کد خبر: ۴۲۳۸
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۵
پپ
‌تأثیرات رژیم غذایی و تغییرات وزن بر قاعدگی
صفحه نخست » پزشکی



کاهش وزن بالا می‌تواند باعث شود قاعدگی‌تان عقب بیفتد. کاهش وزن به دلیل رژیم گرفتن یا اختلال تغذیه‌ای می‌تواند باعث ایجاد نوساناتی در غده تیروئید شود که به نوبه خود منجر به کاهش این هورمون‌های تولید مثلی می‌شوند. خانم‌هایی که کمبود وزن دارند به اندازه کافی استروژن تولید نمی‌کنند. به علاوه اگر به اندازه کافی چربی نداشته باشید سلول‌ها قادر نخواهند بود کلسترول را تبدیل به استروژن کنند. به خاطر داشته باشید برای ساخت دیواره رحم و منظم شدن قاعدگی به استروژن کافی نیاز دارید. بنابراین خانم‌هایی که چربی کمی در بدن خود دارند کمتر پریود ‌می‌شوند و مدت زمان بیشتری بدون تخمک گذاری باقی ‌می‌مانند.

اضافه کردن وزن ‌می‌تواند ‌تأثیری روی قاعدگی داشته باشد؟

اضافه شدن وزن هم روی قاعدگی اثرگذار است. استروژن ضعیف که استرون نام دارد ‌می‌تواند از ترکیبات کلسترول اساسی موجود در چربی‌ها تشکیل شود. خانم‌های چاق یا دارای اضافه وزن که چربی اضافه زیادی دارند واحد تشکیل استرون کوچکی دارند که ‌تأثیری استروژنیک روی غدد دارند. این استروژن اضافی ‌می‌تواند باعث اختلال در قاعدگی شود. خانمی که اضافه وزن بالا دارد، ممکن است ماه‌ها تخمک‌گذاری نکند حتی با وجود این‌که پوشش داخل رحمی در حال انباشته شدن باشد. این مرحله تا جایی ادامه پیدا ‌می‌کند که پوشش بی‌ثبات شود. در نتیجه یک خانم در این شرایط ممکن است قاعدگی بسیار سنگین و شدیدی را به همراه خونریزی تجربه کند.

آیا قاعدگی روی وزن ‌تأثیر ‌می‌گذارد؟

چرخه قاعدگی یک خانم ‌می‌تواند روی کاهش و افزایش وزن او ‌تأثیر بگذارد. با این حال برعکس این نیز ممکن است پیش بیاید. بیشتر به نظر ‌می‌رسد در این موعد به‌خصوص از ماه خانم‌ها مقدار وزن اضافه ‌می‌کنند. با این حال ممکن است قاعدگی دلیل تغییر در وزن نباشد. ممکن است ارتباط ثانویه چرخه قاعدگی باعث افزایش یا کاهش وزن شود و ‌تأثیر مستقیم نباشد.

هوس غذا و قاعدگی

سندروم پیش از قاعدگی (PMS ) با هوس غذایی و بالا رفتن اشتها خود را نشان ‌می‌دهد که ‌می‌تواند روی وزن ‌تأثیر بگذارد. تحقیقات نشان داده خانم‌ها در فازهای مختلف قاعدگی کالری بیشتری مصرف ‌می‌کنند. برخی خانم‌ها همچنین ورم کردگی را تجربه ‌می‌کنند که یکی از علائم موقت PMS است و باعث ‌می‌شود وزن بالاتر برود. غذاهای نمکی باعث احتباس مایعات در بدن ‌می‌شوند که به صورت موقت باعث بالا رفتن اعداد روی ترازو ‌می‌شود. بسیار مهم است که در طول قاعدگی و بعد از آن از غذاهایی که خیلی نمکی هستند استفاده نکنید. به برنامه غذایی خود مقدار زیادی میوه و سبزیجات اضافه کنید و همچنین مقدار زیادی آب بنوشید تا احساس ورم کردگی کاهش پیدا کند.

غیر از کاهش و افزایش وزن، موارد دیگری نیز هستند که ‌می‌توانند روی چرخه قاعدگی ‌تأثیر بگذارند و این موارد عبارتند از:

ـ داروها: گاهی اوقات داروها با قاعدگی تداخل پیدا ‌می‌کنند. اگر در پی استفاده از یک دارو دچار مشکلاتی در قاعدگی شدید حتما با پزشک صحبت کنید.

ـ استرس: چرخه و تکامل قاعدگی گاهی ممکن است به دلیل سطح استرس بالا دچار اختلال شود. به تعویق افتادن تخمک گذاری ممکن است باعث پریود دیرهنگام شود. اگر اصلا تخمک گذاری نکنید ممکن است به کلی قاعدگی را از دست بدهید.

ـ ورزش: چربی پایین بدن یا استرس وارد شده روی بدنتان به دلیل فشار بالای ورزش ممکن است باعث تداخل در چرخه قاعدگی‌تان شود.

ـ بیماری تیروئید: تیروئید کم کار ‌می‌تواند باعث تغییر در تولید برخی هورمون‌های خاص شود و در نتیجه قاعدگی انجام نشود.

ـ تغییر در شیفت کاری: اگر خیلی ناگهانی شیفت کاری خود را از روز به شب تغییر دهید و یا کارتان طوری بود که دائم در حال تغییر شیفت بودید، ممکن است تغییراتی در چرخه قاعدگی‌تان نیز صورت بگیرد.

ـ پیشگیری از بارداری: برخی از داروهای ضد بارداری خونریزی را تغییر ‌می‌دهند.

ـ داروهای ضدافسردگی یا ضد روان پریشی: داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی باعث افزایش تولید هورمون پرولاکتین ‌می‌شوند که با دیگر هورمون‌های مربوط به چرخه قاعدگی‌تان تداخل به وجود ‌می‌آورد.

ـ سیگار کشیدن: سیگار کشیدن ممکن است سطح پروژستورن، استروژن، تستوسترون و دیگر هورمون‌هایی که چرخه تان را تنظیم ‌می‌کنند کاهش دهد. خانم‌هایی که سیگار ‌می‌کشند بحران خلق و خوی بیشتری را قبل از قاعدگی تجربه می‌کنند و نسبت به غیر سیگاری‌ها چرخه کوتاه‌تر و نامنظم‌تری دارند.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: