کد خبر: ۴۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۲
پپ
در آن سوی دنیا چه می گذرد؟
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

معمولا آواز دهل شنيدن از دور خوش است. خيلي از ما مشتاق زندگي در آنسوي مرزهاي جغرافيايي سرزمين مادري هستيم بدون اينکه از ريز و درشتهاي قوانين آنجا اطلاع داشته باشيم و تصورمان بر اين است که تمام آرزوها و آمال ما در آنجا به سر منزل مقصود ميرسد. غافل از آنکه آنها هم براي خودشان قوانين سختگيرانهتري نسبت به مملکت ما دارند و همين پايبنديهاي سختگيرانه سبب شده نظام آنجا کاملا منظم و مرتب به نظر ما برسد. در اين مجال به خوب و بدهاي ينگه دنيا ميپردازيم که حاصل تجربيات دوستاني است که روزگاري در غرب زندگي کردهاند.

جوان ماندن ژاپن

مقالات و تحقیقات زیادی در مورد علل طول عمر و مهم‌تر از اون، طول عمر سلامت ژاپنی‌ها نوشته و انجام شده است چون ژاپنی‌ها طولانی‌ترین عمر سلامت در دنیا رو دارند.

اکثر اون‌ها به یک نتیجه رسیده‌اند: غذا خوردن. ژاپنی‌ها جزو کم‌غذاترین و متناسب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین مردم دنیا محسوب می‌شوند. تأکید این جماعت روی حجم غذای بسیار پایین اما متنوعه. در ژاپن به ندرت آدم چاق می‌بینید. متوسط وزن خانم‌ها، زیر چهل تا پنجاه کیلوست که با بالا رفتن سن، وزنشون کمتر هم میشه.اگر فکر می‌کنید به خاطر قد و نژادشونه، بدونید متوسط قد خانم‌ها صد و شصته و چین که از نظر نژاد نزدیک به مردم ژاپنه، یکی از چاق‌ترین جمعیتهای جهان رو داره.

در ضمن اکثر غذاهای ژاپنی، زیر یک ساعت آماده می‌ش.ند، این موضوع هم به دلیل حفظ عطر، طعم و رنگ غذاست هم گرون بودن برق و گاز!

یاد سرزمین خودم افتادم. همیشه احادیث روی دیوار درمانگاهی توی قم، توجهم رو جلب می‌کرد:
پیامبرصلی‌الله‌علیه‌و‌آله: همه دردها از معده آغاز می‌شود.
امام علی‌علیه‌السلام: تا گرسنه نشدی نخور و پیش از سیری، از غذا دست بکش.
و این‌ها دقیقا راز سلامت و طول عمر ژاپنی‌هاست
.

اما در ژاپن سرطان در سنین بالا رایجه. اکثر سرطان‌ها هم گوارشیه که به گفته استادم، مصرف بی‌رویه سیگار در دهه‌های نود و هشتاد میلادی، زمینه‌ساز این اتفاق شده. همینطور مصرف الکل و جدیدا هم تأثیر نمک بررسی شده چون سس سویای ژاپنی‌ها خیلی شوره. استرس‌های عصبی هم در این مملکت منجر به زخم معده می‌شوند که درصورت درمان نشدن به ناراحتی‌های گوارشی و سرطان منجر می‌شوند.

**********

کتابخانه رایگان در هلند

به‌تازگی پدیده کتابخانه کوچک یا کتابخانه رایگان در بسیاری از محله‌ها و مدارس هلند توسط مردم (و نه دولت) در حال نشو و نمو و گسترش می‌باشد.

جرقه ایده کتابخانه رایگان زمانی زده شد که به دلیل بحران مالی که چند سالی است گریبان‌گیر اقتصاد کشورهای اروپایی و از جمله هلند شده است، دولت هلند تصمیم به بستن یا ادغام کتابخانه‌های شهری به‌منظور کاهش هزینه‌های دولتی گرفت. به‌ تبع این اقدام دولت، مردم تصمیم گرفتند که خلأ ناشی از کمبود کتابخانه‌ها را خود پر‌ کنند.

کتابخانه رایگان همان‌طور که از اسمش پیداست جعبه یا قفسه کوچکی از کتاب است که شما می‌توانید آن را در جلوی خانه، مدرسه، محل کار یا هر مکان عمومی دیگری نصب کنید و کتاب‌های خود را به‌جای این‌که در قفسه‌های کتابخانه شخصی‌تان خاک بخورند در آن قرار دهید و این فرصت را فراهم کنید تا همسایه‌ها و دیگرانی که حتی شاید آن‌ها را نشناسید نیز از آن‌ها بهره‌مند شوند. حتی ممکن است دیگران کتابی به آن اضافه کنند یا کتاب‌هایتان را با یکدیگر معاوضه کنید.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: