کد خبر: ۳۹۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۳
پپ
صفحه نخست » عطارباشی


چای به دلیل حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند پاک می‌کند و نوشیدن آن پس از فعالیت‌های بدنی یا فکری موجب رفع خستگی و تسکین ناراحتی‌ها می‌شود.

به گفته یک متخصص طب سنتی، چای مانند هر نوشیدنی دیگر فواید و مضراتی خاص خود دارد، اما از آنجا که طبیعت آن در درجه دوم گرمی و خشکی قرار دارد، مداومت در نوشیدن آن چندان زیان‌آور نیست و مصرف آن در زمان‌های مناسب، سودمندتر خواهد بود.

دکتر ناصر رضایی‌پور می‌گوید: بر خلاف آب، نوشیدن یک فنجان چای، یک ساعت پس از خوردن غذاهای چرب و سنگین منجر به بهبود جریان خون در عروق معده و در نتیجه کمک به هضم غذاهای می‌شود و احساس راحتی را در معده پدید می‌آورد.

‌به گفته رضایی‌پور، چای به دلیل حرارت مزاجی خود، اخلاط لزج را از مسیرهایی که در آن تجمع یافته‌اند پاک می‌کند و نوشیدن آن پس از فعالیت‌های بدنی یا فکری موجب رفع خستگی و تسکین ناراحتی‌ها می‌شود. همچنین می‌توان از آن به عنوان نشاط‌آور بین وعده‌های غذایی استفاده کرد.

این متخصص ضمن اشاره به این‌که چای برطرف‌کننده تشنگی کاذبی است که اغلب پس از خوردن غذاهای شور، کله‌پاچه و ماهی ایجاد می‌شود گفت: برخی طبع چای را به جهت تسکین عطش و کاهش حرارت و التهاب داخلی بدن سرد دانسته‌اند در صورتی که اصلا این موضوع صحت ندارد و چای با تلطیف اخلاط بلغمی غلیظ و پاکسازی اخلاط لزج از سطح دستگاه گوارش منجر به این امر می‌شود.

وی تصریح کرد: چای می‌تواند موجب افزایش قوای جنسی در افرادی با مزاج سرد و ‌تر شود و چون نوشیدن آن موجب افزایش ترشح عرق و ادرار می‌شود، پس به دفع مواد زائد بدن نیز از این طریق کمک می‌کند.

دکتر رضایی‌پور اضافه کرد: بهترین چای، چای سفید و پس از آن چای سبز است که خواص آن بیشتر و قوی‌تر از انواع دیگر چای است. بهترین روش دم‌کردن آن نیز چنین است که آب را بجوشانید تا یک پنجم آن بخار شود. سپس به ازای هر نیم لیتر از آب جوشیده، سه تا پنج گرم چای خشک اضافه می‌شود و روی آن را با دستمال حوله‌ای پوشانده، پس از نیم ساعت دمنوش را صاف کرده و میل می‌کنند.

این متخصص طب سنتی توصیه کرد که بهتر است افراد، به‌خصوص سردمزاجان، چای را با مصلحات آن یعنی میخک، زنجبیل، دارچین، هل یا زعفران بنوشند


چای سفید چیست؟

 

 

چای سفید در اصل، جوانه‌های گیاه چای است؛ یعنی قبل از این‌که برگ چای باز شود، جوانه آن را که یک غلاف کرک‌دار نقره‌ای دارد، می‌چینند.

چای سفید درست مانند چای سبز، از برگ‌های گیاه «کاملیا سینسیس»تولید می‌شود. در فرآیند تخمیر (از زمانی که برگ چای چیده می‌شود تا زمانی که در معرض هوا قرار می‌گیرد و تخمیر می‌شود) تغییراتی در ترکیبات چای رخ می‌دهد؛ به ‌نحوی‌که در چای سبز و سفید مقدار کافئین به حداقل ممکن می‌رسد.

پلی‌فنول‌هایی که در چای سبز به مقدار زیادتری وجود دارند در چای سیاه بسیار کم هستند که با نام ‌کاتچین شناخته می‌شوند. مقدار کاتچین‌ها در واقع در چای سبز بالا، در چای سفید بسیار بالا و در چای سیاه بسیار کم هستند.

بر خلاف انواع چای که با آب جوش درست می‌شود، پیشنهاد می‌شود چای سفید با آبی با دمای حدود ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی‌گراد تهیه شود برای این کار باید آب را جوش آورد و بعد یک دقیقه اجازه داد تا از جوش بیفتد و دمای آن کاهش یابد سپس با این آب، چای سفید را دم کرد.

 

خواص درمانی چای سفید

ـ فشارخون را کاهش می‌دهد.

ـ آنتی‌اکسیدان‌ها باعث کاهش فشارخون و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی و نیز سکته مغزی می‌شوند.

ـ از ابتلا به سرطان پیشگیری می‌کند.

- آنتی‌اکسیدان‌ها از ایجاد آسیب‌های درونی سلول‌‌ها ناشی از وجود رادیکال‌های آزاد پیشگیری کرده و باعث به حداقل رساندن تغییرات ناگهانی و مضر بدن شده که ممکن است منجر به بروز انواع سرطان‌ها مانند سرطان روده، شکم یا پروستات گردد.

- خواص ضد باکتری و ضد ویروسی دارد.

- چای سفید تنها چایی نیست که دارای خواص ضد میکروبی و ضد ویروسی دارد بلکه انواع چای که از گیاه کاملیا سینسیس تولید می‌شوند، دارای چنین خواصی هستند.

.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: