کد خبر: ۳۶۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۷
پپ
صفحه نخست » مقاله


سمیرا خطیب زاده

دیر زمانی است که سرت را در هر کجای کلان شهرها که می‌چرخانی فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای خرید کالا، با انواع و اقسام نام و نشان‌های خارجی خود نمایی می‌کند. چند سالی است که روند رشد قارچ‌گونه این فروشگاه‌ها حس عجیبی و همراه با نگرانی را ایجاد کرده است.

ظاهر امر بسیار خوب و به قول معروف شیک به نظر می‌رسد. این‌که همه مایحتاج خانواده در یک جا جمع باشد و به‌ راحتی به توان با حداقل زمان ممکن خرید راحتی را انجام داد را هیچ کس نفی نمی‌کند. انواع و اقسام تخفیف‌هایی که جذابیت خرید دراین فروشگاه‌ها را دو چندان می‌کند.

یکی از برندهای معروفی که چند وقتی است بر سر در این فروشگاه‌ها به چشم می‌خورد «هایپراستار» است. واژه‌ای غربی که هم اکنون از هر نام ایرانی بیشتر و مطلوب‌تر جای خود را در بین خانواده‌ها باز کرده است. در تبلیغات این فروشگاه جملات جذابی به چشم می‌خورد:

«به هایپراستار؛ پویاترین، به‌روزترین و هیجان‌انگیزترین هايپر ماركت ايراني خوش آمدید.»

«شما در فروشگاه‌هاي «هایپر استار» علاوه بر قيمت بي‌همتا، دامنه انتخاب بي‌همتايي نيز خواهيد داشت، در واقع همیشه می‌توانید بالغ بر هزاران قلم کالا در فروشگاه ما بیابید!»

اما براستی در ورای نام «هایپر استار» چه می‌گذرد و سرمایه چه کسی یا کسانی خوابیده است؟! آیا «هایپر استار» واقعا برندی ایرانی است؟!

تاریخچه شکل‌گیری «هایپر استار»

«هایپر استار» (نخستین فروشگاه زنجیره‌ای خارجی) در مهرماه سال ۱۳۸۸ با حضور «بهروز علیشیری» رئیس سازمان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در تهران افتتاح شد. این فروشگاه توسط کشور فرانسه البته از طریق سرمایه‌گذاری واسطه‌ای انجام شده است به نحوی 75 كه درصد سهام آن متعلق به فرانسه و 25 درصد آن متعلق به شرکت «ماجدالفطیم اماراتی» است که در این بین فرانسه نیز فردی كره‌ای را واسطه قرار داده است. البته در این میان اخبار دیگری نیز حاكی از آن دارد كه سهم شركت «كارفور» 25 درصد بوده وشریك قدیمی این شركت «ماجدالفُطیم» با آورده 75 درصدی متولی فروشگاه «هایپر استار» است. ماجدالفطیم صاحب یك شركت خصوصی خانوادگی مستقر در دبی است كه این شركت از طریق یك شركت سرمایه‌گذاری مشترك اداره كلیه فروشگاه‌های كارفور فرانسه در منطقه را بر عهده دارد.

در واقع «هایپر استار» به عنوان اولین فروشگاه زنجیره‌ای بین‌المللی در ایران، در غرب تهران با سرمایه‌گذاری اولیه ۶۰ میلیون دلار افتتاح شد...

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: