کد خبر: ۴۱۷۹
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

گلپران

گیاهان مختلفی در سراسر جهان وجود دارند که در کنار زیبایی حیرت‌آورشان می‌توانند خطرناک‌ترین گیاهان باشند. گلپران یکی از گونه‌هایی است که کمتر کسی می‌داند نباید به آن دست بزند. این گیاه بزرگ تا ۴.۲ متر رشد می‌کند و شیر سمی دارد. اگر این شیره به پوست بخورد، تاول‌های وحشتناکی می‌زند؛ بنابراین بهتر است از آن دور بمانیم. در غیر این صورت، آرزو می‌کنیم که کاش می‌مردیم. همچنین اگر این گیاه به چشم کسی بخورد، کور می‌شود.

تلفن دزدیده شده!

امروزه از هرکسی بپرسید که مخترع تلفن کیست، همه الکساندر گراهام بل را می‌شناسند. او این اختراع را در سال ۱۸۷۶ میلادی به نام خود به ثبت رسانید. اما در سال ۲۰۰۲ کنگره ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که مخترع اصلی تلفن در واقع «آنتونیو میوچی» مخترع فقیر ایتالیایی بوده است.16 سال قبل از این‌که بل اختراع خود را به ثبت برساند، میوچی با موفقیت، تلفن اختراعی خود را برای مطبوعات ایتالیایی آمریکایی در نیویورک آزمایش کرده بود. میوچی در سال ۱۸۷۲ اختراع خود را برای «شرکت تلگراف اتحادیه غربی» فرستاده بود و تلاش داشت تا اختراع خود را وارد بازار کند. اما وقتی بعد از دو سال هیچ اقدامی از طرف آن شرکت صورت نگرفت، خواستار نمونه اولیه اختراع خود شد، اما شرکت ادعا کرد که نمونه اختراعی وی را گم کرده است! بل که در آن زمان آزمایشگاهی را به صورت اشتراکی در اختیار میوچی قرار داده بود، یک نمونه جدید تلفن را ساخت و یک قرارداد سودآور با شرکت تلگراف اتحادیه غربی امضا کرد. میوچی از بل به خاطر کلاهبرداری شکایت کرد و به نظر می‌رسید که در دادگاه برنده خواهد شد، اما در حین این ماجرا به طور ناگهانی فوت کرد و به همین خاطر پرونده مختومه اعلام شد.

دید 360 درجه‌ای خرگوش‌ها

خرگوش‌ها این توانایی را دارند که تقریبا همه جا را ببینند. در طبیعت آن‌ها انتهای زنجیره غذایی هستند و چشمان‌شان به گونه‌ای تکامل پیدا کرده که اول آن‌ها شکارچیان را ببینند نه برعکس. چشم خرگوش با فاصله در دو سوی سرش قرار دارد و این به معنای آن است که آن‌ها شانس بالایی برای دیدن شکارچیانی که پشت سرشان هستند هم دارند.

البته این قضیه موجب شده که آن‌ها یک نقطه کور درست مقابل خودشان داشته باشند؛ چیزی در حدود ۱۰ درجه. به بیان دیگر اگر شما تهدیدی را درست مقابل دماغ یک خرگوش بگیرید، احتمالا آن را نمی‌بیند. در واقع نیمه پر لیوان این است که خرگوش‌ها تقریبا هر زاویه‌ای را می‌توانند ببینند و نیمه خالی این است نمی‌توانند اشیا را خیلی خوب ببینند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: