کد خبر: ۴۰۱۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۴۷
پپ
صفحه نخست » کنز

علامه طباطبایی‌ره

علامه طباطبایی میفرمودند: «همه امامان‌علیهم‌السلام لطف دارند، اما لطف حضرت رضاعلیهالسلام محسوس است.» و در نقلی دیگر، بیان میکردند: «همه امامان معصوم‌علیهم‌السلام رئوف هستند، اما رأفت حضرت امام‌رضا‌علیه‌السلام ظاهر است.» و نیز میفرمودند: «انسان هنگامی‌که وارد حرم رضوی‌علیه‌السلام میشود، مشاهده میکند که از در و دیوار حرم آن امام رأفت میبارد.»

حجت‌الاسلام معزی نقل میکند که یک بار در ایام طلبگی به مشهد رفته بودم و در صحنهای حرم رضوی‌علیه‌السلام قدم میزدم و به بارگاه امام مینگریستم اما داخل رواقها و روضه نمیرفتم. ناگهان دست مهربانی بر روی شانههایم قرار گرفت و با لحنی آرام فرمود: «حاج‌شیخ‌حسن! چرا وارد نمیشوی؟» نگاه کردم و دیدم علامه طباطبایی است. عرض کردم: «خجالت میکشم با این آشفتگی روحی بر امام رضا‌علیه‌السلام وارد شوم. من آلوده کجا و حرم پاک ایشان کجا!» آن‌گاه مرحوم علامه فرمود: «طبیب برای چه مطب باز میکند؟ برای این‌که بیماران به وی مراجعه کنند و با نسخه او تندرستی خود را بیابند. این‌جا هم دارالشفای آل‌محمدعلیهم‌السلام است. داخل شو که امام رضاعلیهالسلام طبیب‌الاطباء است.»

فرزند ایشان نقل میکردند: در سال آخر حیات‌شان به دلیل کسالتی که داشتند و بنا به تأکید و توصیه پزشک مخصوص نمیخواستیم که ایشان به مشهد مقدس بروند. ولی ایشان اصرار داشتند و رفتند. پس از مراجعت از مشهد، به ایشان گفتم سرانجام به مشهد رفتید، فرمود: «پسرم جز مشهد کجاست که آدم بتواند دردهایش را بگوید و درمانش را بگیرد؟»

*********

خانم نیلچی زاده

صبوری در سختی‌ها

کسانی که با فرد معلول صبوری می‌کنند خداوند به اندازه‌ای که شما رنج می‌کشید که او آسوده زندگی بکند خدا برای تو قدرت رشد هویتی قرار می‌دهد. یعنی در درون تو ظرفیت‌های اضافه‌ای پیدا می‌شود اما اگر با خدا معامله نکنی بدان که قدرتش را نداری. یعنی روزی می‌رسد که می‌خواهی از این‌ها فرار کنی و می‌گویی من برای چه باید خودم را قربانی کنم؟ چون فکر می‌کند که قربانی شده است. چون کسی نیست که 24 ساعت این انسان را بخرد ولی خدا بی‌نهایت است و به بی‌نهایت و گران‌ترین قیمت می‌خرد. قانون مثلث طلایی: من و تو قبل از این‌که با هم ارتباطی برقرار کنیم خدایی هست که فرمول‌های زییایی را ارئه می‌کند و می‌گوید که من پای تمام محبت‌ها، دغذغه‌های و زحمت‌های تو ایستاده‌ام و تمام بیداری‌های تو را به بهترین شکل می‌خرم و آن بهشت رضایت من است.

*****************

علامه جعفری‌ره

حکمت خلقت

هر لحظه‌ای که در زندگی انسانی بدون آگاهی به حکمت وجود خویش و بدون توجه به این‌که از کجا آمده و به کجا مي‌رود، سپری شود، مرگ ابدی است.

نتیجه اعمال

هیچ عملی بدون عکس‌العمل در صحنه هستی به وجود نمی‌آید؛ خواه خوب و خواه زشت.

******************

علامه حسن‌زاده آملی

تضمین اجابت دعا

استاد علامه حسن‌زاده‌آملی: یکی از آدابی که اجابت دعا را تضمین می‌کند، درود فرستادن بر پیامبر و اهل‌بیت اوست؛ چنان‌که در قرآن می‌فرماید: «ان الله و ملائکته یصلون علی النبی یا ایها الذین آمنوا صلوا علیه و سلموا تسلیما».

قيمت وجود آدمى

امير‌المؤمنين‌عليه‌السلام‌فرمود: «الا انه ليس لانفسكم ثمن الا الجنه فلا تبيعوها الا بها»

«الا اى مردم! محققا بدانيد كه قيمت نفوس شما جز بهشت (بهشت رضوان و بهشت لقاى خداوند و بهشت شهود) چيزى نخواهد بود پس قيمت خود را بدانيد و جز به بهشت برين نفروشيد.» يعنى جان را به قيمت ارزان كه متاع پست فانى دنياى دو روزه است نفروشيد كه ارزان فروخته‌ايد.

نماز به قصد بهشت

منطق انسان بیدار این است که «ان صلوتی و نسکی و محیای و مماتی لله رب العالمین» همانا نماز و سکنات و حیات و ممات من برای الله پروردگار جهانیان است. خلاصه این‌که (چنین شخصی) وقف حق تعالی است و همه اعمال و احوالش قربه ‌الی ‌الله است، شخص موحد خدا می‌بیند و بس. مسلمان اگر نمازش را به قصد بهشت بخواند، نماز او باطل است، نماز و دیگر اعمال عبادی باید برای تقرب حق تعالی باشد.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: