کد خبر: ۳۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۰۸
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

از جنس کانگوروها

کوالاها اگرچه شبیه خرس‌های کوچک و زیبا به نظر می‌رسند، اما در واقعیت مثل کانگورو‌ها به خانواده کیسه‌داران تعلق دارند. هنگامی که آن‌ها متولد می‌شوند، مثل بقیه کیسه‌داران به کوچکی یک دانه لوبیا هستند و وارد کیسه مادر خود می‌شوند، تا جایی که روند رشد خود را کامل می‌کنند. پوشش بدن آن‌ها اسفنجی و نرم به نظر می‌رسد، اما در واقع به اندازه کافی ضخامت دارند تا آن‌ها را از گرما و سرما محافظت کند.

*******************************************

کتابی که در دل خاک رشد می‌کند!

آژانس ایرلندی «راتکو» با همکاری هنرمند آلمانی «دیانا شرر» جهت ترویج کشاورزی پایدار، کتابی خلق کردند که رشد کرده است! برای ساخت این کتاب ۲۲ صفحه‌ای ریشه‌های گیاه زنده دستکاری شده تا به شکل حروف و تصاویر رشد کند. همه اجزای این کتاب از جنس علف هستند. هدف از خلق این کتاب حداکثر استفاده از علف در مزارع پرورش دام بود.

****************************************************

این یک شوخی نیست!

لاتیپوس، تنها پستاندار تخم‌گذار جهان است که فقط در استرالیا زندگی می‌کنند و یکی از نادرترین پستانداران سمی در جهان هم است. خوشبختانه با این‌که سم این حیوان به طور خارق‌العاده‌ای دردناک است، ولی کشنده و مرگبار نیست. جالب است بدانید هنگامی که اولین پلاتیپوس به انگلستان وارد شد، مردم این حیوان را یک شوخی و غیرواقعی می‌دانستند و عقیده داشتند که استرالیایی‌ها نوک یک اردک را به بدن و سر یک موش چسبانده‌اند تا آن‌ها را فریب دهند!

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: