کد خبر: ۳۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۶
پپ
صفحه نخست » نمای نزدیک

باران زعیمی

روزی یک طوطی و یک کلاغ را در قفس مشترکی گذاشتند طبیعی بود که طوطی از مصاحبت زشت‌رویی چون کلاغ رنج ببرد و آرزوی دوری از او را در دل داشته باشد. اما جالب این‌جا بود که کلاغ نیز از همنشینی با طوطی‌ جان به لب شده، با خشم بر بخت‌سیاه خود لعنت می‌فرستاد که «این چه طلعت نگونی است که گریبانگیر من شده؟ من می‌بایست هم اکنون دست در دست کلاغی دیگر بر دیوار باغی دور دست، خرامان خرامان قدم می‌زدیم!» و در ادامه نیز هرچه ناسزا در چنته داشت نثار طوطی شیرین‌سخن می‌کرد.

تصور کنید این همزیستی دردناک بین طاووس و کرکس، با آن هیبت‌های متضاد، رخ بدهد. پر واضح است که کرکس تا تک تک پرهای طاووس بیچاره را نریزد آرام نمی‌گیرد! این تمثیل، حقیقت همزیستی اجباری نیک‌سرشتان با ره‌گم‌کردگان و دیوسیرتان عالم است. به قول حضرت سعدی:* «پارسا را بس این‌قدر زندان/ که بود هم‌ طویله رندان»! اما پیشینیان فرهیخته ما این را هم خوب فهمیدند که «صدچندان که دانا را از نادان نفرت است، نادان را از دانا وحشت است» یعنی از رنج خوبان که بگذریم نباید از خصومت ناخوبان در هر سطح و هر میزان برون‌ریزی تعجب کرد.

مثلا عجیب نیست زیبایی حاکمیت عدل علی‌علیه‌السلام تحمل نمی‌شود یا یک پاره پاک زمین در ایران برای پاره جنایتکار آن در آمریکا، الی‌الابد وحشت‌آفرین است چرا که زیبایی زندگی سالم و پیشرفت مستقلانه‌ ایران اسلامی، زشتی و کچلی زندگی وابسته، کثیف و ذلت‌بار را نمایان می‌کند. ایرانی که در این عصر مبرا از لشکرکشی ظالمانه، کشتار غیرانسانی، توطئه اقتصادی ـ امنیتی علیه ملت‌ها حتی مردم فلک‌زده همان حاکمیت استعماری است و کاری هم به دانستن طعم آدامس رئیس‌جمهورهای آمریکا و اروپا نداشته، بلکه به لطف وجود کرم‌های سازشکار، دنبال پرونده‌های کشتار 290 نفری مسافران هواپیما یا 500 نفری فرزندانش در منا هم نرفته و ننگ برجام را هم به جان خریده، همچنان خشم سلسله حاکم بر غرب را برمی‌انگیزد. چرا؟ چون هنوز کرکس یا کلاغ نیست!

این ماجرای دنباله‌دار در سطحی پایین‌تر در تکاپوی کسب قدرت ناخوبان اصلاحطلب‌نما نیز مشهود است که نکند چهره زیبای حاکمیت پاکدست، جوان و انقلابی در جامعه جلوه‌گر شود چرا که این جلوه‌گری یعنی افشا شدن زشتی عملکرد یا بی‌عملی آن‌ها، پس به هر دروغ و فریبی چنگ می‌زنند تا باقی بمانند. در این بین نیز اگر دیدید جوجه‌گانی دگراندیش حجاب بر سر چوب کرده یا به محجبه‌ها لگدپرانی می‌کنند تعجب نکنید. زندگی مؤمنانه و پاک که با اعتقاد راسخ قلبی و عملی همراه است واقعا برای آن‌ها تولید وحشت می‌کند و باید هم به تلاش مضحک خود برای شکستن غلبه این سبک زندگی ادامه دهند. با این وصف اذیت و آزار دیدن از ناخوبان فک و فامیل و در و همسایه و غیره کاملا قابل چشم‌پوشی است! خلاصه اگر جزو طاووس‌های جهان هستید نگران نباشید. کافیست با اقتدار و استقامت حاضر باشید. همین.

(*)گلستان سعدی

نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر: