کد خبر: ۴۱۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۵
پپ
چگون در فصل سرما مفاصل را گرم نگه داریم؟
صفحه نخست » پزشکی


غذاهایی که دارای خاصیت ترموژنیک هستند یا به عبارتی توانایی این را دارند که موجب افزایش دمای بدنتان شوند، می‌توانند برای مبارزه با التهاب و ورم مفاصل مخصوصا در هوای سرد مفید باشند. زنجبیل، زردچوبه و فلفل کائن از این دست مواد غذایی هستند.

با کاهش دما، بدن شروع به حفظ گرما می‌کند و تمرکز خود را بر گرم نگه داشتن قسمت‌های مهم بدن متمرکز می‌کند، بنابراین گردش خون به سمت اندام‌ها کاهش یافته، در نتیجه درد در مفاصل افزایش می‌یابد. علاوه بر این، از آنجا که سرما با تغییر فشار هوا همراه است و ما می‌دانیم که مایع سینوویالی در مفاصل نسبت به چنین تغییراتی حساس است، پس درد مفاصل ممکن است با تغییر آب و هوا به‌ سادگی ایجاد شود. به هر حال، جلوگیری از سرما و بهبود گردش خون تنها دو نکته‌ ساده برای فروکش کردن دردهای مفاصل پاییز و زمستان است. در ادامه نکات بیشتری آمده است که باید در نظر بگیرید:

لباس‌ها و حرکات کششی

ساده‌ترین کار برای پیشگیری از درد مفاصل، پوشاندن آن با لایه‌های اضافی است. البته از لباس‌های تنگ استفاده نکنید زیرا باعث محدودتر شدن حرکات شما می‌شود. بهترین گزینه استفاده از پوشش‌های پشمی است؛ اما این هم تنها کاری نیست که می‌توانید و یا باید انجام دهید، در واقع گرم نگه داشتن همیشه به معنای پوشیدن لباس ضخیم‌تر یا روشن کردن یک وسیله‌ گرمایشی نیست. شما می‌توانید با انجام چند حرکت ورزشی و کششی موجب افزایش جریان خون در بازوها و پاها و گرم نگه داشتن آن‌ها شوید.

علاوه بر این، تمرینات روزانه با تمرکز بر بهبود گردش خون در بدن می‌تواند با ترشح اندورفین به کاهش درد کمک کند.

پمادها و کمپرس آب گرم

اگر خود را خوب پوشانده‌اید و در یک نقطه گرم و دنج خانه‌تان نشسته‌اید و باز به اندازه کافی احساس نمی‌کنید که درد مفاصلتان کم شده است، از وسایلی که به صورت موضعی موجب گرم شدن مفاصلتان می‌شود مانند کیسه آب گرم یا پمادهای مخصوص مثل کپسایسین استفاده کنید. با این که این پمادها و کیسه آب گرم بسیار دلپذیر است؛ اما هنگام استفاده از آن‌ها مراقب باشید. ممکن است پوست نسبت به موادی مانند کپسایسین حساس باشد، بنابراین، قبل از انتخاب یک پماد گرم‌کننده یا مسکن از پزشک خود درباره آن بپرسید.

از یک رژیم غذایی ضدالتهاب پیروی کنید

درد مفاصل مرتبط با آرتریت در اثر التهاب ایجاد می‌شود. جایگزین کردن غذاهای فرآوری شده و دارای مواد نگه‌دارنده با سبزیجات، حبوبات، غلات و گوشت‌های تازه می‌تواند به کاهش درد مزمن و بهبود طول عمر کمک کند.

شنا

یک پیشنهاد عالی این است که تمرینات ورزشی خود را با یک جلسه شنا در استخر گرم جایگزین کنید. گرما نه تنها به شما در رفع درد کمک می‌کند، بلکه آب می‌تواند به کاهش فشار در برخی مفاصل کمک کرده و باعث کاهش ساییدگی و فرسودگی مفاصل ناشی از دویدن‌ها و پریدن‌های طولانی در جلسات ورزشی شود.

ویتامین D مصرف کنید

ویتامین D با حساسیت به درد در مبتلایان به آرتروز ارتباط دارد، تا آنجا که کمبود آن می‌تواند بر درد مفاصل شما تأثیر منفی بگذارد. پاییز و زمستان معمولا با کمبود ویتامین D همراه است، زیرا روزهای ابری، شب‌های طولانی‌تر و روزهای کوتاه‌تر باعث می‌شود کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیریم. علاوه بر این، به دلیل سرمای هوا ممکن است تمایل کمتری برای گذراندن اوقات در خارج از منزل داشته باشیم. بنابراین مکمل ویتامین D می‌تواند در این زمان کمک‌کننده باشد.

به طور منظم ماساژ بگیرید

یک ماساژ مناسب با نوع درد شما می‌تواند به بهبود گردش خون، کاهش درد و تنش ماهیچه‌ای و افزایش انعطاف‌پذیری کمک کند و حتی باعث آزاد شدن سروتونین در مغز شود. برای نتیجه‌گیری بهتر باید ماساژدرمانی منظم و طولانی‌ مدت باشد.

هیدراته بمانید

مطالعات نشان داده‌اند که حتی کمبود خفیف آب بدن می‌تواند درد مفاصل را افزایش داده و التهاب را بدتر کند. همیشه یک بطری آب در نزدیکی خود نگه دارید و به خود یادآوری کنید که هر از گاهی یک جرعه از آن بنوشید. با این که میزان آب دریافتی توصیه شده در روز از فردی به فرد دیگر با توجه به رژیم غذایی، اندازه بدن، جنسیت و میزان فعالیت هر فرد تغییر می‌کند؛ اما یک معیار خوب این است که سعی کنید روزانه حدود 2 لیتر آب و مایعات دریافت کنید.

غذاهای گرم‌کننده بخورید!

غذاهایی که دارای خاصیت ترموژنیک هستند یا به عبارتی توانایی این را دارند که موجب افزایش دمای بدنتان شوند، می‌توانند برای مبارزه با التهاب و ورم مفاصل مخصوصا در هوای سرد مفید باشند.

زنجبیل، زردچوبه و فلفل کائن از این دست مواد غذایی هستند که به مبارزه با التهاب و ورم مفاصل کمک کرده و با افزایش جریان خون باعث افزایش دمای بدن می‌شوند.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: