کد خبر: ۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۳
پپ
رواج عجایب ازدواج
صفحه نخست » ج مثل جوان



نیلوفر حاج‌قاضی

عروسی‌های سی، چهل سال پیش را یادتان هست؟ همان عروسی‌های ساده به سبک قدیم و سنتی با کمی ته مایه‌های امروزی؟ همان مراسمی که خبر شنیدنش ته دلمان را شاد می‌کرد نه این‌که برای دخل و خرجش عزا بگیریم. عروسی‌هایی که از یک ماه قبل جنب و جوش را در فامیل زیاد می‌کرد و همه برای کمک آستین بالا می‌زدند. هر کسی بسته به سلیقه‌اش پیشنهادی داشت؛ از دوختن رخت خواب گرفته تا تزئین یخچال. از چیدن سفره عقد تا تهیه و تدارک شام عروسی و تزئین ماشین عروس. همان عروسی‌هایی که شیرینی‌اش تا مدت‌ها در قلب و روحمان باقی می‌ماند...کسی یادش هست؟

این روزها در هیاهوی مشکلات اقتصادی و داد و قال مردم از گران شدن‌ها، شغل‌های کاذبی در حال رشد است که با توجه به بستر فراهمی که اینستاگرام و کانال‌های شبکه‌های مجازی در کنار عقب نماندن برخی نوکیسه‌ها از چشم و هم‌چشمی مثل قارچ در حال رشد است.

در این بین شرکت‌های برگزار کننده مجالس عروسی و کیترینگ‌های معروفی که سابقه برگزاری جشن‌های عروسی مجلل بسیاری را در کارنامه دارند کنار سایر خدمات خود به عروس و دامادها، چیدمان جهیزیه عروس توسط خانم مهندس یا آقای آرشیتکت را هم چپانده‌اند.

یعنی موقع جهازبرون چند خانم تمامی لوازم خانه از کمد لباس‌ها، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب‌ها، آشپزخانه و اتاق نشیمن و پذیرایی را به زیباترین شکل ممکن تزئین می‌کنند؛ مشاوره در هنگام خرید جهیزیه، چیدمان منزل بر اساس مدرن‌ترین متدهای روز دنیا! به علاوه تزئین تمامی وسایل منزل از وسایل درون حمام و دستشویی گرفته تا چیدمان وسایل داخل کابینت‌ها و یخچال فقط 20 میلیون تومان برای یک خانه یا آپارتمان 200 متری!
وقتی سؤال می‌شود مگر قرار است چه کاری با خانه و وسایلش انجام شود که 20میلیون تومان هزینه برمی‌دارد. مسئول مربوطه می‌گوید: البته کف قیمت‌های ما برای چیدن و تزئین جهیزیه عروس چهار میلیون تومان است و قیمت نهایی در هنگام بازدید از محل و وسایل منزل مشخص می‌شود. قیمت‌های ما کاملا کارشناسی شده است و قیمتی هم که من به شما و دوستان قبلی دادم حدودی است و امکان دارد هنگام بازدید از وسایل منزل و خانه محل سکونت قیمت به مراتب کمتری را پیشنهاد دهیم. البته اگر هنوز جهیزیه نخریده‌اید یک قدم جلو هستید چون کارشناسان ما شما را در تهیه لوازم منزلتان از انتخاب نوع وسیله تا رنگ و مدل راهنمایی می‌کنند و مشاوره‌های لازم را می‌دهند. البته پیش از هر چیز لازم است که از خانه یا آپارتمانی که قرار است کار در آن انجام شود هم بازدید کنند و بر اساس ساختار خانه، شما را در تهیه وسایل منزل راهنمایی کنند. این قسمت از کار هزینه خاص خودش را دارد. بعد از آن می‌ماند چیدمان منزل و تزئین وسایل خانه. در هنگام چیدمان و تزئین نیز سه نفر خانم تمامی لوازم خانه از کمد لباس‌ها، سرویس بهداشتی، حمام، اتاق خواب‌ها، آشپزخانه و اتاق نشیمن و پذیرایی را به زیباترین شکل ممکن تزئین می‌کنند. گل‌آرایی خانه با گل‌های طبیعی و به کارگیری ظروف کریستال خاص خیلی هزینه‌بر است!


مدل 400 هزارتومنی برای حفظ آبرو

در این قسمت قضیه کمی فرق می‌کند. مسئول این مدل از کار در این رابطه می‌گوید: قیمت‌ها برای چیدمان و تزئین جهیزیه عروس از 150هزار تومان شروع می‌شود و حداکثر به 400 تا 500 هزار تومان ختم می‌شود. البته این تفاوت بستگی به طرحی دارد که کارشناسانشان در بازدید از وسایل منزل و محیط خانه به متقاضی ارائه می‌دهند. بسیاری از لوازم تزئینی و مورد نیاز برای کار را به صورت امانت می‌آورند و در پایان کار وقتی دوستان و اقوام جهیزیه عروس را دیدند جمع‌آوری می‌کنند و با خود می‌برند. همین کار باعث می‌شود از بسیاری از هزینه‌ها کاسته شود و بار سنگینی به خانواده‌ها تحمیل نشود. به عنوان مثال ظروف کریستالی که برای تزئین در منزل به کار برده می‌شوند امانی است و پس از پایان مراسم باید به آن‌ها بازگردانده شود. این گروه نیز کار تزئین و چیدمان لوازم منزل را با یک تیم سه نفره از خانم‌هایی که طراحی داخلی می‌دانند انجام می‌دهند و نمونه کارهایشان هم به صورت آلبوم موجود است و مشتری‌ها می‌توانند پس از دیدن نمونه کار قرار داد را امضا کنند.

تزئینات داخل یخچال

حتما برای شما هم پیش آمده در بازار مکاره‌ای که برخی عروس‌ها برای نشان دادن تزئینات خصوصی‌ترین قسمت‌های زندگی‌شان نگاه شما را به اشتراک می‌گذارند تعجب کنید. مرغ‌هایی با مژه‌های بلند و ابرو که پاپیون روی سرشان دارند! ماهی قزل‌آلا که داخل حدقه چشمش مروارید فرو شده، توالت‌هایی که پر از گلبرگ‌های گل رز است و شمع‌های روشن در آن می‌سوزد؛ خرس‌های کوچولوی پشمالو، قلب‌های تزیینی و بادکنک‌هایی که روی تختخواب به چشم می‌خورد این بلا‌ها را مؤسسات تزئین و چیدمان جهیزیه سر خانه و زندگی شما می‌آورند.

استخدام متخصص فنگ‌شویی

دیزاین و دکوراسیون ویژه جهیزیه... دکوراسیون لاکچری... مشاوره حرفه‌ای برای متفاوت‌بودن چیدمان و دکوراسیون منزل عروس... اولین شرکت دکوراسیون داخلی با تیم مجرب برای مشاوره و اجرای منحصربه‌فرد... مشاوره خرید جهیزیه... این‌ها عناوینی است که در آگهی‌های مؤسسات چیدمان جهیزیه به چشم می‌خورد.

در این مؤسسات ابتدا از متراژ خانه سؤال می‌شود. سپس ادعا می‌کنند؛ چیدمان را اگر بخواهید توسط خود خانم مهندس! و یک نیروی همراه انجام می‌شود. ایشان فارغ‌التحصیل مهندسی آرشیتکت در یکی از دانشگاه‌های اتریش هستند و به علم فنگ‌شویی هم تسلط دارند. هزینه چیدمان جهیزیه برای متراژ زیر ٦٠ متر ٢‌ میلیون و ٥٠٠ تا ٣‌ میلیون تومان است. البته هزینه چیدمان هر اتاق هم بین ٥٠٠ تا ٧٠٠ ‌هزار تومان است. ضمن این‌که برای متراژ خانه شما یک نفر همراه در کنار خانم مهندس کافی است که البته دستمزد این همراه جداست و بسته به کاری که انجام می‌دهد بین ٢٥٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان دستمزد می‌گیرد. اگر هم همراه نخواهید که باید خودتان جابه‌جایی وسایل را انجام دهید، چون خود ایشان کاری انجام نمی‌دهد و فقط می‌گوید بهتر است وسایل چطور چیدمان شود! خانم مهندس فقط نظر می‌دهند که وسایل در کجای خانه قرار بگیرد و اگر نصب پرده و لوستر بخواهید باید تیم قوی‌تری برایتان بفرستیم که آن هم هزینه جدا دارد.

این گونه موسسات تعرفه‌های دیگری هم دارند که عبارتند از:

· طبق تعرفه‌های شرکت، نصب هر پرده بین ٢٠٠ تا ٣٥٠‌هزار تومان و نصب لوستر هم از ٤٠٠‌هزار تومان به بالاست که دو نفر همراه می‌خواهد. چیدن کابینت‌ها و بوفه و وسایل سبک را خود ایشان انجام می‌دهد، اما اگر تزیینات بیشتری مثل گل‌آرایی و مروارید‌آرایی بخواهید، می‌شود چیدمان به همراه تزیین که هزینه‌اش بیشتر می‌شود.

· در چیدمان جهیزیه اگر تزیین با گل طبیعی بخواهید براساس متراژ خانه تقریبا یک‌ میلیون و ٥٠٠ ‌هزار تومان هزینه گل‌ها می‌شود که البته اگر مایل باشید می‌توانید خودتان گل‌ها را تهیه کنید و اگر بخواهید خانه‌تان را با گل خشک تزیین کنید، هزینه گل خشک ٥٠٠ تا ٧٠٠‌ هزار تومان می‌شود که البته دستمزد خانم مهندس برای تزیین جدا از چیدمان است. اگر بخواهید تزیین هم توسط خود خانم مهندس انجام شود، هزینه تزیین برای متراژ خانه شما یک‌ میلیون و ٥٠٠‌ هزار تومان می‌شود.

· اگر هم اعتراض کنید یا تخفیف بخواهید می‌گویند: شما برای یک کار حرفه‌ای و علمی! این هزینه را انجام می‌دهید که ارزشش را دارد، وگرنه افراد دیگری هستند که با هزینه‌های کمتر این کار را انجام می‌دهند و در آخر به این نتیجه می‌رسید که اگر خودتان چیدمان و تزیین می‌کردید بهتر می‌شد؛ بنابراین قیمت‌های ما مقطوع است و مشتریان مخصوص خودمان را داریم. تا سه ماه آینده هم وقت‌مان پر است، چون خانم مهندس در هفته فقط سه چیدمان انجام می‌دهد و باقی روز‌ها در دانشگاه مشغول تدریس است. اگر برای سه ماه دیگر وقت می‌خواهید هم از الان باید رزرو کنید!

· تزیین با مروارید و شمع هم داریم که خودمان وسایل را می‌آوریم که هزینه آن هم بستگی به متراژ خانه دارد که از ٥٠٠‌ هزار تومان شروع می‌شود. براساس ماه تولد عروس و داماد انجام می‌شود که هزینه آن توافقی است، اما معمولا از یک‌میلیون تومان به بالا می‌شود. هزینه تزیین یخچال هم به‌صورت جداگانه دریافت می‌شود. در چیدمان براساس ماه تولد عناصر خاصی برای متولدان هر ماه انرژی‌بخش است؛ به‌عنوان مثال فروردینی‌ها با عناصر فلزی و سنگ فیروزه انرژی می‌گیرند و گیاهانی مانند کاکتوس به آن‌ها آرامش می‌دهد! به همین دلیل سعی می‌کنیم در چیدمان منزل آن‌ها از این عناصر بیشتر استفاده کنیم!

پایان‌بندی

حتما در و تخته باید با هم جور در بیاید، یعنی وقتی صحبت از بالگرد به جای ماشین عروس، عکاسی و ساخت آلبوم‌های تصویری روی کشتی تفریحی در سواحل مدیترانه جای عکس‌های خانوادگی و پر شور را می‌گیرد، حتما باید به عوضش پول پدر عروس را در جیب مهندسان فنگ‌شوئی و کارشناسان دیزاین و در و تخته و دکوراسیون ریخت.
ابهری، استاد دانشگاه و جامعه‌شناس راه حل ریشه‌ای این معضلات را در گرو اصلاح سبک زندگی می‌داند.
وی معتقد است: اگر انسان به مصرف‌گرایی خو بگیرد و سبک زندگی‌اش را براساس مقایسه و چشم و هم‌چشمی بنیان‌گذاری کند، می‌رسیم به جایی که دسته گل‌هایی مشاهده می‌کنیم که ویروس فرهنگی است و از سوی نوکیسه‌ها در جامعه منتشر می‌شود و متأسفانه در این زمینه اطلاع‌رسانی خوبی صورت نگرفته است.
وی ادامه می‌دهد‌: در سال‌های اخیر مسائلی درجامعه ما باب شده که هر چند محدود است، اما شروع آن‌ها می‌تواند برای فرهنگ و هویت ما که یک جامعه دینی ـ اسلامی با فرهنگ غنی است، مشکل آفرین باشد.

البته باید بگوییم این دست آدم‌ها اگر پول اضافه دارند حتما یه مشاوره خانواده و ژنتیک قبل از ازدواج بروند که از سرخ‌کن واجب تراست!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: