کد خبر: ۴۲۳۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

صاریغ کوتوله

صاریغ کوتوله از خانواده کیسه‌داران است. طول آن‌ها از ۵ تا ۱۰ سانتیمتر متغیر است و وزن آن‌ها بین ۱۰ تا ۴۵ گرم است. صاریغ‌های کوتوله شب‌زی هستند و با دم خود به شکل وارونه از درختان آویزان می‌شوند. آن‌ها در استرالیا، پاپوآ گینه نو و اندونزی یافت می‌شوند.

آن‌ها در طول زمستان به شکل یک توپ، محکم جمع می‌شوند، چشم‌های خود را با گوش‌هایشان می‌بندند و دچار مرگ کاذب یا خواب زمستانی موقت می‌شوند. در این مدت، دمای بدن و سوخت و ساز آن‌ها کاهش می‌یابد به طوری که نیازی به خوردن ندارند، در عوض مواد مغذی را از چربی انباشته در دم‌هایشان دریافت می‌کنند.

رادیو دزدی

«گیلمو مارکونی» به دلیل کار‌های پیشگامانه خود در انتقال امواج رادیویی از راه دور، جایزه نوبل را به‌دست آورد. با این حال، او این کار را با استناد به حق ثبت اختراعات بی‌شماری که توسط «نیکولا تسلا» مخترع، به ثبت رسیده بود، انجام داد.

در انگلستان، مارکونی از تکنولوژی تسلا استفاده کرد تا انتقال امواج رادیویی از راه دور را نشان دهد. طی ۳ سال بعدی، مارکونی تلاش کرد تا اختراع رادیو را در آمریکا به نام خود به ثبت برساند. اما تلاش‌های چند باره او پذیرفته نشد، چون اختراع او بسیار شبیه به ۱۷ طرحی بود که قبلا نیکولا تسلا به ثبت رسانده بود. در حالی که مارکونی در حال پیشبرد و بهبود اختراع خود بود، وی پشتوانه مالی زیادی را از سرمایه گذاران قدرتمند آمریکایی دریافت کرد. در سال ۱۹۰۴، اداره ثبت اختراعات ایالات متحده تصمیم قبلی خود را عوض کرد و حق ثبت اختراع رادیو را به نام مارکونی زد، در حالی‌که این اختراع قبلا توسط تسلا و همکارانش ساخته شده بود.

نمرود، عراق

در سرتاسر جهان، می‌توانید شهر‌هایی را پیدا کنید که تاریخچه جالبی دارند. برخی تمدن‌ها شهر‌های جدیدی روی ویرانه‌های باستانی بنا کردند در حالی که بقیه در نزدیکی مکان‌های تاریخی رشد کردند. شهر باستانی نمرود یکی از این شهرهاست که در ۳۰ کیلومتری جنوب موصل قرار دارد. مورخان معتقدند که نمرود پایتخت اولین امپراتوری جهان در ۸۰۰ سال قبل از میلاد بوده است. در اوایل دهه ۱۸۴۰، کاخ‌ها و معابد بزرگ آن کشف شد. متأسفانه، بعد از اشغال این منطقه توسط دولت داعش در سال ۲۰۱۶، بسیاری از آثار تاریخی ویران شد.

مرغ دله

مرغ دله، تنها پرنده دریایی است که برای شکار ماهی‌های دریایی قادر است سرعت خود را به ۱۵۰ کیلومتر نیز برساند. نکته‌ جالب راجع به این پرندگان این است که، این پرندگان برای تغذیه، غذای سایر پرندگان را نیز می‌دزدند و از سرعت خود هم برای فرار از دست آن‌ها استفاده می‌کنند. قطعا این پرنده، یکی از جالب‌ترین پرنده‌ها در دنیا به شمار می‌آید و مستند‌های گوناگونی نیز از زندگی این پرنده تهیه شده است.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: