آن را جشن بگیرید. در واقع بهتر می‌شود اگر سه مرد ایرانی را ببینید که یک ماه بعد به سمت شما می‌آیند، احتمالا عاقلانه خواهد بود که سر خود را بدزدید و اگر شما یک ایرانی هستید و سه مسیحی اهل آمریکا را دیدید که یک ماه بعد به سمت شما می‌آیند از طرف من اجازه دارید که آن‌ها را متوقف کنید و به آن‌ها یک کپی از یک فصل (سوره) کامل از قرآن را بدهید که در آن به مریم مادر عیسی ادای احترام می‌شود و داستان او را روایت می‌کند. زنی که تمام مسلمین به او ادای احترام می‌کنند. دست خود آن‌ها نیست، آن‌ها ما را دوست دارند. غم‌ انگیز است که ما نمی‌توانیم با چیز دیگری جز قتل پاسخ آن‌ها را بدهیم.»

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: