کد خبر: ۳۷۰۷
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
پپ
صفحه نخست » کنز

حجت‌السلام‌والمسلمین رفیعی

پیامبر فرمود: به بچه‌هایتان نماز را یاد بدهید وقتی بالغ شدند از آن‌ها بخواهید نماز بخوانند. تشر نزنید اما مراقبت داشته باشید.

***

نسبت به فرزند اعتدال داشته باشید

امام باقر‌علیه‌السلام فرمود: «شَرُّ الْآباءِ مَنْ دَعاهُ الْبِرُّ الَى الْافْراطِ، وَشَرُّ الْابْناءِ مَنْ دَعاهُ التَّقْصيرُ الَى الْعُقُوقِ» (الامامه و اهل‌البيت، جلد 3، صفحه 64) بدترین پدر کسی است که به خاطر محبت به فرزند دوست داشتن فرزند افراط بکند یعنی لوس بار بیاورند این را باید بدانید خوبی چیست، بدی چیست، راه چاه چیست افراط در محبت هم خودش توصیه نشده اعتدال در روایت دارد «اعدِلوا بَينَ أولادِكُم» (مکارم‌الاخلاق، صفحه 220) بین فرزندانتان فرق نگذارید در کنار پیغمبر کسی دو بچه داشت یکی را بوسید یکی را نبوسید پیغمبر ناراحت شد فرمود هر دو را ببوس بین فرزند بزرگ، کوچک، پسر، دختر تفاوت قائل نشوید.

*************************************************************

رابطه خدا و بنده

حجت‌السلام‌والمسلمین مهندسی

در حدیث قدسی داریم که آن‌هایی که به من پشت کرده‌اند اگر می‌دانستند که من چقدر آن‌ها را دوست دارم و مشتاق آن‌ها هستم، از شوق می‌مردند. هیچ وقت خدا دست رد به سینه بنده‌ای نمی‌زند و هیچ وقت با کسی قهر نمی‌کند. این ما هستیم که با او قهر می‌کنیم. وقتی ما با او قهر کردیم، گرفتار قهر او می‌شویم. یعنی قهر او عکس‌العمل قهر ماست. چون ما به او پشت کرده‌ایم از رحمت‌های ویژه او برخوردار نمی‌شویم. شما وقتی پشت به نور کرده‌اید و رو به سایه آورده‌اید، از نور بهره‌ای نمی‌برید. و این است که نور رویش را از شما گرفته است. بازدارندگی و بازداشت از ناحیه خداوند نیست.

*************************************************************

ضروریات زندگی اجتماعی

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عاملی

یکی از ضروریات زندگی اجتماعی ما این است که افرادی باشند به ما این تذکرها را بدهند. آقا رسول‌الله به ابن‌مسعود گفت: برای من قرآن بخوان. به اباذر می‌گفت: «عظنی» مرا موعظه کن. جبرئیل که وارد می‌شد می‌گفت: «عظنی» مرا موعظه کن. امیرالمؤمنین به صعصعه‌‌بن‌صوحان می‌گفت: مرا موعظه کن. غرض من این است که «لَها ما كَسَبَتْ‏ وَ عَلَيْها مَا اكْتَسَبَت‏» (بقره/286) نشان می‌دهد که ما یک چیزی کسب می‌کنیم. کسی محضر امام سجاد‌علیه‌السلام غیبت کرد، حضرت فرمود: مرا به زحمت انداختی! یعنی من امام آن‌قدر باید زحمت بکشم تا اثر این غیبت از من بیرون برود. یک کسی محضر آ‌میرزا‌ جواد آقای ملکی‌تبریزی غیبت کرد، ایشان فرمود: مرا چهل روز به زحمت انداختی. روح انسان ارتزاق می‌کند. گاهی ما متوجه نیستیم و با کسانی نشست و برخاست داریم، خواجه‌ طوسی می‌گوید: طبیعت انسان دزد است. دزدکی اوصاف اطرافیان را می‌گیرد. مثلا رفته با کسی رفیق شده شوخی‌های عریان دارد، بعد از چند ماه این هم شبیه او می‌شود. ما باید بسیار مواظب باشیم. ما الان داریم از پل صراط رد می‌شویم، این با دروغ سازگار نیست، با یک دروغ ساقط شد. با یک رشوه ساقط شدیم. این سقوط ملکوتش سقوط آخرت می‌شود. این‌طور نیست که خدا به کسی چیزی بدهد، از دروازه دنیا که خارج می‌شوند، خدا می‌گوید: این‌جا شما هرچه می‌بینید ملکوت اعمال شماست. از حضرت سؤال کردند: کسی که اعدام می‌شود و بالای دار می‌رود، فشار قبر دارد؟ خیال می‌کرد فشار قبر برای قبر است. حضرت فرمود: خدای زمین، خدای آسمان است. فشاری در آسمان به او می‌دهد بدتر از فشار زمین، چون فشار بازگشت فشاری است که این آقا برای دیگران درست کرده است. در اداره، در منزل، در سیاست، حضرت امیر می‌فرماید: قبر را گورکن نمی‌کند، اعمال ما می‌کند. روایت هست بعضی قبرها سقوط می‌کند و می‌رود چون در این‌جا ساقط شده است.

*************************************************************

دوست داشتن

حجت‌السلام‌والمسلمین پناهیان

دوست داشتن اتفاقی است که اگر نیفتد زندگی سرد خواهد بود و اگر اتفاق بیفتد به مرور همه چیز را آتش خواهد زد. دوست داشتن حد وسط ندارد. اگر به کسی علاقه نداشته باشی شاد نیستی اگر کسی را دوست داشته باشی غمگین خواهی شد. مگر این‌که خدا را بیش از همه دوست داشته باشی آنگاه به تعادل می‌رسی.

تفاوت خودت را با حیوانات بیشتر کن

انسان می‌تواند مانند پرنده‌ها پرواز کند مانند ماهی‌ها شنا کند و مانند دیگر حیوانات روی زمین راه برود. اما نمی‌تواند فراموش کند که انسان است و باید با حیوانات فرق داشته باشد. حیوانات می‌توانند مثل تو غذا بخورند و نفس بکشند اما نمی‌توانند مانند تو فکر کنند. تفاوت خودت را با حیوانات بیشتر کن.

یک تمرین مهم برای منتظران واقعی امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرج‌الشریف

امر هدایت مردم از روی محبت به آن‌ها است و روح این همه، اهمیت دادن به رعایت حق‌الناس، عشق ورزیدن به انسان‌هاست. هر که خود را در آستانه فرج می‌بیند باید این ویژگی‌ مهم و کلیدی را در خود به وجود آورد. یکی از آخرین وظایف منتظران همین است. اساسا کسانی که نسبت به مردم مهربان و دلسوز نیستند به درد حضرت نمی‌خورند. کسی که دچار خودخواهی است و برای دوست داشتن دیگران تمرین نکرده است چه ارتباطی با ظهور و یاری حضرت خواهد داشت؟

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: