کد خبر: ۳۹۳۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۱
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

چشم خرچنگی
گیاه «ابروس پری کاتوریس» که اسم‌های مختلفی دارد، یکی از کشنده‌ترین گیاهانی است که شناخته شده است. این گیاه که در اندونزی می‌روید، دانه‌هایی به رنگ قرمز روشن با یک نقطه سیاه دارد. این دانه‌ها ماده‌ای به نام آبرین دارند که عملکرد مولکول‌های بدن و در نتیجه تمام فعالیت‌های مولکولی مثل سنتز پروتئین را مختل می‌کند. فقط یک دانه این گیاه برای کشتن یک انسان کافی است.

16 دور، دور زمین

ایستگاه فضایی بین‌المللی هر ۹۰ دقیقه یک بار دور زمین می‌چرخد. این یعنی فضانوردان ۱۶ بار در روز طلوع و غروب خورشید را می‌بینند. ایستگاه فضایی بین‌المللی گران‌ترین پروژه تاریخ بشر است. بسیاری از کشور‌ها ۱۵۰ میلیارد دلار برای ساخت و پشتیبانی از ایستگاه فضایی بین‌المللی سرمایه‌گذاری کردند.

پانداهای دروغگو

پاندا‌ها خودشان را به بارداری می‌زنند تا غذا و توجه بیشتری از سوی انسان‌ها دریافت کنند.
در سال
۲۰۱۴، یک پاندای ماده که در مرکز تحقیقات چین زندگی می‌کرد خودش را به بارداری زد تا مراقبت شبانه روزی، تهویه مناسب و نان و میوه و بامبوی بیشتری به دست آورد. این حیوان توانست کاهش اشتها، تغییرات هورمونی و سطح فعالیت پانداهای باردار را تقلید کند. بعد از معاینه کامل مشخص شد که این پاندا دروغگو است.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: