کد خبر: ۳۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۳۹
پپ
صفحه نخست » هاج و واج


سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

پرورش ماهی در خرابه‌های بازار جهانی

در سال ۱۹۹۹ بازار جهانی بانکوک آتش گرفت و متروکه شد. سپس با بارش باران و جمع شدن آب در آن، آلودگی‌های بسیاری توسط پشه‌ها ایجاد شد. برای حل این مسأله مقامات محلی تصمیم گرفتند که ماهی‌های تیلاپیا در این منطقه پرورش دهند که این حشرات و آلودگی‌ها را از بین ببرند. خیلی زود ماهی‌ها آلودگی را از بین بردند و این مرکز خرید را به یک جاذبه‌ گردشگری تبدیل کردند. گردشگران می‌توانند از این مکان دیدن کنند و حتی به ماهی‌ها مقداری غذا نیز بدهند

.

گل مهاجم

گل حنای هیمالیایی، یک گیاه مهاجم با روش تکثیر بسیار خاص است. اگر به این گیاه دست بزنید یا مزاحم آن شوید، غلاف دانه‌هایش به معنای واقعی کلمه منفجر می‌شوند و دانه‌ها را تا شعاع ۷ متر به همه طرف پرتاب می‌کنند. این گل بومی هند و پاکستان است اما توانسته به ۲۳ کشور اروپایی، ایالات متحده، کانادا و حتی نیوزیلند هم نفوذ کند. غلاف‌های انفجاری به گیاه اجازه می‌دهند که با سرعت در درخت‌زارهای نفوذناپذیر که بیش از ۳ متر ارتفاع دارند پخش شوند و جان گیاهان دیگر را بگیرند.


برزیل ـ آرژانتین ـ پاراگوئه

همیشه شنیده‌ایم مرز‌ها حدود دو کشور را از یکدیگر جدا می‌کنند اما جالب است بدانید مکانی در کره‌زمین وجود دارد که به مرز‌های سه‌گانه معروف است و جایی است که دو رود به هم پیوسته، ‌سه کشور برزیل، آرژانتن و پاراگوئه را از هم جدا می‌کنند. در این مکان هر کشور در مرز خود ستون‌های بزرگ سنگی را ایجاد کرده است که پرچم ملی هر کشور بر روی آن‌ها نقاشی شده است.



نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: