کد خبر: ۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۱
پپ
صفحه نخست » هاج و واج

سعیده میرنظری

جهاني که در آن زندگي ميکنيم پر از شگفتيهاي گوناگون است. از شگفتيهاي طبيعي گرفته تا شگفتيهايي که ساخته دست بشر است. بعضيها کار عجيب و غريب ميکنند و بعضيها وسايل بهتآور ميسازند. برخي از اين ساختهها آسيب جدي به طبيعت يا زندگي عادي مردم ميزنند و برخي نيز براي خدمت به مردم و در جهت تأمين آسايش آنها به کار گرفته ميشوند. در اين شماره چند مورد از اين شگفتيهاي دنيا را معرفي خواهيم کرد.

تاج‌الملوک

گیاه تاج‌الملوک یکی از سمی‌ترین گیاهان اروپا به شمار می‌رود و تمام بخش‌های آن سمی است. در یونان باستان این گیاه را موقع شکار در نوک تیرهایشان می‌گذاشتند. حتی یک تماس تصادفی با این گیاه باعث بروز علائم شدیدی می‌شود و خوردن آن هم کشنده است. ظاهر این گیاه با گل‌های آبی بسیار زیباست و به نام‌های دیگری مثل کلاه شیطان و مانکشو هم شناخته می‌شود.

غذای برقی

یک استارت‌آپ فنلاندی راهی برای تولید یک غذای سرشار از پروتئین به نام سولین از برق، آب و هوا پیدا کرده است. سولین سازگارترین پروتئین جهان با محیط زیست است و از اعمال الکتریسیته روی آب برای آزادسازی حباب‌های کربن‌دی‌اکسید و هیدروژن به وجود می‌آید. سپس میکروب‌های زنده به این مایع اضافه می‌شود تا از حباب‌های کربن‌دی‌اکسید و هیدروژن تغذیه کنند و سولین تولید کنند که به شکل پودر، خشک می‌شود. این ماده ۵۰ درصد پروتئین دارد و طعم و ظاهر آن شبیه آرد است. از آن می‌توان در انواع رژیم‌های غذایی استفاده کرد و با چاپ سه‌بعدی بافتش را تغییر داد.

جزیره حیوانات آزمایشگاهی

حیواناتی که انسان‌ها رها کرده‌اند، مجموعه جزایری را در سواحل لیبریا به تسلط خود در آورده‌اند. تأسیسات تحقیقات پزشکی به نام مرکز خون نیویورک، در تحقیقات خود بر روی واکسن که از دهه ۱۹۷۰ شروع شده، از شامپانزه‌های وحشی بهره برده است. در سال ۲۰۰۵ با تعطیلی این مرکز تحقیقاتی، ۶۶ میمون باقی مانده در زمین‌های کوچکی رها شدند در آن زمان این مرکز، بودجه مختصری را برای تأمین آب و غذای میمون اختصاص داد. اما با این حال، مؤسسات حفاظت از طبیعت و حیوانات، در تلاش‌اند تا بودجه‌ای را برای نجات شامپانزه‌ها از مرگ و گرسنگی فراهم کنند.

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: