کد خبر: ۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۰
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

اهرام بزرگ مصر به لطف سیر ساخته شد

دانشمندان معتقدند که مصریان باستان اولین کسانی بودند که سیر برداشت کردند. طبق تحقیقات متعدد برده‌های سختکوشی که اهرام را می‌ساختند هر روز سیر می‌خوردند تا قوی‌تر شوند و از بیماری‌ها مصون باشند. اگر می‌خواستید یک برده مرد سالم در مصر باستان بخرید، باید ۷ کیلوگرم سیر می‌دادید. مشهور است که سربازان رومی قبل از عزیمت به میدان جنگ سیر می‌خوردند. چون معتقد بودند سیر به آن‌ها شجاعت لازم برای شکست دشمنان و فتح کشور‌های جدید را می‌دهد. اما این کافی نبود. آن‌ها هر وقت کشور جدیدی فتح می‌کردند، مزارع سیر می‌کاشتند تا شجاعت خود را به قلمروی جدیدشان منتقل کنند.

دندان‌های منحصر به فرد

به غیر از اثر انگشت، اعضای دیگری نیز وجود دارد که منحصر به فرد می‌باشند. احتمالا شنیده‌اید که آخرین گزینه هنگامی که یک شخص غیرقابل شناسایی است، دندان‌های آن فرد است. این فقط به این خاطر نیست که آن‌ها دارای DNA شما هستند، بلکه مدل دندان‌های هر فرد در جهان هم مختص به خود اوست و با الگوی قرارگیری دندان‌های بقیه افراد در جهان متفاوت است. دقت و صحت این مدل از شناسایی، به اندازه اثر انگشت می‌باشد. البته این موضوع نقص‌هایی هم دارد. به عنوان مثال اگر دندان‌های خود را سیم‌کشی کرده باشید، بدیهی است که الگوی دندان‌های شما تغییر خواهد کرد.

محافظت بی‌دریغ پنگوئن‌های پدر

پنگوئن‌های امپراطور خوابیدن روی تخم‌ها را به نوع نر می‌سپارند. پنگوئن‌های نر پر‌های کلفت‌تری دارند که راحت‌تر از آن‌ها در مقابل سرما محافظت می‌کند. آن‌ها دارای کیسه‌ای موسوم به کیسه جوجه هستند. این کیسه باعث می‌شود که تخم در تماس مستقیم با گرمای بدن پنگوئن باشد. پنگوئن‌ها معمولا تخم‌های خود را روی پا‌هایشان قرار داده که از تماس با یخ در امان باشد. جالب است بدانید که پنگوئن‌ها برای گرمای بیشتر، پاهایشان را از روی یخ بلند کرده و با استفاده از دمشان تعادل خود را حفظ کرده و برای ماه‌ها می‌توانند در این حالت باقی بمانند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: