کد خبر: ۳۶۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۹
پپ
صفحه نخست » پزشکی

یکی از باور‌های متعارفی که میان مردم وجود دارد این است که اگر به مقدار زیادی آب بنوشید، می‌توانید سلامت جسمی خود را تا حدود بسیار زیادی حفظ کنید. افرادی از این قبیل ادعا می‌کنند که نوشیدن زیاد آب باعث دریافت فواید بسیاری مانند سوزاندن چربی‌های بلا استفاده، از دست دادن اشتها، کسب انرژی بیشتر و مواردی از این دست می‌شود.

به نقل از سلامت برترین‌ها، اول ببینیم مقدار زیاد آب یعنی چه؟ یعنی نوشیدن بیش از حد آب حتی وقتی اصلا احساس تشنگی نمی‌کنید. این گونه افراد هر جا که بروند با خودشان بطری آب حمل می‌کنند و ساعت به ساعت به دستشویی می‌روند. اما اگر مقدار آب دریافتی بدن به شدت بالا برود، ممکن است خطرات وحشتناکی را برای انسان به ارمغان بیاورد و حتی مرگبار باشد.

سلول‌های بدن انسان به میزان متعادلی از الکتریسیته نیاز دارند که توسط نمک تأمین می‌شود. وقتی شما بر اثر فعالیت بدنی عرق می‌کنید یا به طور طبیعی ادرار می‌کنید، مقداری از این الکتریسیته‌ها می‌خواهند که همراه با آب از بدن خارج شوند. به همین دلیل، ورزشکارانی که به دلیل عرق کردن به نوشیدن زیاد آب رو می‌آورند، اما در راستای جایگزین کردن نمک بدنشان هیچ کاری نمی‌کنند که این حالت نیز می‌تواند مرگبار باشد.

آب و عملکرد‌های شناختی انسان

نوشیدن زیاد آب شما را باهوش‌تر نمی‌کند، اما در حقیقت مدارکی دال بر این ماجرا وجود دارد که خشک شدن آب بدن می‌تواند به اختلال در عملکرد شناختی منجر شود. تمرکز کردن سخت شده و نشانه‌های عظیمی از سردرد مشاهده شود. بنابراین بهترین کار این است که به جای زیاده‌روی، جلوی خشک شدن آب بدنمان را بگیریم. اگر گاهی وقت‌ها احساس ناخوشی می‌کنید، پس شاید نوشیدن چند لیوان آب بیشتر، بتواند حالتان را سر جا بیاورد.

میزان آب دریافتی و سرطان مثانه

در آزمایشی فراگیر که توسط هزاران نفر از پزشکان و متخصصان بهداشت و سلامت انسان صورت گرفت، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که میزان آب دریافتی بدن با احتمال ابتلا به سرطان مثانه رابطه‌ عکس دارد. یعنی کسانی که روزانه ۶ لیوان یا بیشتر چیزی معادل ۱۴۴۰ میلی‌گرم آب می‌خورند، نسبت به کسانی که در طول روز کمتر از یک لیوان آب می‌خورند، شانس کمتری برای ابتلا به سرطان دارند. دلایل زیادی برای ثابت کردن این مسأله وجود دارد که نوشیدن زیاد آب سبب می‌شود تا بیماران سابق کلیوی، دیگر به مشکلات قدیمی خود مبتلا نشوند.

آب و سرطان روده

تحقیقات متعددی ثابت می‌کند که نوشیدن آب می‌تواند نقش یک لایه‌ محافظ برای سرطان روده را داشته باشد. سرطانی که به شدت متعارف و مرگبار است و در حقیقت سومین سرطان مرگبار جهان نیز شناخته می‌شود. اما مقدار آب نوشیده شده باید همراه با نمک کافی باشد وگرنه فایده‌ای ندارد.

آب، به عنوان یک نوشیدنی چربی‌سوز

یک تحقیق گسترده بر روی ۵۰۰۰ نفر از مردان نشان داد که خوردن آب رابطه‌ معکوسی با انرژی حاصل از غذا، انرژی گرفته شده از میان وعده‌ها و افزایش وزن دارد. یک تحقیق دیگر بر روی ۲۴ زن مشخص کرد، کسانی که غذای مایع مثل سوپ می‌خورند، وزن کمتری نسبت به کسانی دارند که وعده‌های غذاییشان بیشتر شامل جامدات می‌شود. شایان ذکر است که خوردن آب در کنار غذا می‌تواند آرام آرام اشتهای شما را از بین ببرد؛ اما نمی‌توان با تکیه بر این ماجرا نتیجه گرفت که نوشیدن زیاد آب می‌تواند سبب کاهش وزن شما شود؛ چرا که عوامل مختلف و زیادی در این امر دخیل هستند.

نتیجه گیری

با توجه به پیشنهادات برخی از پزشکان، نوشیدن روزانه ۸ لیوان آب بسیار مفید است. اما بر اساس تحقیقات گسترده‌ ۵ لیوان آب هم می‌تواند کافی باشد. این مقدار باید در هنگام فعالیت و تمرین ورزشی هم افزایش پیدا کند. شما می‌بایستی قبل، هنگام و بعد از تمرین ورزشیتان آب زیادی بنوشید تا از خشک شدن بدن، و اختلال در عملکرد جسمی و ذهنی خود جلوگیری کنید.

افراد مسن باید به میزان بیشتری آب بنوشند، چرا که مغز آن‌ها در گذر زمان و به دلایل مختلفی، میزان غذا و یا میزان آب مورد نیاز خود را دست کم می‌گیرد. با در نظر داشتن این نکته، من نمی‌دانم که چرا بعضی‌ها فکر می‌کنند نوشیدن زیاد آب برای جوانان یا نوجوانان ایده‌ خوبی است. آن هم در حالی که مکانیزم بدن به خوبی می‌تواند این هرج و مرج را تحت کنترل داشته باشد.


نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: