کد خبر: ۳۹۹۲
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۱
پپ
‌ روایت هایی از دیگر کشورها
صفحه نخست » ینگه دنیا

گردآوری و تنظیم: مریم سیادت

معمولا آواز دهل شنيدن از دور خوش است. خيلي از ما مشتاق زندگي در آنسوي مرزهاي جغرافيايي سرزمين مادري هستيم بدون اينکه از ريز و درشتهاي قوانين آنجا اطلاع داشته باشيم و تصورمان بر اين است که تمام آرزوها و آمال ما در آنجا به سر منزل مقصود ميرسد. غافل از آنکه آنها هم براي خودشان قوانين سختگيرانهتري نسبت به مملکت ما دارند و همين پايبنديهاي سختگيرانه سبب شده نظام آنجا کاملا منظم و مرتب به نظر ما برسد. در اين مجال به خوب و بدهاي ينگه دنيا ميپردازيم که حاصل تجربيات دوستاني است که روزگاري در غرب زندگي کردهاند.

اعتماد نکنید!

شاید چند سال پیش اگر تصویری به دست شما می‌رسید بدون سؤال از خود که آیا این تصویر مونتاژ شده ‌است یا خیر آن را می‌پذیرفتید. زمان زیادی طول کشید تا جامعه‌ ایران با ابزارهای گرافیکی مانند فتوشاپ آشنا شد و دانست به هر تصویری نمی‌توان اعتماد کرد.

چند ماه پیش یکی از اقوام فیلمی کم ‌کیفیت را برایم ارسال کرد و بر اساس آن نظراتی را داد و گفت این‌که دیگر عکس نیست که فتوشاپی باشد؟ در آن کلیپ بسیار کم‌ کیفیت از یکی از شخصیت‌های دینی کشور، جملاتی عجیب در موضوعی خاص بیان می‌شد. بعدا معلوم شد که صوتی بر روی فیلم کم کیفیت مونتاژ شده است.

اما حالا شرایطی را فرض کنید که یک فیلم با کیفیت تمام، از رئیس‌جمهور یا یک مقام عالی کشور، در فضای مجازی دریافت کنید و با خود بگویید این‌که دیگر نمی‌تواند دروغ باشد، و سریعا آن را به دیگران فوروارد یا بر اساس آن حتی عمل و قضاوتی را انجام دهید و نهایتا بعد از چند ماه تازه متوجه شوید که چنین گفتاری هرگز وجود نداشته است.

در ترم گذشته دوره‌ای را با نام «بینایی ماشین»، «Computer Vision»، گذراندم که به موضوع روش‌های مربوط به دستیابی تصاویر، پردازش، آنالیز و درک محتوای آن‌ها می‌پرداخت. در این دوره روشی را خواهید دید که با اندکی خطا می‌تواند آنچه از لب‌های یک گوینده‌ ثانوی ادا می‌شود، بر لبان رئیس‌جمهورهای گذشته‌ی آمریکا بنشاند.

دنیای پیچیده و خطرناکی است. رسانه به ذات بسیار پیچیده‌تر از آن است که عموم مردم یک جامعه بتوانند زوایای آن را درک کنند، چه برسد به آن‌که جلوی دیده‌ها و شنیده‌های خود علامت سؤال بگذارند. به نظر زمان زیادی طول خواهد کشید تا مردم بیاموزند که بی‌دلیل و بدون تحقیق به دیده‌های خود اعتماد نکنند.

شیرخشک‌های آلوده به باکتری سالمونلا در فرانسه

براثر آلودگی شیرخشک‌های شرکت فرانسوی «لاکتالیز» به باکتری «سالمونلا» و شکایت خانواده‌های نوزادان مصرف‌کننده آن، قرار است بیش از ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک‌های این شرکت در ۸۳ کشور جهان جمع‌آوری شود.

ماجرای آلودگی شیرخشک‌های شرکت «لاکتالیز» اواخر سال میلادی گذشته (۲۰۱۷) و در پی شکایت برخی خانواده‌ها از این شرکت فرانسوی افشا شد.

پس از آن و در پی ابتلای چندین نوزاد به عفونت گوارشی حاصل از این باکتری، دولت فرانسه دستور داد که ۶۲۰ نوع شیرخشک آلوده در این کشور از محصولات شرکت «لاکتالیز» جمع‌آوری شود. هرچند پس از آن برخی فروشگاه‌ها اعلام کردند که باز هم تعدادی از آن‌ها را فروخته‌اند.

وزارت بهداشت فرانسه اعلام کرده که مصرف این شیرخشک‌ها سبب بیماری «سالمونلوز» در نوزادان شیرخوار می‌شود که عوارض آن تب‌های طولانی و آلودگی روده است. وزارت بهداشت فرانسه یکشنبه گذشته بار دیگر اعلام کرد که محصولات تازه شرکت «لاکتیلیز» که در روزهای نخست سال میلادی جاری تولید شده‌اند نیز آلوده تشخیص داده شده‌اند. این وزارتخانه همچنین از مصرف‌کنندگان خواست تا پیش از خرید شیرخشک درباره سلامت آن کاملا مطمئن شوند یا در این زمینه با مقامات بهداشتی تماس بگیرند.

به دنبال این امر مدیر عامل شرکت «لاکتالیز» به همه خانواده‌های آسیب‌دیده به دلیل آلودگی محصولات این شرکت به سالمونلا وعده جبران داده است. وی تاکنون در این زمینه هیچگونه اظهارنظری نکرده بود و تنها با ابراز «همدردی» نسبت به همه کسانی که با مصرف شیرخشک‌های این شرکت آسیب دیده‌اند، گفت که مصرف‌کنندگان «کودکان یک تا شش ماهه» بوده‌اند و در ادامه تأکید کرد: «این موضوع برای همه ما یک نگرانی بزرگ است.»

وی همچنین تأکید کرد که «باید ابعاد این موضوع را اندازه‌گیری کرد: بیش از ۱۲ میلیون قوطی شامل این عملیات می‌شود.»

این متن خبری در شبکه‌های خبری فرانسه موجود است و در سایت وزارت بهداشت فرانسه نیز قابل ملاحظه است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: